검색 상세

사내커뮤니케이션 유형이 내부 브랜딩(Internal Branding)에 미치는 영향에 대한 연구

The Study on the Effect of Internal Branding on Internal communication

초록/요약

본 연구는 국내기업의 조직 내 브랜드 활성화를 위해 사내커뮤니케이션 유형에 따른 내부 브랜딩 활동을 살펴보며 내부 브랜딩 강화를 위한 커뮤니케이션 유형에 대해 살펴봄으로써 내부 브랜딩의 중요성에 대한 인식을 제고함과 동시에 내부 브랜딩 경영 전략 방안을 제시함을 목적으로 이루어졌다. 현재 국내에 기반을 둔 기업의 조직원들을 대상으로 설문조사를 진행하였으며 본 연구에서는 SPSS 18.0을 사용하여 통계 분석이 이루어졌다. 빈도분석, 상관관계 분석, 다중회귀분석, 사내커뮤니케이션 유형의 차이 분석을 위해 one‐way ANOVA 등을 활용했다. 본 연구는 기업 내 조직원을 대상으로 이루어지는 커뮤니케이션이기 때문에 공식성 여부에 따라 수직적 커뮤니케이션, 수평적 커뮤니케이션으로 나누었고, 수직적 커뮤니케이션은 상향적 커뮤니케이션, 하향적 커뮤니케이션으로 나누어 측정했다. 내부 브랜딩에 대한 측정을 위해 선행된 연구의 항목을 바탕으로 ‘브랜드 커뮤니케이션’, ‘브랜드 지식’, ‘브랜드 이해 및 실천’, ‘브랜드 조직문화’ 4가지 차원으로 수정 및 구성하였다. 본 연구 결과 내부 브랜딩의 4가지 차원은 사내커뮤니케이션 유형과 상관성을 보이고 있으며 특히 사내커뮤니케이션 유형 가운데 수평적 커뮤니케이션은 4가지 차원 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 수직적 커뮤니케이션보다 수평적 커뮤니케이션의 활성화에 중요성을 두고 있으며, 이를 강화하기 위해 경영진과 조직원들과의 원활한 소통채널을 마련하여 자유롭게 의견을 제안하고 아이디어를 제시할 수 있는 분위기 조성 및 공식적인 제도를 마련할 필요가 있다. 본 연구결과는 조직의 내부 브랜딩 수행에 있어 다양한 시사점을 제공한다. 첫 번째, 서비스 기업의 조직원뿐만 아니라 기업의 전 부서의 조직원들의 커뮤니케이션 활동이 내부 브랜딩 수행에 영향을 미친다. 두 번째, 연구결과에서 살펴보듯이 내부 브랜딩 수행에 있어 상급 관리자 역할의 중요성을 강조한다. 직급에 따른 내부 브랜딩 요소의 차이를 분석한 결과 브랜드 조직문화를 제외하고 과장/차장, 부장/실장급이 높은 것으로 나타났다. 사원의 내부 브랜딩 수행이 가장 낮은 것으로 이러한 차이는 상급 관리자의 역할이 중요할 것으로 예상된다. 마지막으로 내부 브랜딩에 대한 의식을 기업의 전반적 분야에 어떻게 실행시킬지에 대한 고민이 필요하다. 모든 조직 내부의 활동은 브랜드 향상을 목표로 하는 것을 내부 조직원들의 인식전환이 요구된다. 최근 시장 환경이 빠르게 변하고 기업의 다양한 사건사고가 잦아지면서 내부 조직원들의 역할이 중요하게 여겨진다. 본 연구를 통해 내부 브랜딩에 대한 시장의 수요와 학문적인 논의의 부족함을 성찰함과 동시에 조직 내에서 이루어지는 커뮤니케이션에 있어 어떠한 유형이 내부 브랜딩을 강화할 수 있는지에 대한 논의를 살펴보았다는 데에 의의가 있다.

more

초록/요약

The purpose of this study is to raise awareness about the importance of internal branding and present the management strategies for internal branding method by communication pattern of internal branding activities of domestic corporate. Interviews were conducted with members of the domestic corporate. The results were analyzed for significance using frequency analysis, correlation analysis, multiple regression analysis, one way ANOVA for difference analysis of communication pattern from the SPSS18.0. It was measured by vertical communication, horizontal communication because the subjects were members of the domestic corporate. And the vertical communication was divided by upward communication and downward communication. Based on the advanced research, this research is configured on 4 dimension-"branding communication","brand knowledge","understand and practice of the communication","Brand corporate culture" for branding measurement. On the basis of the results of this research, it can be conclude that 4 dimension of internal branding have correlation with internal communication, especially horizontal communication have correlation with all dimension. It shows that, compare with vertical communication, they regard horizontal communication as important. It is important that provide a communication channel, management and members should be a free exchange of views. And it is necessary to arrange an official system. These results suggest various insights of internal organizational branding performance. Frist of all, not only the communication activity of service corporation, but also communication activity of each of the corporation department have effect on the internal branding performance. secondly, as shown in result, they regard senior managers role in internal branding performance as important. Except culture problem, factor differences in position analysis of internal branding showed that the levels of manager/deputy general manager and division manager/general manager analysis is advanced. The staff showed passive internal branding performance. Under these circumstances, senior manager plays important role. Lastly, it needs to think about how to raise awareness of internal branding to corporate sector in general. All internal activities in organization set their sights on brand improvement, so that members need to change their perception. The internal members of role being more and more important in terms of rapid changes in the market and increasing incidents in corporate. This research have signification from reflected the views of market demand for internal branding and lack of academic discussion, also discussed which communication within an organization can enrich the internal branding.

more