체육교사의 학생 동기 유발 및 향상 전략에 대한 연구
A Study on motivational enhancing strategies among Physical Educators
- 주제(키워드) 체육교사 , 동기유발 , 동기
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정용철
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000055600
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구에서는 체육교사의 학생 동기유발 및 향상에 관한 교수전략을 심층 분석하였다. 구체적으로 스노우볼 테크닉 기법을 이용해 연구 참여자 4명을 선정하였으며, 연구 참여자들과의 심층 인터뷰를 통해 구체적인 교수전략에 대해 알아보았다. 그 결과 체육수업의 내부적 교수전략, 체육수업의 외부적 교수전략, 체육수업에 대한 동기유발 방해요인으로 3개의 대영역이 도출되었다. 체육수업의 내부적 교수전략은 변형, 강화, 확장, 이해가 있고, 체육수업의 외부적 교수전략은 상담과 다양한 경험 그리고 수업참여에 대한 자기평가가 있다. 마지막으로 체육수업에 대한 동기유발 방해요인은 교사, 사회적 환경, 학교 그리고 가정환경이 있다. 흥미롭게도 체육수업의 동기유발의 주요 요인은 교사 자신이었다. 본 연구에서 제시된 교수전략은 현장에서 체육 수업을 하는 체육교사가 자신만의 교육철학과 가치를 담아 다양한 방법으로 적용한다면 학생의 동기유발 및 향상을 위한 체육수업을 계획하는데 유용한 정보가 될 것이라는 것에 의의가 있다.
more초록/요약
This study involves an in-depth interviews on motivational enhancing strategies with veteran physical educators. Specifically, four physical educators were selected by snowball technique. The results showed that three major categories, those were (1) the internal teaching strategies; (2) external teaching strategies; and (3) obstacles. The internal motivation enhancing strategies include adaptation, extension, reinforcement, and understanding. The external motivational enhancing strategies were counseling, vicarious experiences, and self-evaluation regarding one’s own teaching. Finally, the obstacle category contained teacher, societal pressure, and school and parental environment. Interestingly, the major factor for enhancing motivation during physical education class was the teacher himself. The implications of the current study were discussed.
more