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블로그에서 자아추구적 자기표현과 인상관리적 자기표현이 심리적 안녕감에 미치는 영향에 관한 연구 : 지각된 상호작용성의 매개 효과를 중심으로

The Effects of Self-Presentation for Self-Fulfillment & Impression Management on Blog Users’ Psychological Well-Being : Focusing on the Mediating Effects of Perceived Interactivity

초록/요약

본 연구는 개인의 미디어 사용, 특히 미디어를 통한 자기표현이 개인의 행복과 심리적 안녕감에 영향을 미칠 수 있는지 알아보고자 하였다. 또한 자아추구적 자기표현과 인상관리적 자기표현이 심리적 안녕감에 미치는 영향에 있어서, 지각된 상호작용성의 매개효과를 실증적으로 연구해보고자 하였다. 이 연구를 위해 온라인 설문조사를 실시하였으며, 10대에서 60대까지 블로그를 직접 운영한 지 최소 3개월 이상, 매월 1건 이상의 포스팅(posting: 글, 사진, 스크랩 등을 블로그에 게시하는 것)을 하는 420명의 응답 자료를 수집하여 분석하였다. 연구 결과, 블로그에서 자아추구적 자기표현과 인상관리적 자기표현은 블로그 사용자의 심리적 안녕감과 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 자아추구적 자기표현과 심리적 안녕감, 인상관리적 자기표현과 심리적 안녕감, 지각된 상호작용성과 심리적 안녕감 사이는 약한 정적(+) 상관관계를 보여주었다. 또한, 자아추구적 자기표현과 지각된 상호작용성, 인상관리적 자기표현과 지각된 상호작용성은 중간 수준의 정적(+) 상관관계를 보여주었다. 여기서, 자아추구적 자기표현보다 인상관리적 자기표현이 지각된 상호작용성 변인과 더 높은 수준의 정적(+) 상관관계를 보여주어, 관객(타인, 방문자)을 의식하는 인상관리적 자기표현을 하는 사람이 상호작용성 지각에 더 예민하게 반응하는 것으로 나타났다. 블로그 사용자의 지각된 상호작용성의 매개 효과는 자아추구적 자기표현과 심리적 안녕감, 인상관리적 자기표현과 심리적 안녕감 사이에서 모두 검증되었다. 지각된 상호작용성의 매개효과를 알아보기 위해 배런과 케니(Baron & Kenny, 1986)가 제안한 분석방법에 따라 4단계 회귀분석을 실시하였으며, 자아추구적 자기표현이 심리적 안녕감에 미치는 영향에서 지각된 상호작용성이 완전 매개(complete mediation) 효과가 있음을 확인하였다. 또한 인상관리적 자기표현이 심리적 안녕감에 미치는 영향에서도, 지각된 상호작용성이 완전 매개(complete mediation) 효과가 있음을 밝혀냈다. 이후, 매개효과에 대한 유의도를 검증하기 위하여 소벨(Sobel, 1982) 검증을 실시하였으며, 두 경우 모두 지각된 상호작용성의 매개효과가 유의한 것으로 검증되었다. 이 연구는 블로그미디어를 통한 자기표현이 심리적 안녕감에 유의미한 영향을 미치고 있으며, 그 영향 관계에 있어서 지각된 상호작용성이 매개 역할을 한다는 사실을 입증했다는 데 의의가 있다. 특히, 지각된 상호작용성을 구성하는 요소 중에서도 ‘통제성’과 ‘쌍방향 커뮤니케이션’이 심리적 안녕감에 통계적으로 유의미한 영향을 미친다는 결과를 얻게 되었다. 즉, 블로그 사용자들은 자기표현을 함에 있어서, 블로그미디어 안에서 할 수 있는 모든 일에 대한 통제력을 가지고 있다고 지각할수록, 그리고 블로그를 통해 다른 이용자나 방문객들과 원활하게 쌍방향으로 의사소통하고 있다고 지각할수록 심리적 안녕감이 높아진다는 것을 의미한다.

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초록/요약

The purpose of this study is to identify how individuals’ use of media, more specifically self-presentation through social media such as blogs, could affect on their happiness and psychological well-being. This paper is also aimed at empirically analyzing the mediating effects of perceived interactivity of blog users in regards to how psychological well-being is influenced by self-presentation adopted for either self-fulfillment or impression management. To this end, online survey was conducted on blog users ranging from their teens to 60s who had run a blog for at least three months and had put up more than one posting per month including writing, photos or clippings, and the survey results from a total of 420 blog users were analyzed. A summary of the survey findings suggest that blog users’ self-presentation on their blogs for either self-fulfillment or impression management has a correlation with their psychological well-being. There is a positive correlation in a moderate level between self-presentation for self-fulfillment and psychological well-being; self-presentation for impression management and psychological well-being; and perceived interactivity and psychological well-being. Also, there is a positive correlation in a medium level between self-presentation for self-fulfillment and perceived interactivity; and self-presentation for impression management and perceived interactivity. Self-presentation for impression management, in particular, shows a higher level of correlation with the variable of perceived interactivity than self-presentation for self-fulfillment does, which demonstrates that those who are conscious of audience?in other words, other people or blog visitors?and run their blogs for the purpose of impression management are more sensitive to interactivity perception. The mediating effects of perceived interactivity of blog users were verified between self-presentation for self-fulfillment and psychological well-being; and self-presentation for impression management and psychological well-being. To identify the mediating effects of perceived interactivity, the four-step regression analysis was conducted in accordance with the analysis method suggested by Baron and Kenny(1986), and it has been confirmed that perceived interactivity has the complete mediation effects between self-presentation for self-fulfillment and psychological well-being as well as between self-presentation for impression management and psychological well-being. Then, the Sobel(1982) test was carried out to identify the significance of mediating effects, and the results show that the mediating effects of perceived interactivity are statistically significant in both cases. This paper is meaningful since it proves that self-presentation through social media such as blogs has significant influence on the users’ psychological well-being, and that perceived interactivity serves as a mediator in the influencing relationship. In addition, the complete mediation effects of perceived interactivity highlight that blog users interact with media as well as with other people through the medium of media by presenting themselves on blogs, and that a more acute perception of such interactivity generally leads to a higher level of psychological well-being.

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