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중학생의 낙관성과 학교적응의 관계에서 지각된 사회적 지지의 매개효과

The Mediating Effect of Perceived Social Support on the Relationships between Middle School Students' Optimism and School Adjustment

초록/요약

본 연구는 중학생의 낙관성과 학교적응의 관계에서 지각된 사회적 지지의 매개효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 인천에 위치한 중학교에 재학 중인 중학생 434명을 대상으로 낙관성 척도, 학교적응 척도, 지각된 사회적지지 척도를 사용하여 설문을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 각 변인의 상관관계를 분석한 결과, 중학생의 낙관성은 학교적응, 지각된 사회적 지지와 유의미한 정적 상관을 보였다. 둘째, 중다회귀 방법으로 분석한 결과, 지각된 사회적 지지는 중학생의 낙관성이 학교 적응에 미치는 효과를 부분적으로 매개하는 것으로 나타났고, 교사의 지지가 지각된 사회적 지지의 하위변인(부모, 교사, 또래) 중에서 가장 큰 영향력을 나타냈다. 셋째, 중학생의 낙관성은 학교적응에 직접적으로 영향을 미칠 뿐만 아니라, 지각된 사회적 지지를 통해 간접적으로 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이는 낙관성이 높을수록 사회적 지지를 높게 지각하게 되어 학교적응을 잘하게 된다는 것을 보여준다. 또한 지각된 사회적 지지의 정도는 낙관성이 학교적응에 영향을 미치는데 있어 중요하다는 점을 말해준다. 이와 같은 연구 결과는 학교 현장 및 상담 장면에서 중학생의 학교적응을 위한 개입 시 방향을 제시할 수 있을 것이다. 끝으로 본 연구의 의의 및 제한점과 향후 연구 방향에 대해 논의하였다.

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초록/요약

The purpose of this study was to test the mediating effect perceived social support on the relationship between middle school students’ optimism and school adjustment. The mediating effects were tested to 434 middle school students in Incheon, using Questionnaires with regard to Optimism scale, School adjustment scale, and Perceived social support scale. The results of this study are summarized as follows. First, by analyzing the correlations among variables, there exists a meaningful positive relationship between middle school students’ optimism and each of school adjustment, perceived social support. Second, the result of a multiple regression analysis supports the conclusion that perceived social support partially mediates the effect of middle school students‘ optimism on school adjustment, and perceived teachers’ support has the most explanatory power among the sub-variables(parents, teachers, friends) of perceived social support. Third, middle school students‘ optimism does have an effect not only directly on their school adjustment, but also indirectly on it with their perceived social support. It indicates that if students with higher optimism are more likely to adjust better to school life with perceived social support. Moreover, the extent of perceived social support is important with regard to the effect of optimism on school adjustment. This research result may suggest a direction of the intervention in school fields and counseling for middle school students’ school adjustment. For the last, based on the represented results, the implications and limitations of this study are discussed.

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