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내부협력과 공급사통합이 신제품 개발 성과에 미치는 영향 : 환경동태성의 조절효과

A Study on the Effect of Internal Collaboration and Supplier Integration on the New Product Development Performance : Moderating Effects of Environmental Dynamism

초록/요약

본 연구의 목적은 기업이 신제품 개발(New Product Development) 프로젝트를 진행함에 있어서 공급사슬(supply chain) 측면에서 기업의 내부 부서 간의 협력과 공급사 통합이 기업이 내는 성과에 어떠한 영향을 미치는 지를 규명하고, 환경 동태성에 따라 공급사 통합이 기업성과에 미치는 영향에 어떤 조절효과가 있는지를 규명하는데 있다. 먼저 이론적 배경으로 자원기반관점(resource-based view)과 관계적관점(relational view), 공급사슬 통합(supply chain integration)을 바탕으로 하였다. 신제품 개발 프로젝트 성과에 영향을 미치는 원인 변수로는 R/D부서와 생산부서간의 협력, R/D부서와 마케팅부서와의 협력, 공급사와의 정보교류, 공급사와의 기술교류를 선정하여 실증분석을 하였다. 그리고 신제품 개발 프로젝트의 성과는 프로젝트 단위의 효율성을 평가할 수 있는 지표들을 사용해 품질(quality)성과, 비용(cost)성과, 시간(delivery)성과의 세 가지 측면에서 살펴보았다. 또한 환경의 동태성을 조절변수로 설정하여 동태성이 공급사 통합의 성과를 조절하는지를 검증하고자 하였다. 본 연구의 표본 자료는 공급사슬 관계가 명확하고 연구개발 투자비 중 신제품 개발에 사용되는 비율이 높은 제조업을 대상으로 하여 13개 업종, 총 601개의 기업을 분석하였으며 분석은 STATA12와 SPSS21을 사용하였다. 분석의 타당성을 확보하기 위하여 타당도분석, 신뢰도분석, 상관분석을 실시하였고 다중회귀분석을 사용하여 가설을 검증하였다. 실증분석 결과 (1)R/D부서와 생산부서의 협력과, R/D부서와 마케팅부서의 협력이 신제품 개발 성과에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인하였고, (2)공급사와 구매사간의 정보교류와 기술교류도 신제품 개발 성과에 상당부분 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인하였다. (3)다만 공급사 통합의 효과에 대한 환경 동태성의 조절효과는 일관된 방향을 나타내지 않아 일부분만이 지지되었다. 이상의 연구결과를 바탕으로 결론 및 연구의 시사점을 제시하고, 연구의 한계 및 향후 연구방향을 도출하였다.

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초록/요약

This paper analyzes the effects of the internal collaboration and supplier integration of a firm on the new product development (NPD) and the moderating effect of environmental dynamism on the relationships between supplier integration and the NPD performance. Based on the resource-based view, the relational view and the supply chain integrations, three hypotheses on the relationships among internal collaboration, supplier integration, NPD performance and environmental dynamism are proposed. The variables affecting the performance of new product development include the collaboration between R/D and production department, collaboration between R/D and marketing department, information exchange and technology exchange a between supplier and a focal firm. To measure the performance of new product development three indicators are used: quality, cost and delivery. In addition, environmental dynamism is considered as a moderating variable. For empirical analysis, the data of this paper are collected from 601 firms in 13 manufacturing industries. In order to assess the validity and reliability of the variables, validity analysis, reliability analysis, correlation analysis and Cronbach’s alpha test are carried out. Then, multiple regression analysis is used to test the hypotheses. The results show that (1) both the internal collaboration between R/D and production department and between R/D and marketing department have a positive effect on the performance of new product development, (2) information exchange and technology exchange between a supplier and a focal firm improve most of new product development performances; however, (3) the moderating effect of the environmental dynamism on the relation of supplier integration to the NPD performance does not indicate a consistent direction.

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