검색 상세

한국 정부의 대북정책 연구 : 노태우 정부부터 이명박 정부까지

초록/요약

이 논문은 한국 역대 정부의 대북정책을 보수와 진보의 이념적 틀에서 벗어나 객관적인 사실을 가지고 분석하였다. 연구의 범위는 노태우 정부부터 이명박 정부까지로 설정하였다. 이 기간 동안 한국 정부가 수행한 대북정책을 경제, 사회․문화, 인도적 분야와 정치, 군사 분야로 나누어 살펴보았다. 연구 결과 노태우 정부는 ‘정경분리’ 원칙에 따라 경제교류를 확대하기 위한 남북교류 협력에 관한 법률과 남북기금법을 제정 하였고, 남북교류를 위한 준거틀을 만들었다. 노태우 정부의 대북정책은 이후 정부의 대북정책에 많은 영향을 미쳤다. 김영삼 정부는 취임 초기에 남북관계의 진전을 위하여 인도적 분야에 적극성인 관심을 가지고 정책을 추진하였다. 그러나 북한의 NPT 탈퇴와 ‘통미봉남’ 정책으로 인해 대북정책의 변화와 수정이 불가피하였으며, 더욱이는 일관성을 유지하는데 실패하였다. 이러한 일관성의 부재는 김영삼 정부 시절의 대북정책이 실패했다는 평가를 받는데 결정적인 역할을 하였다. 김대중 정부는 정경분리 원칙에 따라 남북 교류를 추진하였다. 김대중 정부 시절의 획기적인 사건은 남북 정상회담이었으며, 정상회담을 계기로 정치, 군사 및 여타 사회, 경제적 교류가 활성화되었다. 김대중 정부 시절의 경험을 통해 남북관계의 발전을 위해서는 정경분리의 원칙과 더불어 남북 정치 지도자의 결단이 중요하다는 사실을 확인 할 수 있었다. 노무현 정부는 대내외적인 환경의 변화에도 불구하고, 김대중 정부의 정책을 계승하여 제2차 남북정상회담까지 이루어 내었다. 하지만 취임 초기 대북송금과 관련한 특검을 수용하면서 국내에서의 논란에 휩쌓였고, 정상회담 역시 임기말에 이루어짐으로써 실행에 옮기는 데서는 역부족이었다. 그러나 노무현 정부 시기의 정상회담 성사는 북한의 핵실험과 미국의 대북제재로 어려움 속에서도 정경분리를 통한 원칙과 일관성을 유지했기 때문에 가능하였다. 이명박 정부는 상호주의를 전면에 내세우면서 북한이 핵을 포기하고 개혁․개방에 나선다면 전폭적인 경제 지원을 약속하겠다는 정책을 취했다. 그러나 북한의 ‘선 핵포기’는 아무런 대가없이 이루어질 수 있는 것이 아니며, 오려 이 시기에는 북한의 일련의 군사적 도발로 인해 개성공단과 일부 인도적 지원을 제외하고는 남북관계가 전면적으로 중단되었다. 이 논문에서는 노태우 정부부터 이명박 정부까지 한국 정부의 대북정책의 목표는 남북의 화해에 있었으며, 이를 위해 기능주의적 접근을 일관되게 추진하였으며 국민적 여론이 대북정책 수립과 실행에 중요했음을 알 수 있었다. 그 결과 남북 공동의 성과로 남북기본합의서와 정상회담 등을 이루었지만, 남북관계의 근본적인 문제는 해결되지 못했다. 남북관계는 정부의 의지와 함께 대외적인 환경의 영향과 북한의 군사적 도발에 큰 영향을 받아왔다. 북한의 군사적 도발에도 불구하고 정경분리를 원칙으로 한 김대중 정부와 노무현 정부는 남북 간 철도 연결 그리고 개성공단과 금강산 관광이라는 성과를 가져왔다. 여기에서 중요한 점은 바로 정치 지도자의 의지(통일철학)이라는 점이다. 즉, 대외적 환경의 어려움과 북한의 도발에도 불구하고 정치적 지도자의 의지가 남북관계 개선에 중요함을 보여주고 있다. 또한, 대외적 환경 역시 중요하게 작용하였다. 종합하자면, 정치적 의지와 결단, 대외적 환경 그리고 국내에서의 여론의 역할 등이 대북정책의 수립과 실행에 영향을 미치고 있음을 알 수 있다.

