데이터 피드백컨트롤에 의한 바람의 공간 연출 연구
A Study on the Wind Installation based on Data Feedback Control of the Wind Speed and Direction
- 주제(키워드) "데이터 피드백컨트롤" , "바람의 공간" , "네트워크"
- 발행기관 서강대학교 영상대학원
- 지도교수 서용덕
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 영상대학원 예술공학
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000055456
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
This paper is a study about the wind installation based on data feedback control of wind speed and direction. New media paradigm in art is providing various artistic experiences unlike traditional art which focused on visual reproduction. Through the changes of media form of media art, new media artists design the objet in the light of audience and surrounding space and they present the context of the content. Especially, the audience intervenes in the objet directly and they try to make interactions by being one of the objet. Finally, the audience's experience makes it perfect, on the other hand, the audience was just a viewer in the past. As a result, the characteristics (virtuality, network structure, interactivity, tactile sensation, multiple sensation) in new media art are able to expand the body sense transcending time and space. In this paper, I attempted to connect two different spaces with network structure. The audience can feel the real wind in the inside. The wind in my installation exists for the medium at separate two spaces and it is atypical material that the audience is able to perceive through five senses. I created the artwork which is fans installation that reacts to wind speed and direction data collected from long distance in real time. I measured the wind speed and direction by using anemometer and wind vane. The installation is consist of the painting, the real time video and 8 fans made by DC motors and frames. These fans are controlled by the feedback control system through the data communication based on OSCUDP(Open Sound Control & User Datagram Protocol) forwarding. Eventually, I designed the wind system implementation by network communication to be as real as possible at a certain place even if the distance is far away while the earlier studies showed that they made the wind artworks visually. I provide the audience with the expended experience of their sense of body.
more초록/요약
뉴미디어 패러다임에서의 예술은 기존의 시각적 재현 중심의 전통예술에서 벗어나 다양한 형태의 미적 체험을 제공한다. 뉴미디어 아티스트들은 디지털 미디어가 지니는 매체 특성을 활용하여 오브제와 관람자, 그것들을 둘러싸고 있는 공간의 관계를 설계하며 콘텐츠의 맥락을 제시한다. 즉 관람객들은 작품과의 직접적인 상호작용을 통하여 확장된 신체 감각을 체험하게 되며, 이러한 관객의 경험은 작품을 최종적으로 완결한다. 이렇듯 뉴미디어 아트의 특성(가상성, 네트워크구조, 상호작용성, 촉각성, 다중감각)은 시간과 공간을 초월한 신체 감각의 확장을 가능하게 한다. 본 논문에서는 네트워크 통신을 이용하여 상이(相異)한 두 공간의 연결을 시도하였다. 특정 외부공간에 실재(實在)하는 바람을 관람객들이 내부공간에서 느낄 수 있도록 시스템을 설계한 것이다. 작품 안에서 바람은 관람객들이 오감을 통해 지각할 수 있는 비정형(非定型)의 물질로, 분리된 두 공간의 매개체로 존재한다. 본 연구에서는 회화 작품과 실시간으로 들어오는 바람 데이터를 받아오는 장소의 영상을 재구성하여 관람객들의 시각적 지각을 가능하게 하였다. 또한, 풍속 ‧ 풍향 센서에 의한 바람 측정과 OSCUDP 전송 프로토콜을 활용한 데이터 통신을 통해 피드백컨트롤 시스템을 설계하였으며, 8개의 DC모터로 제작된 팬(fan)을 통하여 바람을 구현하였다. 바람의 존재나 세기를 시각적으로 보여주었던 다수의 기존 선행 사례와 달리, 본 작품은 네트워크 통신에 의해 원거리 ‧ 근거리의 제한 없이 특정 공간의 바람을 실제에 가깝게 구현하여 관람자들에게 신체 감각의 확장된 체험을 제공했다는 점에 차별성이 있다.
more