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평생교육사의 개인 특성이 직업의식과 직무만족에 미치는 영향

A Study on the Influence of Lifelong educators' Personal characteristics on Job consciousness and Job satisfaction

초록/요약

본 연구는 평생교육사의 개인 특성이 직업의식과 직무만족에 미치는 영향이 있는지 알아보고, 그 과정에서 직업의식과 직무만족의 상관관계와 그 의미를 밝혀내고자 하였다. 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 평생교육사의 개인 특성인 성격 5요인과 성취욕구, 자기효능감이 직업의식에 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 둘째, 평생교육사의 개인 특성인 성격5요인과 성취욕구, 자기효능감이 직무만족에 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 셋째, 평생교육사의 직업의식과 직무만족 간의 상관관계와 그 의미를 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상과 자료수집 방법은 다음과 같다. 수도권에 위치한 평생교육기관에 재직 중인 평생교육사를 대상으로 자료 수집을 위한 설문조사를 실시하여 총 200부를 배포, 149부(회수율 : 74.5%)를 회수되었다. 이 중 불성실한 3명의 자료를 제외한 146부의 설문을 연구 자료로 활용하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS Statistics 20.0 프로그램을 사용하였다. 먼저 측정도구의 타당도와 신뢰도 검증을 위한 요인 분석을 실시한 후 신뢰도를 측정하였다. 또한 기술통계분석을 통한 변인들의 평균, 표준편차, 최소치, 최대치를 산출하고 변인 간 상관관계 분석 및 변수 간 영향력을 분석하기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 개인의 성격 특성 5개의 요인 중 개방성, 성실성은 직업의식에 정(+)의 영향을, 불안정성은 부(-)의 영향을 미쳤다. 성취욕구는 직업의식의 전문성의 인식 및 직무에 대한 헌신에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 이에 따라 평생교육사는 대체적으로 개방성과 성취욕구가 높아질수록, 불안정성과 자기효능감이 낮아질수록 직업의식이 높아지는 것으로 해석할 수 있었다. 둘째, 개방성과 수용성, 성취욕구는 직무만족에 정(+)의 영향을 미쳤으며, 불안정성과 자기효능감은 부(-)의 영향을 미쳤다. 이에 따라 평생교육사는 성취욕구가 높아질수록, 불안정성이 낮아질수록 직무만족이 높아지는 것으로 해석할 수 있었다. 셋째, 직업의식의 전문성에 대한 인식은 직무만족 요인의 동료와 정(+)의 상관이, 임금과는 부(-)의 상관이 있었고, 직무에 대한 헌신은 직무만족의 기관, 감독, 임금과 정(+)의 상관이 있었다. 근속의지는 직무만족의 직무에 대한 만족과 높은 정(+)의 상관이, 동료, 감독, 임금과는 유의한 정(+)의 상관이 있었다. 전직·이직과는 부(-)의 상관이 있었다. 이에 따라 평생교육사의 직업의식은 대체적으로 직무, 감독, 동료, 임금에 대한 직무만족과 상관관계가 있음을 알아내었다. 이상의 연구결과를 통하여 대체적으로 성격, 성취욕구와 같은 동기요인은 직업의식의 전문성 인식, 직무에 대한 헌신, 근속의지와 같은 내재적 요인과 직무만족의 감독, 동료, 임금과 같은 외재적 요인에 영향을 주었음을 확인하였다. 이를 바탕으로, 기관 내에서 평생교육사의 개인 특성에 맞추어 평생교육 업무 배치를 조정한다면, 평생교육사는 개인의 취약점과 장점을 적절히 활용하여 보다 효율적인 업무 수행을 도모할 수 있을 것이다. 또한 평생교육사 뿐만 아니라 조직 내 관리자와 동료들에게 개인 특성이 직업의식과 직무만족에 어떻게 영향을 미치는지에 대해 교육하고 이를 이해시킨다면, 보다 유연하고, 안정적인 업무 환경을 조성할 수 있을 것이다. 이것은 자연스럽게 평생교육 업무와 평생교육사의 중요성을 강조하는 밑바탕이 될 것이며, 나아가 평생교육사의 안정적 직업 수행의 당위성을 설명하는 데 일조할 것으로 기대된다.

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초록/요약

This study tried to examine the influence of lifelong educators' personal characteristics on job consciousness and job satisfaction and to figure out the inter-relationship and the meaning between job consciousness and job satisfaction. The objectives of this study are as follows: First, to examine the influence of 5 factors of educators' personal characteristics, achievement needs, and sense of self-efficacy on job consciousness. Second, to examine the influence of 5 factors of educators' personal characteristics, achievement needs, and sense of self-efficacy on job satisfaction. And third, to find out the inter-relationship and its meaning between job consciousness and job satisfaction of lifelong educators. The orientation and methods for collecting data are as follows: Total 149 responds out of 200(collect rate: 74.5%) survey answers distributed to educators working in lifelong education institutes in metropolitan area were collected and this study used 146 survey answers for examination excluding 3 insincere responds. IBM SPSS 20.0 was used to analyze the collected data with factor analysis for examination of validity and credibility of measures and then the credibility was measured. This study calculated average, standard deviation, minimum and maximum of variables through descriptive statistical analysis, and conducted multiple regression analysis for the interrelationship and influential power among variables. The summarization of the results is shown below: First, openness and conscientiousness of 5 personal characteristics factors had a positive influence on job consciousness and the instability had a negative one. The achievement needs was found to have a positive effect on recognition of professionalism and devotion for job among job consciousness. Accordingly it can be comprehended that the more openness and achievement needs lifelong educators have and the lower instability and sense of self-efficacy, the more job consciousness they have. Second, openness, agreeableness and achievement needs were found to have a positive influence on job satisfaction. This tells higher job satisfaction of lifelong educators comes from higher achievement needs and lower instability. Third, in recognition of professionalism among job consciousness had a positive effect on colleagues and a negative effect on wages while devotion to job had a positive influence on institutes, supervision and wages among job satisfaction. The will for continuous service had a highly positive influence on satisfaction with job and a significant influence on colleagues, supervision and wages among job satisfaction. Accordingly it can be said that the job consciousness of lifelong educators generally is in interrelationship with job satisfaction such as job, colleagues, supervision and wages. The result of this study confirmed the fact that the motivation factors such as characters and achievement needs influenced both internal factors such as recognition of professionalism, devotion to job and will for continuous service, and external factors such as supervision, colleagues and wages among job satisfaction. Based on the results, lifelong educators can perform more efficient works by utilizing their bads and goods properly when they're assigned to work according to the personal characteristics. More flexible and stable work environment also can be established by educating and enlightening managers and colleagues in an organization as well as lifelong educators about how personal characteristics influence on job consciousness and job satisfaction. This will naturally be the basis for emphasizing lifelong education works and the importance of lifelong educators, and furthermore, it is also expected that this will help to explain the appropriateness of lifelong educators' stable work performance.

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