검색 상세

How Non-native Speakers Build a Long Turn in Spontaneous Speech : Conversation Analysis on NS-NNS Tutoring Sessions

초록/요약

본 연구는 한국인 영어 비원어민 화자와 영어 원어민 화자 사이의 담화를 바탕으로 일대일 대화에서 비원어민 화자가 어떻게 연결 담화를 만들어 나가는 지를 보고자 한다. 본 연구의 목적을 위해, 글쓰기 튜터링이 선택되었는데, 튜터링은 대개 튜터와 튜티간의 일대일 담화로 이루어지며 또한 특정한 담화의 목적을 가지고 있다. Waring(2012)이 밝히듯이, "튜티는 글쓰기 센터에 원고를 써 내거나 원고의 질을 개선하기 위한 특정한 목적을 가지고 온다." 또한, 튜터링은 상호작용의 본질에 있어서 기관적이고 자연적인 환경을 모두 가지고 있다. 본 연구의 데이타를 위해, 서울의 한 대학에 있는 글쓰기 센터에서 원어민 화자와 비원어민 화자 사이의 튜터링 세션을 수집하였다. 9개의 튜터링 세션이 녹음되었고 대화 분석 (Conversation Analysis)의 관습에 따라 전사되었다. 결과는 비원어민 화자들이 참여하게 되는 일에 따라 ‘중요한 정보 제공하기, 누락된 정보 설명하기, 무엇을 쓸 지 찾기’의 세 가지 범주로 분류되었다. 이 세 범주 모두는 특정한 상호작용의 목적을 달성하기 위해 튜터가 하는 상호작용을 수반한다. 본 연구는 비원어민 화자가 연결 담화를 만들어 나갈 때 어떤 선택들을 하고 어떤 제약들을 겪게 되는지에 대해 살펴보고, 학습자가 상호작용 능력을 얻는 데 수반되는 것이 무엇인지, 대화 분석이 영어 교육에 어떤 대안적인 접근방법을 제공할 수 있는지에 대한 통찰을 제공한다.

more

초록/요약

This research is designed to trace non-native speakers' interactional exchange with their native counterparts. Particular focus is placed on tracing how non-native speakers (NNS) build the connected discourse in one on one dialogue. For the purpose of this study, tutoring sessions were selected, for they involve specific interactional goal; "the tutee comes to the writing center with the specific goal of producing or improving the quality of a manuscript" (Waring, 2012, p.100). Also, tutoring sessions involve naturalistic setting and institutional setting in its nature of interaction. For the research interest, tutoring sessions between native speakers (NS) and NNS were collected from a writing center at a mid-sized university in Seoul, South Korea. Nine tutoring sessions were recorded and transcribed following the conventions of Conversation Analysis. The findings are classified into three categories: each category represents the action NNSs perform; providing what is important, elaborating what was missing, and finding what to put into writing. All of these works involve interactional work of the tutee to achieve a particular interactional goal. This research is aimed for examining what choices NNSs make and what constraints they face in building connected discourse and provides insights into what is involved for learners to gain interactional competence and what alternative approaches CA can provide for English language teaching.

more