검색 상세

청소년이 지각한 일상적 스트레스와 스트레스 반응과의 관계 : 인지적 정서조절전략의 조절효과

초록/요약

본 연구는 청소년의 일상적 스트레스와 스트레스 반응의 관계에서 인지정서조절전략이 이를 조절하는지에 대해 검증하였다. 이를 위하여 서울시 강북구에 소재하는 중학생의 학생들에게 설문을 실시하였으며, 최종 716명의 자료를 사용하여 위계적 회기분석을 통하여 조절효과를 검증하였다. 주요 연구결과를 요약하면, 첫째, 중학생의 일상적 스트레스와 스트레스 반응의 관계에서 인지정서조절전략이 조절변인임을 확인하였다. 둘째, 일상적 스트레스와 스트레스 반응, 부적응적 인지정서조절전략, 수용은 정적인 상관관계가 있었고, 수용을 제외한 적응적 인지정서조절전략과는 부적인 상관관계가 있었다. 셋째, 부적응적 인지정서조절전략이 일상적 스트레스와 신체적 및 정서적 스트레스 반응과의 관계에서 조절변인임을 확인하였다. 넷째, 인지정서조절전략의 하위변인 중 파국화, 반추, 수용, 긍정적 재평가가 일상적 스트레스와 스트레스 반응과의 관계에서 조절변인임을 사후검증을 통해 확인하였다. 이러한 연구결과는 청소년들의 스트레스와 스트레스 반응에 많은 관심을 기울여야 함을 시사한다. 특히 청소년이 사용하는 부적응적 인지정서조절전략을 감소시키고, 적응적 인지정서조절전략을 향상시켜 스트레스 대처능력을 향상시키기 위한 다양한 방법이 개발될 필요가 있다. 본 연구의 제한점과 앞으로의 후속연구 방향에 대한 제언도 포함하였다.

more

초록/요약

The purpose of the present study is to investigate The relationship of Adolescent`s daily stress and Stress respond on moderation effect of cognitive emotion regulation strategise. For this study, a survey was conducted for students of middle school students in Seoul Gandbuk. To analyze 716 out of the 523 answered questionnaires, Pearson`s correlation analysis, simple regression analysis and hierarchical analysis were carried out. The main results of this study can be summarized as follows: First, the daily stress of middle school students and stress response between cognitive emotion regulation strategise was identified as the moderation effect. Second, daily stress, stress response, maladjustment cognitive emotion regulation strategise and Acceptance was a positive correlation. But except for Acceptance, adaptive cognitive emotion regulation strategise was negative correlation. Third, the daily stress of middle school students and 'physical and emotional stress response' between maladjustment cognitive emotion regulation strategise was identified as the moderation effect. Forth, the daily stress of middle school students and stress response between catastrophizing, rumination, positive refocusing, acceptance was identified as the moderation effect. Therefore, the rusult of this study suggests that the school and familly should make attention adolescent`s daily stress and stress respond. In particular, teacher and counselor should reduce adolescent using maladjustment cognitive emotion regulation strategise and enhance adjustment cognitive emotion regulation strategise. As a result, various methods for improving the coping strategise of adolescent need to be developed. The limitaions of this study and suggestions for further resaerch were also discussed.

more