more

초록/요약

This study analyzes the successive administrations’ North Korea policy based on the objective facts, not idealogical dichotomy. The scope of this research covers from the Roh Tae-woo administration to the Lee Myung-bak administration for their North Korea policies. For the purpose of this research, I studied the North Korea policies from the two perspectives: the economic, social, cultural and humanitarian aspect and the political and military aspect. The Roh Tae-woo administration, adopting the principle of separation of political matters from economic affairs, enacted the Inter-Korean Exchange and Cooperation Act and the Inter-Korean Cooperation Fund Act in order to expand inter-Korean economic exchanges, and laid the foundation for further exchanges between two Korea. The Roh’s North Korea policy significantly influenced the respective policies of the following governments. The Kim Young-sam administration focused on the humanitarian aspect in the beginning to advance the inter-Korean relations. But following Pyongyang’s secession from the Non-Proliferation Treaty and pursuit of driving a wedge between the United States and the ROK, the Kim government had to change and redirect its North Korea policy, eventually failing to maintain the policy consistency. This lack of its policy consistency led to a negative assessment of the North Korea policy adopted by the Kim Young-sam administration. The Kim Dae-jung administration executed the inter-Korean exchanges based on the principle of separation of political matters from economic affairs. The Kim Dae-jung government’s efforts culminated in the inter-Korean summit, which provided a remarkable turning point to activate political, military, social and economic exchanges on the Korean peninsula. The Kim Dae-jung administration’s experiences confirmed that the rule of separation between politics and economy as well as both leaders’ decisiveness were crucial to improvement of the inter-Korean relations. Despite internal and external changes, the Roh Moo-hyun administration upheld the Kim Dae-jung’s North Korea policy and managed to hold the 2nd inter-Korea n summit. Early in his term, however, President Roh endorsed special investigation into the alleged “cash for summit” scandal of its predecessor, igniting a great stir nationwide. And the 2nd inter-Korean summit was held in the very late stage of his term with little time left for execution of the agreed action plan. But it should be noted that the inter-Korean summit under the Roh’s leadership was possible amidst the North Korea’s nuclear test and the US sanctions against Pyongyang because the politics and economy separation principle and the North Korea policy remained consistent. Into the Lee Myung-Bak administration, the principle of reciprocity was adopted, which meant that Seoul would provide full-scale economic aid in return for Pyongyang’s first abandonment of the nuclear weapons and initiation of reform and openness. But the North’s “nuclear disarmament first” back then was not an option at all without appropriate compensation. Let alone Pyongyang’s denuclearization, tension on the Korean peninsula escalated with a series of military provocations from the North, which put all the inter-Korean exchanges to a halt except for Kaesung Industrial Complex and some of humanitarian aids. Through the research, I learned that the aim of the Korean governments' policy towards the North within the research scope has been reconciliation between the two Koreas, and to this end, they implemented functional approaches consistently. And it was also noted that public opinions played a crucial role in the process of setting and executing Seoul’s North Korean policies. Even though the South and the North nailed down the Inter-Korean Basic Agreement and held the inter-Korean Summit twice as a result, underling problems between the two Koreas have remained unresolved. The inter-Korea relations have been greatly swayed at the will of different administrations, international situations, and North Korea’s military provocations. The Kim Dae-jung and Roh Moo-hyun governments, which adhered to the separation principle, pulled off significant results despite military provocations from the North including reconstruction of inter-Korea railway, establishment of Kaesung Industrial Complex and Mt. Kumgang tourism project. What mattered most for all these accomplishments was the will of political leaders, which is so called philosophy of unification. These two governments testified to the fact that political leaders’ belief plays a pivotal role in improvement of the inter-Korea relations in face of international circumstantial challenges and armed provocations from the North. And international environment was also a critical factor. Taken all, political will and decision, external environment, and domestic public opinions work together for establishment and effective execution of North Korea policies.

more