검색 상세

중학생이 지각한 부모애착과 학교생활적응의 관계 : 정서조절곤란의 매개효과

The Relationship between Parental Attachment and Adaptation to School Life in middle School Student : Mediating effect of Difficulties in Emotional Regulation

초록/요약

본 연구는 부모애착, 정서조절곤란이 중학생의 학교생활적응과 어떤 관계가 있는가를 알아보고 부모애착과 학교생활적응과의 관계가 정서조절곤란에 의해 매개되는지를 알아보는데 목적이 있다. 연구의 대상자들은 서울 소재의 3개 중학교에 재학 중인 1~3학년 학생 597명이었고, 측정도구로는 부모애착 척도, 정서조절곤란 척도, 학교적응 척도를 사용하여 질문지를 구성하고 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 22.0에 의해 처리되었고, 중학생의 부모애착, 정서조절곤란, 학교생활적응간의 관계를 살펴보고자 pearson 적률상관계수를 산출하였다. 부모애착과 학교생활적응과의 관계에서 정서조절곤란이 매개효과가 있는가를 알아보기 위해 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 또한 사후검증으로 부모애착과 정서조절곤란이 학교생활적응의 각 하위요인에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 부모애착은 학교생활적응에 정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 청소년의 부모애착은 정서조절곤란에 부적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 정서조절곤란은 학교생활적응에 부적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, 정서조절곤란은 부모애착과 학교생활적응과의 관계를 부분 매개하는 것으로 확인되었다. 마지막으로, 부모애착과 정서에 대한 주의자각부족은 청소년의 모든 학교생활적응 영역(수업, 친구, 교사, 환경, 생활)에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이와 같은 연구결과는 학교 현장 및 상담 장면에 다음과 같은 개입 방향을 제시한다. 첫째, 청소년의 학교생활적응 문제에 대한 예방과 해결 방안 모색에 있어서 학교 및 상담 장면에서 부모를 대상으로 한 다양한 교육 프로그램과 보다 심층적인 부모 상담이 이루어질 필요가 있다. 둘째, 상담 장면에서 학교생활적응 문제를 경험하는 청소년 내담자의 경우 부모와의 관계로부터 기인한 자기 및 타인에 대한 표상, 특히 정서적 경험을 탐색할 수 있도록 도울 필요가 있다. 또한 청소년을 대상으로 하는 정서조절 강화 프로그램을 지원할 필요가 있다. 셋째, 최근 급증하고 있는 청소년의 학교부적응 문제 해결에 있어서 가정 및 학교, 그리고 상담자가 밀접한 연계체계를 구축하여 접근할 필요성이 있음을 시사한다. 본 연구의 제한점과 향후 연구방향 또한 논의에 포함하였다.

more

초록/요약

The purpose of this study is to investigate the relationship of parental attachment and difficulties in emotional regulation with adaptation to school life of middle school students and to find out if the relationship between parental attachment and adaptation to school life is mediated by difficulties in emotional regulation. The subjects of the study were 597 freshmen through senior students in 3 middle schools located in Seoul and scale of parental attachment, scale of difficulties in emotional regulation and scale of adaptation to school life were used as measuring tools to constitute questionnaire and then the data were collected. Collected data were analyzed by SPSS WIN 22.0 and in order to investigate the relationship among parental attachment, difficulties in emotional regulation and adaptation to school life, Pearson's product-moment correlation coefficient were calculated. Hierarchical multiple regression analysis was conducted to see if 'difficulties in emotional regulation' plays mediating role in the relationship between parental attachment and adaptation to school life. In addition, as a post hoc test, multiple regression analysis was conducted to find out the effect of parental attachment and difficulties in emotional regulation on each sub-factor of adaptation to school life. The results of this study are as follows; first, parental attachment of adolescents had positive effect on adaptation to school life. Second, parental attachment of adolescents had negative effect on difficulties in emotional regulation. Third, difficulties in emotional regulation had negative effect on adaptation to school life. Fourth, difficulties in emotional regulation play partial mediating role in the relationship between parental attachment and adaptation to school life. Lastly, the lack of caution and awareness on emotion had significant effect on all areas of adolescent's adaptation to school life (class, friends, teachers, environment and life). These study results suggest following interventions in the school field and counseling scenes. First, to prevent problems regarding adaptation to school life and to search for solutions, various educational programs for parents and in-depth counseling with parents are required in school and counseling scenes. Second, it is necessary to help adolescent interviewees who are experiencing problems in adaptation to school life to probe into representations on self and others originating from the relationship with parents, especially emotional experiences. Besides, it is also necessary to support emotional control strengthening programs for adolescents. Third, this study implies that in order to solve the radically increasing problem of adolescents' school maladjustments, there is a need to approach the problem by constructing close cooperation system among homes, schools and counselors. Limitations of the study and future study direction are also included in the discussion.

more