朴齊家의 士族問題 認識 : 遊食者를 중심으로
Bak Jega’s View of Local Elites in Late Joseon Korea with Emphasis on Idlers
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 계승범
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 사학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000055442
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
박제가는 『北學議』에서 士가 商業을 해야 한다고 말했다. 그런데 박제가는 이 주장에서 상인을 해야 하는 士를 遊食하는 士로 제한해고 있다. 이는 박제가가 士라는 신분 안에서 ‘遊食者’라는 부류를 분리해서 본 것으로 해석할 수 있다. 이런 해석에 착안해서, 이 논문에서는 박제가의 주장이 遊食者에게 商業을 권한 것으로 이해하고 그 이유를 알아보고자 했다. 박제가는 『북학의』 自序를 통해 국가와 백성이 가난해진 현실을 지적하고, 이 문제를 지배층인 士가 나서서 해결해야 한다고 주장했다. 여기에서 더 나아가 박제가는 과거준비도 안하며 놀고먹는 遊食者가 증가하는 문제를 인식하고, 이 중에서 경제력이 없는데 허례허식에 치중하는 遊食者가 청탁을 하고 요행수를 바라는 습속에 물들어 나라의 병폐가 되었다고 보았다. 박제가는 경제력이 없는 遊食者가 나라의 병폐가 된 것을 해결해기 위해서 그들이 상업을 생업으로 가져야 한다고 말했다. 한편 박제가는 상인이 상업 활동을 하고 利를 추구하는 과정에서 물건을 적절한 곳으로 옮기고는 역할을 한다고 생각했다. 이러한 상인의 활동은 백성의 생활을 안정시키는 데 도움을 주는 것이었다. 그러므로 박제가는 상인이 사회에서 적당한 비율을 유지하면서 필요한 물건을 적재적소에 옮기고, 四民에게 도움을 주는 역할을 해야 한다고 파악했다. 더불어 박제가는 상인이 원활하게 활동하기 위해서 조정이 상업을 억제하지 말고 되살려야 한다고 주장했다. 박제가는 앞서 두 가지 문제를 해결하기 위해서 우선 遊食者를 도태시켜야 하며, 그 방법으로 科擧制를 엄격하게 정비해야 한다고 보았다. 이 방법으로 학문 능력과 행실울 갖추지 遊食者가 과거를 치루는 것을 원천적으로 차단하고자 했다. 박제가는 遊食者를 과거에서 배제한 뒤, 遊食者의 생계를 위해 그들이 장사하고 무역하는 일을 맡아야 한다고 주장했다. 박제가는 遊食者에게 상업을 맡기기 위해서 그들이 상업을 하더라도 호적에 적는 職은 士의 직업(學生,幼學)을 적을 수 있게 해야 한다고 말했다. 또한, 상업에 참여하는 士 중에 인재가 있다면 薦擧와 같은 방법을 통해서 조정에 등용할 수 있게 해야 한다고 말했다. 이런 주장은 나라에서 학문적 능력(과거) 이외에 다른 방면에 능력이 있는 자 또한 등용하고 갖춰야 한다는 인식과도 상통하는 부분이 있다. 한편, 박제가가 遊食者를 상업에 종사시키는 것은 단순히 遊食者를 도태시키는 데 그치지 않고, 그들이 士로서 역할을 다 하면서 그 신분을 유지하게 만드는 데 목적이 있다고 파악된다. 종합해보면, 박제가는 사회적 역할을 못하고 있는 상인의 역할을 遊食者를 통해 되살리고, 遊食者에게 지배층으로서 책임과 의무를 다할 수 있게 만들고자 했다. 이는 결과적으로 四民이 자신의 신분과 業을 유지하고 생활을 안정시켜서 국가재정을 증대시키는 데 궁극적인 목적을 두었다고 할 수 있다.
more초록/요약
In the society of Choseon Period, the Confucian scholars thought that they should never pursue any activities for profit. However, Bak Jega, a scholar of Bukhak-school in the 18th century, introduced commercial activities as an occupation for the Confucian scholars and argued that they should seek profit. To date, the argument of Bak Jega has received attention in the sense that he was a scholar himself and denied the basic idea of the Choseon Period. But when Bak Jega argued about this in his book "BUK-HAK-EUI", he limited the category of scholars to be engaged in the commercial activities only to idle scholars. It is understood that the category of idle scholars was extracted from the group of scholars. Therefore, this paper aims to investigate the reasons behind Bak Jega's argument with the understanding that it was idle scholars that were recommended to be engaged in commerce. Bak Jega had a critical mind that the nation and its people had become poor, and thought that this issue must be addressed by scholars as hierarchy. Then he became aware of the problem that the number of idle scholars who would not prepare for Examination nor work were on the increase. Especially, the idle scholars had become a problem for the country as they were poor but focused only on pretense, using favors to pass the Examination and hoped for a lucky change. Bak Jega pointed out that such behavior of idle scholars was worse than those business people whom they regarded lowly, and thought that the idle scholars had to have an occupation in order to escape from poverty. Meanwhile, Bak Jega thought that in the process of merchants carrying out commercial activities and pursuing profit, their role was to move things around to appropriate places. This kind of commercial activities was to help stabilize the lives of the people. Therefore Bak Jega thought that the commercial population had to be kept at 3/10 of the population in the society to help people. That was why Bak insisted that the Choseon government should not restrain merchants but had to subserve them. Bak thought that the first thing to do in order to resolve the two problems mentioned above, the idle scholars had to be culled. He considered the Examination system should strictly reestablished in a way to cull the idle scholars. (汰儒) Through that, the idle scholars who were not equipped with academic abilities and moral behavior would be blocked to take the Examination. Bak Jega argued that once the idle scholars were removed from the Examination, they needed to take the commercial activities. And in order to encourage them to participate in the business activities, he asked for a permission for them to write their job in documents as scholar. Through this method, he tried to reduce the negative perception of people that idle scholars take commercial activities as occupation. As a result, Bak Jega saw it as a solution to social problems that the idle scholars who did not have any social role should take the role of merchant in the society. Through this, he wanted to stabilize public welfare to increase Exchequer, and by extension, give the idle scholars a sense of responsibility and duty as hierarchy.
more