일본 원작 리메이크 드라마에 나타난 문화적 특성 : SBS ‘그 겨울 바람이 분다’를 중심으로
Cultural Characteristics of Korean Remakes of Japanese Dramas : Focused on SBS That Winter, The Wind Blows
- 발행기관 서강대 언론대학원
- 지도교수 김용수
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 언론대학원 연극/영화
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000054250
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
현대 사회에서 드라마를 접하는 것은 곧 그 사회의 문화를 경험하는 것이다. 요즘 한국 드라마시장을 비롯해 영화시장에는 리메이크 작품들로 넘쳐나고 있다. 1998년 10월을 시작으로 2004년 1월에 제4차를 거친 일본 대중문화 개방정책은 점점 그 영력을 넓혔고 한국 드라마시장에서 일본 원작을 리메이크한 드라마들이 우후죽순 늘어나면서 일본문화의 영향력을 발휘하고 있다. 1990년대 초반에 등장한 한국의 트렌디드라마를 시작으로 일본 드라마의 수입시기를 거친 한국 드라마는 2000년대 중반인 현재 리메이크드라마 붐 현상이라고 말할 정도로 많은 일본원작 리메이크드라마가 쏟아져 나오고 있다. 이것은 일본과 한국의 문화접변과정을 통해서 자국문화의 이동과 문화변용현상으로 나타난다. 본 논문은 이러한 일본 리메이크 드라마의 현상을 일본원작 리메이크 드라마에 나타난 문화적 특성 연구를 통해 알아보았다. 일본원작<사랑 따윈 필요 없어, 여름>을 리메이크한 SBS 드라마<그 겨울 바람이 분다>를 중심으로 한일 양국 간의 문화적 차이에 관한 이론적 배경지식을 통해서 인간상의 차이, 인간관계의 차이, 애정관의 차이를 알아보고 이러한 양국 간의 문화적 차이를 리메이크 드라마는 문화접변과정을 통해서 나타난 문화변용현상을 어떻게 표현하고 있는지 알아보았다. 연구 결과 리메이크 드라마<그 겨울 바람이 분다>는 첫 번째 캐릭터 속 인물설정의 변형을 통해서 한일 양국의 여성상과 남성상을 달리 하고 있었고 두 번째는 등장 인물간의 인간관계의 변형을 세 번째는 남녀 주인공의 애정스토리의 변형을 통해서 일본원작과는 다른 한국적 자문화와 정서를 삽입함으로써 원작과 전혀 다른 드라마로 재탄생되었다. 따라서 일본드라마를 원작으로 하는 리메이크 드라마는 자국문화의 프레임을 통과한 후 리메이크화 시켰을 때 수용자들로부터 공감대를 얻을 수 있음을 일본원작 리메이크드라마에 나타난 문화적 특성을 통해서 알 수 있었다. 이로서 본 연구자는 일본원작<사랑 따윈 필요 없어, 여름>을 리메이크한 SBS 드라마<그 겨울 바람이 분다>속에 나타난 문화적 특성연구를 통해서 일본원작 리메이크드라마가 어떤 요소를 간과하고 재탄생시켰을 때 수용자들로부터 공감대를 형성할 수 있는지를 알아봄으로써 향후 제작되어질 일본원작 리메이크드라마의 방향성에대해 연구해 보았다. 따라서 본 연구를 통해서 리메이크드라마현상을 복제냐 창조냐의 경계에서 향후 제작되어질 일본원작 리메이크드라마가 창조적 발전으로 이어지길 기대해본다.
more초록/요약 도움말
In today’s society, watching dramas of a society is experiencing the culture of the society. Nowadays, South Korean film market as well as its drama market is full of remakes. The influence of four steps of Korea’s open-door policy on Japanese pop culture from October 1998 through January 2004 gradually has expanded, and as remakes of Japanese dramas spring up in the Korean drama market, Japanese culture has exercised its influence. Starting from Korea’s trendy dramas that appeared in the early 1990s, Korean dramas have been through a period of importation of Japanese dramas, and now in the mid-2010s, a lot of remakes of Japanese dramas are pouring out, which may be called a phenomenon of drama remake boom. This appears as a shift of each country’s culture and a phenomenon of acculturation through the process of cultural assimilation between Korea and Japan. This paper looked into this phenomenon of remaking Japanese dramas through an inquiry into cultural characteristics of the remakes of Japanese dramas. The inquiry focused on SBS drama <That Winter, The Wind Blows>, based on Japanese drama <I Don’t Need Love, Summer>, and based on theoretical background knowledge on cultural differences between Korea and Japan, it examined the differences in image of men, human relations and views on love and how remakes were expressing the cultural differences between the two countries and the phenomenon of acculturation through the process of cultural assimilation. As a result of research, <That Winter, The Wind Blows> first, differed in the image of woman and man from that of the Japanese original through transforming its character design. Second, it changed human relations between characters. Third, it was recreated as a drama totally different from the original by inserting distinctive Korean culture and sentiment through the transformation of the main characters’ love story. Thus, it was noted that drama remakes could appeal the audience when reproduced after passing through the prism of culture of the country of reproduction through cultural characteristics of the remake of Japanese drama. The researcher would inquire into a direction of remakes of Japanese dramas to be produced in the future by looking into what elements of remakes of Japanese dramas should be overlooked in reproduction to be able to form sympathy, through a study of cultural characteristics of <That Winter, The Wind Blows>, based on <I Don’t Need Love, Summer>. Thus, through this study of the phenomenon of drama remake, hopefully, remakes of Japanese dramas to be produced in the future will lead to creative developments on the boundary between reproduction and creation.
more

