영화 <케빈에 대하여>에서 나타난 모성의 사회적 구성에 대한 라캉적 독해
A Lacanian Approach to Socially Constructed Motherhood in Film, <We Need to Tlak About Kevin>
- 주제(키워드) 모성 , 상상계 , 상징계 , 실재계 , motherhood , the Pluperfect , the Past , the Present
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 황인성
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 연극/영화
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000055324
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
과연 모성은 본능인 것일까? 종족을 번식시켜야하는 생물학적인 측면에서 보자면 아이를 낳고 양육하는 일은 모든 여성에게 자연스러운 본질로 내재되어 있는 것일 수도 있다. 하지만 사회적‧문화적 환경의 변화 안에서 오늘날의 여성들에게는 아이를 낳는 것이 꼭 당연한 일만은 아니다. 린 램지 감독의 영화 <케빈에 대하여>(원제 : We Need to Talk About Kevin)가 흥미롭게 다가오는 이유는 바로 ‘모성의 부재’가 이야기의 큰 맥락이 되기 때문이다. 여성은 당연하게 모성을 가지고 있는가? 자신의 아이는 무조건적으로 사랑스러울까? 이 영화는 학습된 여성의 역할을 과연 그대로 받아들여야 하는지 선뜻 이야기하기 어려운 주제를 던지고 있다. 본 논문은 먼저 모성의 본질에 대하여 논의해본 후 라캉의 정신분석이론을 바탕으로 영화 <케빈에 대하여>에 관해 검토해보고자 하였다. 영화의 장면을 대과거, 과거, 현재로 구분하고 각 시점에서의 시퀀스 분석과 미학적 표현 기법의 기능 및 다양한 기표들의 해석을 통하여 등장인물들의 욕망의 본질이 무엇인지에 대한 접근을 시도하였으며, 내러티브에서 벌어지는 사건의 원인과 결과를 라캉의 상상계, 상징계, 실재계의 개념에서 해석을 시도하였다. 이를 통해 <케빈에 대하여>가 지닌 모성에 대한 시선과 라캉적 독해가 현대의 사회적‧문화적 맥락에서 어떠한 의미를 지니는지 규명하고자 하였다. 결과적으로 모성 자체는 본능적이기보다 상징계의 법과 질서 안에서 사회적으로 구성되었으며, 억압된 욕망으로 귀환할지에 대하여 갈등하는 과정이 모성 부재의 형태로 나타난 것이다. 이 영화가 사회문화적으로 가지는 의의는 상징계적인 법과 질서 체계의 하나로서 모성이 작용한다는 것, 그리고 이를 넘어선 욕망의 추동 또한 가능하다는 것이다. 하지만 책임감으로 인하여 끝까지 상징계에 머무는 어머니는 사회적으로 구성된 모성에서 벗어나지 못함을 보여준다. 이는 결국 법과 질서의 세계인 상징계에 살아가는 한 필연적으로 겪어야 할 여성들의 몫인 것이다. 그럼에도 불구하고 모성에 대한 논쟁적인 시선을 제시하였다는 것이 이 영화의 가장 큰 가치일 것이다.
more초록/요약
Is motherhood really an instinct? In terms of biology for the propagation of the species, bearing and rearing children might be natural to all women. However, having kids is no longer a duty of women today in the social and cultural changing circumstance . The interesting point of the film <We Neet to Talk About Kevin> directed by Lynne Ramsay is that ‘absence of motherhood’ leads the main context of the story. Should a woman have motherhood? Should a mother feel her own child is always lovable? The film <We Neet to Talk About Kevin> deals with the difficult subject about whether we have to take the learned woman’s role as it is. This study discusses the nature of motherhood and then examines the film <We Neet to Talk About Kevin> by using Jacques Lacan’s theory of psychoanalysis. The sequences of the film are divided into three timelines: ‘the Pluperfect’, ‘the Past’ and ‘the Present’. In each timelines, the essence of characters' desire is identified by analyzing and interpreting the sequences, the function of aesthetic expression and various signifiers. Furthermore, the cause and effect of the events can be interpreted based on the thought of Lacan's ‘the Imaginary', ‘the Symbolic' and ‘the Real'. The ultimate aim of this study is to investigate what the view on motherhood and Lacanian implication of <We Neet to Talk About Kevin> mean in today’s social and cultural context. As a result, motherhood is rather constructed socially by law and order in ‘the Symbolic’ than instinctive in itself, so a conflict of comeback to the suppressed desire looks like the absence of motherhood. The film reveals that the motherhood socioculturally works in the system of symbolic law and order, moreover, a strong drive for desire is possible beyond the system. However, the mother staying in ‘the Symbolic’ in the end because of the responsibility can not depart from motherhood structured by society. Accepting motherhood might be the inevitable role of a woman living in ‘the symbolic'. Nonetheless, presenting the controversial issue about motherhood is the great value of this film.
more