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정부부처 페이스북(facebook) 페이지의 이용동기와 커뮤니케이션 행동에 기반한 이용자 유형에 관한 연구 : 국방부 페이스북을 중심으로

A study on the user type based on the use motive of the government ministry Facebook page and the communication behavior: Focusing on the Ministry of National Defense

초록/요약

우리나라 정부부처의 홍보는 시대의 흐름에 따라 변화하고 있으며 최근에는 소셜네트워크서비스를 각 정부부처에서 홍보활동에 적극적으로 활용하고 있다. 하지만 정부부처의 페이스북 페이지를 통한 정책 홍보 방안에 대한 연구는 상대적으로 적은 상태이기 때문에 정부부처 페이스북 페이지 중 우수한 페이스북 페이지로 평가받는 국방부 페이스북 페이지로 한정하여 이용과 충족 접근 이론에 기반하여 탐색적 연구를 진행하였다. 본 연구는 정부부처 페이스북 페이지 중 국방부 페이스북 페이지를 이용하는 이용자들을 대상으로 설문을 진행하였으며, 전체 162명의 응답 중 불성실 응답 2건을 제외한 160건의 응답을 분석하여 국방부 페이스북 페이지의 이용자들이 이용동기와 커뮤니케이션 행동에 따라서 어떻게 유형화 될 수 있고, 또한 각 유형에 따라서 어떻게 정부부처의 만족도와 이미지에 어떠한 차이를 보이는지를 탐색하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 국방부 페이스북 페이지 이용자들을 이용동기와 커뮤니케이션 행동에 따라 유형화 한 결과 ‘비활동 단순 관심 유저형’, ‘국방정보 파워 유저형’, ‘지인 관심 집중 유저형’의 세 가지 유형이 도출되었다. 둘째 국방부 페이스북 페이지 이용자의 유형에 따른 정부부처 만족도와 이미지의 차이를 분석한 결과 정부부처 만족도의 경우에는 개인적 관심사, 정보획득, 사회적, 오락적, 불만제기 요인에서 모두 ‘국방정보 파워 유저형’이 ‘비활동 단순 관심 유저형’, ‘지인 관심 집중 유저형’에 비해 높게 나타났으며, 정부부처 이미지에 있어서도 정책 신뢰성, 공정성, 정책 공개성, 정부 커뮤니케이션 요인에서 모두 ‘국방정보 파워 유저형’이 ‘비활동 단순 관심 유저형’, ‘지인 관심 집중 유저형’ 보다 높은 것으로 나타났다. 본 연구는 정부부처 페이스북 페이지 중 국방부를 대상으로 연구를 진행하여 국방부의 특성인 군 복무에 대한 변인 때문에 전체 정부부처 페이스북 페이지의 이용자 특성으로 적용하기에는 한계가 있으며, 보다 다차원 적인 만족요인에 대한 논의가 필요하다. 또한 이미지에 대한 부분은 정부부처 홍보활동에 있어 페이스북 페이지를 통한 이미지로만 한정하여 판단하기에는 무리가 있다. 또한 정부부처 페이스북 페이지 이용자들을 능동성 개념을 사용하여 이용자들을 유형화 했지만 이들 간의 차이를 정부부처의 이미지와 만족도에 대해서 탐색하는데 머물렀다. 이러한 이유로 본 연구는 국방부 페이스북 페이지 이용자의 유형을 탐색한 연구에 한정될 수밖에 없으며, 본 연구의 한계점을 보완한 후속연구를 기대해 본다.

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초록/요약

The public relations of Korean government ministry is changing following the flow of time and recently each government ministry is actively using the social network service for the promotional activity. However, since there are relatively a few studies on the policy promotion plan through the Facebook page of the government ministry, it was limited to the defense ministry Facebook page evaluated as the excellent Facebook page among the government ministry Facebook pages to conduct a exploratory study based on the use and satisfaction approach theory. This study carried out a questionnaire targeting users who used the defense ministry Facebook page among the government ministry Facebook pages. It analyzed 160 answers except for 2 insincere answers among total 162 answers to explore how users of defense ministry Facebook page were stereotyped depending on the use motive and the communication behavior and what difference appeared in the satisfaction level and the image of the government ministry following each type. The study result is as follows. First, as a result of stereotyping the defense ministry Facebook page users depending on the use motive and the communication behavior, three types were drawn: 'inactive simple attention users', 'defense information power users', and 'acquaintance attention concentration users'. Second, as a result of analyzing the government ministry satisfaction level and the image difference following the type of defense ministry Facebook page users, in case of the government ministry satisfaction, 'defense information power users' appeared to be higher than 'inactive simple attention users' and 'acquaintance attention concentration users' in all factors: individual concern, information acquisition, and filing social/entertainment complaints. In case of the government ministry image, 'defense information power users' appeared to be higher than 'inactive simple attention users' and 'acquaintance attention concentration users' in all factors: policy reliability, fairness, policy openness, and government communication. This study has a limit in applying to the user nature of the whole government ministry Facebook page because of the variable on the military service, a nature of defense ministry, and when it comes to the satisfaction factor, the more diversified discussion is necessary. Also, for the image, it is impracticable to confine only to the image through Facebook page for judgment in the government ministry promotional activity. Also, although it stereotyped the government ministry Facebook page users using the activeness concept, it just explored the difference among them in terms of the image and satisfaction of the government ministry. For this reason, this study cannot help being confined to a study that explored the type of defense ministry Facebook page users and the follow-up study complementing the limit of this study is expected.

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