예수성심 신심의 현대적 의미
A Study on the contemporary significance of the devotion on the Sacred Heart of Jesus
- 발행기관 서강대학교 신학대학원
- 지도교수 심종혁
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 신학대학원 신학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000054227
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본고의 목적은 예수성심 신심이 현대사회에 갖는 의미 고찰이다. 이 신심의 성서적 배경과 역사적 전개과정, 관련된 신학적 이슈들을 살펴보면서 이 신심의 본질에 대한 구체적인 이해를 시도하고, 이를 바탕으로 예수성심 신심의 현대적 의미를 고찰하였다. 성서적으로 마음은 존재의 중심을 의미한다. 구약성서에서 드러난 하느님의 마음은 당신 백성들에 대한 사랑으로 요약될 수 있다. 신약성서는 예수에게서 충만하게 드러난 인간에 대한 하느님의 사랑을 보여준다. 이러한 성서적 이해는 예수성심께 대한 신심이 인간을 향한 사랑 가득한 예수의 마음에 대한 신심이라는 것을 보여준다. 예수성심 신심의 역사적 전개는 이 신심이 담고 있는 다양한 의미를 드러낸다. 이 신심은 무한한 은총의 샘인 예수의 옆구리 상처에 대한 교부들의 신심으로부터 시작되어 중세 시대 여러 수도회 전통과의 만남 속에서 더욱 풍성해지고, 널리 전파되었다. 12세기의 '정감적인(affective)' 영성 분위기와 13-14세기의 그리스도의 인성과 수난에 대한 신심어린 묵상의 영향으로 그 깊이와 열성을 더하게 되었으며, 성체성사와의 밀접한 관계가 강조되면서, 예수성심을 중심으로 하는 일종의 수덕주의가 형성되었다. 자기포기와 봉헌을 통한 예수성심을 중심으로 한 수덕생활의 모습은 15-16세기에 지속적으로 나타났다. 근대시대에 이르면서 예수성심 신심은 전체 교회의 신심으로 거듭나게 되는데, 특별히 예수성심께서 17세기 마르가리타 마리아 알라코크 성녀에게 인간을 향한 당신의 불타는 사랑을 보여주시며, 이에 대한 인간들의 배은망덕과 모욕을 보상하기를 요청하신 것으로부터 본격적으로 시작되었다. 이 요청에 따라 현재 예수성심께 대한 신심행위들이 형성되었으며, 예수성심 축일 제정을 위한 움직임이 시작되었다. 예수성심 신심은 인간을 향한 예수의 구원하는 사랑에 대한 신심으로, 육화의 신비, 예수의 삶과 십자가 죽음으로 드러난 구원역사 전체의 의미를 담고 있다. 이 신심에서 중요한 위치를 차지하는 보상은 이 신심에서 하느님의 사랑에 대한 인간의 사랑의 응답의 측면이 강조되고 있다는 점을 보여준다. 이러한 이해를 바탕으로 칼 라너가 이야기한 '내적 삶, 하느님 사랑이 멀게만 느껴질 때에도 드러나는 하느님 사랑에 대한 믿음, 보상'으로 예수성심 신심의 현대적 의미를 제시하였다.
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The purpose of this thesis is to propose the contemporary significance of the devotion on the Sacred Heart of Jesus. Hence, we tried first to understand the nature of the devotion by studying on its biblical basis and historical development and some theological issues regarding this devotion, and then reflected on what the devotion on the Sacred Heart of Jesus could mean to the contemporary people. Biblically, ‘heart’ means the center of a being. God’s heart revealed in Old Testament can be summarized as love toward his people, and New Testament show that the love of God is fully revealed in Jesus Christ. From its biblical understanding, one can say that the devotion on the Sacred Heart of Jesus is a devotion on Jesus' burning love toward human. The development of the devotion reveals the abundant meaning that the devotion embrace. This devotion has started from the Fathers' devotion on the pierced Heart of Jesus which is the fountain of all the grace. Being passed down and influenced by Medieval monasteries, it has attained more abundant meaning and spreaded out widely. The influences of 12th century’s affective spirituality and 13-14th century’s fervent meditation and devotion on the humanity and the Passion of Christ has vitalized this devotion and deepened its meaning. And as the intimate relationship between the Sacred Heart of Jesus and the Sacrament of Eucharist started to be evidently mentioned, an asceticism centered on the Sacred Heart of Jesus has formed. And this asceticism was unceasingly appeared with its emphasis on self-renunciation and consecration until 15-16th century. In modern times, the Sacred Heart of Jesus started to be worshiped officially in church. This change has started in earnest from St. Margaret Mary Alacoque to whom Jesus had shown his heart overflown with burning love toward human but received only ingratitude and disdain from them. The things which he had demand to make up for that ingratitude and disdain, have become the devotions on the Sacred Heart of Jesus. And the Feast of the Sacred Heart of Jesus has established. The devotion on the Sacred Heart of Jesus is a devotion on the infinite and salvific love of Jesus. And so it embrace the whole meaning of the salvation history of the Incarnation and the life, the Passion and the Crucifixion of Jesus. In addition, the reparation which is considered to be one of the essential aspects of the devotion shows that this devotion has the aspect of the loving response on human's side to the abundant love of God. Based on this understanding on the devotion, the contemporary significance of the devotion is suggested to be on 'the interior life, faith in the love of God even when it seems farthest away, reparation' which were said by Karl Rahner.
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