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로펌의 사회적 책임활동 유형과 기존 평판에 대한 언론보도의 영향에 관한 연구

The Effects of Law Firm Social Responsibility Type and Law Firm Reputation,

김성수 (Kim, Seong Soo, 서강대학교 언론대학원)

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초록/요약moremore
최근 국내 대형로펌들은 법률시장의 완전 개방을 앞두고 전문성 강화와 규모의 대형화를 통해 외형적인 발전은 이루었으나 ‘전관예우’, ‘쌍방대리’, ‘재벌과 투기자본의 대리인’과 같은 부정적인 문제들도 대두되기 시작하였다. 이에 국내 대형로펌들은 변호사의 전문성을 기반으로 봉사활동을 하는 ‘로펌의 사회적 책임활동(LSR)’을 통해 이러한 부정적인 문제들을 극복하고, 사회적 책임과 역할을 강화하기 위해 노력하고 있다. 본 연구는 로펌평판(긍정적 vs. 부정적)과 LSR프로그램 유형(로펌의 일방적 기부 vs. 사회적 재능기부)의 조합...
최근 국내 대형로펌들은 법률시장의 완전 개방을 앞두고 전문성 강화와 규모의 대형화를 통해 외형적인 발전은 이루었으나 ‘전관예우’, ‘쌍방대리’, ‘재벌과 투기자본의 대리인’과 같은 부정적인 문제들도 대두되기 시작하였다. 이에 국내 대형로펌들은 변호사의 전문성을 기반으로 봉사활동을 하는 ‘로펌의 사회적 책임활동(LSR)’을 통해 이러한 부정적인 문제들을 극복하고, 사회적 책임과 역할을 강화하기 위해 노력하고 있다. 본 연구는 로펌평판(긍정적 vs. 부정적)과 LSR프로그램 유형(로펌의 일방적 기부 vs. 사회적 재능기부)의 조합에 따른 언론보도(신문매체)가 일반 공중들에게 미치는 효과를 분석하였다. 성인남녀 186명에 대한 편의표집 방식으로 설문조사를 실시하였으며, 이들의 응답을 토대로 사회적 연결감, CSR태도, 서비스 이용의도를 측정하여 다음과 같은 연구결과를 얻을 수 있었다. LSR프로그램 유형은 사회적 연결감에 유의미한 영향을 미치지는 못했으나 로펌평판은 사회적 연결감에 유의미한 영향을 미쳤다. 구체적으로 긍정적 평판을 가진 로펌이 사회적 연결감을 더욱 높게 인지하였다. 또한 로펌평판과 LSR프로그램 유형의 조합에서는 로펌평판은 CSR태도에 유의미한 영향을 미쳤으나 LSR프로그램 유형은 CSR태도에 영향을 미치지 않았으며, 마찬가지로 로펌이 법률서비스를 제공하는 서비스 업종이라는 성격에 맞게 구매의도를 서비스 이용의도로 측정한 항목에서도 로펌평판은 서비스 이용의도에 유의미한 영향을 미쳤으나 LSR프로그램 유형은 서비스 이용의도에 영향을 미치지 않았다. 즉, 로펌평판이 LSR프로그램 유형보다 사회적 연결감, CSR태도, 서비스 이용의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 이러한 연구결과를 볼 때 국내 대형로펌들은 법과 원칙대로 사회적 정의를 실현하려는 노력과 동시에 LSR프로그램 유형을 고려하기 보다는 사회적 약자들을 위한 꾸준한 사회공헌활동을 전개하는 것이 더욱 효과적이며, 일반 공중들에게 널리 알려서 이를 통해 긍정적인 평판을 형성할 수 있도록 노력해야 할 것이다. 아울러 본 연구는 기업의 CSR프로그램 평가에 대한 부분을 로펌에 적용시켰다는 점에서 의의를 가지지만 앞으로 후속연구가 진행된다면, 대다수 대형로펌 고객인 기업 법무팀을 상대로 하는 조사와 더불어 다양한 홍보매체와의 조합을 통해 로펌의 LSR활동에 대한 정확한 평가를 연구할 수 있기를 기대한다.
초록/요약moremore
Although large law firms in Korea have achieved external development through reinforcement of professionalism and enlargement of size, in response to full opening of law market, some negative problems such as ‘privileges of one’s former post’, ‘bilateral-delegation’ and ‘representative of conglomera...
Although large law firms in Korea have achieved external development through reinforcement of professionalism and enlargement of size, in response to full opening of law market, some negative problems such as ‘privileges of one’s former post’, ‘bilateral-delegation’ and ‘representative of conglomerate and venture capital’ begin to appear. Therefore, large law firms strive to overcome such negative ones and promote social responsibility and role of them through ‘law firm social responsibility (LSR)’ with which they conduct volunteer work based on professionalism of attorneys. This study analyzes some effects of media reports (newspapers) on general public, according to combination of reputation of law firm (positive vs. negative) and types of LSR programs (law firms’ one-sided donation vs. social talent donation). The questionnaires of 186 adult males and females are conducted by using convenient sampling. On the basis of their responses, following results can be found by measuring social connectedness, CSR attitudes and use intention of serve. While the LSR program cannot have a significant effect on social effectiveness, reputation of law firm significant affects it. In particular, a law firm with positive reputation perceives it more highly. Moreover, in the combination of reputation of law firm and type of LSR program, the former has a significant effect on CSR attitude but the latter does not. Similarly, given that law firm is a service industry where law service is provided, in the item which measures purchase intention as use intention of service, only the reputation of law firm significantly affects the use intention of service. Thus, the reputation of law firm, rather than LSR program, has a significant effect on social connectedness, CSR attitude and use intention of service. Hence, the findings suggest that large law firms in Korea should strive to realize social justice according to law and principle and developing some continuous social contributions for socially underprivileged people is more effective that considering type of LSR program. And they should make an effort to form their positive reputation by widely informing general public of them. Furthermore, this study has an implication in applying the CSR program evaluation of corporate to law firms. However, if any follow-up study would be conducted, they are expected to examine precise evaluations of LSR activities of law firms through the combination various publicity media as well as survey of legal teams in some companies, most of which are customers of large law firms.