여성잡지의 콘텐츠 운용방식 변화와 디지털콘텐츠 가격정책에 관한 연구
A Study on the Changes in the Contents Operation Method of and Price Policy for Digital Contents of Women's Magazines
- 주제(키워드) 도움말 디지털매거진 , 고정가격제 , 동적가격제
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 장용호
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 언론대학원 신문/출판
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000054251
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
여성잡지의 디지털 콘텐츠 시장은 속보매체는 아니지만 일상과 직결된 정보와 교양과 감성을 제공하는 보다 다양한 콘텐츠의 보고라는 점에서 이의 연구가 보강돼야 할 필요가 있다. 디지털콘텐츠가 중요해지고 있는 지금 여성 생활잡지의 콘텐츠 운용방식도 변화하고 있으며, 콘텐츠 시장은 무료시장과 동적가격제에 의해 움직이는 유료화 시장으로 구분되고 있다. 여성지가 광고수익형 모델에서 유료화를 고민하게 된 시장요인은 태블릿PC 보급의 부족과 광고 부진이다. 유료화를 시행하고 있는 여성잡지들의 가격 시스템은 역동적이다. 그러나 가격결정 요인은 대체로 획일적이었다. 해외 글로벌 매거진보다 국내 여성잡지들의 콘텐츠 가격을 추종하는 예가 대부분이었다. 비용지향적 가격결정과 경쟁지향적 가격결정 방법이 혼재되어 있으며, 가격정책상 특별히 선두적인 기업은 나타나지 않고 있다. 여성잡지 디지털콘텐츠 판매 유형은 호당 단권 판매와 기간제 구독이 대부분이다. 전자서점에선 대여제도 많이 늘어났다. 대개의 매체들은 기간제 구독에 대폭 할인제를 실시하고 있다. 볼륨이 두꺼운 여성지 일부는 분권화 전략을 가격정책에 활용하고 있으며, 많은 잡지들은 독자이벤트를 통해 구매자를 유도하고 있다. 종사자들은 여성잡지의 디지털콘텐츠 판매가격을 현재보다 올려야 한다는 의식이 강하다. 제품차별화를 기반으로 한 가격차별화 전략이 필요하다고 인식한다. 그러나 매출구조가 안정되지 않아 섣불리 나서지 못하고 있다. 차별적인 추가 콘텐츠를 생산해내기에 필요한 선순환 투자가 어렵다고 느낀다.
more초록/요약 도움말
Although digital contents market of women's magazines are not the media delivering breaking news, there is a need to reinforce researches on them in the way that they are the repository of a variety of contents providing information, refinement and emotions directly connected to daily life. As digital contents become more and more important, contents operation method of women's lifestyle magazines has also changed, and contents market is divided into free market and pay market which moves by the dynamic pricing system. Market factors that makes women’s magazines agonize over fee-charging policy from advertisement-based profitable model are lack of spread of tablet PCs and depression of advertisement. However, price determinants were generally uniformed. Examples of following contents price of domestic women's magazines rather than overseas global magazines were the majority. Methods of cost-oriented price determination and competition-oriented price determination were mixed, and a leading company having a definite price policy has not appeared yet. As for the sales types of digital contents of women's magazines, sales by one volume edition and period-based subscription are taking the great part. Rental system has also increase much in electronic bookstores. Most media are carrying out a deep-discount system for period-based subscriptions. Some voluminous women's magazines are utilizing a decentralization strategy to their price policy and many magazines are inducing purchasers through events for readers. Employees in magazine industry have a strong sense to raise sales price of digital contents of women's magazines than it is now. They feel that a price differentiation strategy base on the product differentiation is necessary. However, they have not taken the initiative hastily as sales structure has not bee stabilized. They feel that a virtuous circled investment necessary for production of differentiated additional contents is difficult.
more