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환경불확실성 속에서 전략적 관리회계가 전략형성과 경영성과에 미치는 영향

Effects of Strategic Management Accounting on Strategic Formulation and Corporate Performance in an Uncertain Environment

초록/요약 도움말

최근 기업들은 급격한 경영 환경 변화와 치열한 경쟁 속에서 지속적인 생존을 위해 새로운 관리회계의 구축 및 활용에 많은 관심을 두고 있다. 특히 기업들은 고객의 다양한 요구에 신속하게 대응하거나 창의적이고 혁신적인 제품의 개발을 통해 시장을 선도하거나 경쟁력을 확보하여 지속적인 성공을 이루기 위한 노력을 한층 강화해 나가고 있다. 반면 전통적인 관리회계가 과거의 정보를 중심으로 구성된 재무적이고 내부지향적인 특성과 통제시스템이 단기적인 성과를 지나치게 강조하여 나타나는 부정적인 영향은, 전략적 역할을 수행하는데 한계로 지적되고 있다. 이러한 전통적인 관리회계의 문제점을 극복하기 위한 한 방편으로, 외부 환경의 변화에 따른 민첩한 전략변화와 실행의 전략경영 프로세스를 지원하는 새로운 관리회계제도로서 전략적 관리회계에 많은 관심이 모아지고 있다. 전략적 관리회계 기법의 채택과 유용성에 관한 연구와, 상황요인과 전략적 관리회계 기법간의 관계에 대한 선행연구에서는 각각의 SMA 기법의 이용 정도와 유용성을 분석하였으나 여러 기법을 다양하게 활용하는 기업 상황은 고려하지 못하고 있다. 전략적 관리회계 기법의 이용이 경영성과에 미치는 영향도 명확하게 결과를 제시하지 못하고 있다. 또한, 상황기반의 전략적 관리회계에 대한 연구는 경영전략을 중심으로 상황기반연구가 진행되고 있어 보다 다양한 상황요인에 대한 연구가 필요하다. 특히, 최근 경쟁의 심화와 더불어 다양한 이해관계자에 대한 불확실성이 높아지고 있는 경영환경을 고려할 때 환경불확실성과 전략적 관리회계에 대한 분석으로 상황기반의 전략적 관리회계에 관한 연구를 보다 풍부하게 할 것으로 기대된다. 전략분야의 연구에서 중간관리자의 역할에 대해 연구되고 있지만 관리회계 분야에서는 중간관리자를 여전히 전통적인 정보제공자의 역할로 제한하거나 거의 고려하지 않고 있다. 본 연구의 목적은 전략적 관리회계를 전략적 특성을 가진 17개의 관리회계 기법의 이용과 전략적 의사결정 프로세스에서 관리회계 담당자의 참여로 구분하여, 환경불확실성과의 관계를 분석하는 것이다. 그리고 전략적 관리회계의 후행변수로 전략형성과 경영성과를 고려하여 이들간의 관계에 대해 보다 나은 이해를 제공하는 것이다. 이를 위해 2012년 매출액을 기준으로 국내 400대 제조와 건설기업을 대상으로 설문조사를 통해 자료를 수집하여 분석을 수행하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 환경불확실성이 높을 때 관리회계 담당자의 참여가 높아지는 것으로 나타났다. 이것은 관리회계 담당자는 시장경쟁이 높은 상황에서 경영자의 의사결정을 위한 전략적 대안의 제시, 변화적응 촉진, 전략실행 등과 같은 활동에 참여가 증가하는 것을 의미하는 것이다. 둘째, 관리회계 담당자의 전략적 의사결정 프로세스의 참여는 전략적 관리회계 기법의 이용을 증가시키는 것으로 나타났다. 이는 관리회계 담당자가 전략적 의사결정 프로세스에 참여할수록 전략경영에 필요한 정보에 대한 이해를 높이며 전략적 관리회계 기법의 채택에 당위성을 부여하고 관리회계 기법을 통한 정보의 활용을 강화시키는 것을 의미한다. 환경불확실성과 전략적 관리회계 기법의 이용간의 직접적인 관계는 유의하게 나타나지 않았지만, 관리회계 담당자의 참여를 통해 기법의 이용이 증가되는 것으로 나타났다. 따라서 환경불확실성이 높을 때, 환경이 기업에 미치는 영향을 인지하고 전략을 형성하는 과정에서 관리회계 담당자의 역할이 보다 강조되어야 할 것이다. 셋째, 관리회계 담당자의 참여와 전략형성간의 관계는 유의하게 나타나지 않았으나 전략적 관리회계 기법의 이용과 전략형성간에는 유의한 관계가 나타났다. 환경불확실성을 인지한 관리회계 담당자가 경쟁기업에 대한 정보를 비롯한 다양한 전략적 관리회계 정보를 활용하여 전략변화를 위한 전략적 대안을 제시하면, 기업은 다양한 이슈와 여러 부문에 걸친 통합적인 전략형성이 가능할 수 있음을 시사한다. 넷째, 전략적 아젠다의 범위와 규모의 증가에 따른 전략형성의 통합성이 높아질 때 경영성과가 향상되는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 전략적 관리회계가 전략형성을 통해 경영성과로 이어지는 결과를 보였으며, 선행연구에서 나타난 전략적 관리회계 기법의 이용과 경영성과간의 직접적인 관계도 동일한 결과가 나타나는 것을 확인하였다.

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초록/요약 도움말

Companies today have great interest in the establishment and use of new management accounting capabilities for survival in the presence of rapid business environment change and fierce competition. In particular, companies are increasing their efforts to achieve continuous success by leading the market or securing competitive advantage through prompt responses to customer demands or through development of creative and innovative products. On the other hand, negative effects caused by an excessive emphasis of traditional management accounting on financial and inner-directed characteristics based on past information, as well as excessive emphasis of management control system on short-term performance, are pointed out as limitations to playing a strategic role. As a means to overcome such problems of traditional management accounting, as a new management accounting system that supports agile strategic changes in response to external environmental change, and as a strategic implementation management process, strategic management accounting is receiving much attention. Studies on the adoption and usefulness of strategic management accounting techniques and on the relationship between contingent factors and these techniques analyzed usage degree and usefulness of each technique. However, they did not consider the corporate option of diversely using various techniques. They also were unable to propose a clear result regarding the effects of use of strategic management accounting techniques on performance. Additionally, regarding a study on contingency-based strategic management accounting, contingency-based research is being conducted by focusing on business strategies; thus, a study on a wider variety of contingent factors is needed. In particular, it is expected that this study on contingency-based strategic management accounting will enrich the analysis of environmental uncertainty and strategic management accounting, given today’s business environment, in which competition is intensifying and the uncertainty of various stakeholders is increasing. Although the role of middle managers is being examined in the study of strategic fields, in the field of management accounting, middle managers are still limited to the traditional role of information providers or are almost not considered. An objective of this research is to analyze the relationship between strategic management accounting and environmental uncertainty by dividing strategic management accounting into the use of 17 management accounting techniques that have strategic characteristics and the management accounting manager’s participation in the strategic decision-making process. An additional objective is to provide a better understanding of the relationship between formation of strategy and performance by considering them as consequent variables of strategic management accounting. To achieve the objectives, this study conducted an analysis of data collected through a survey of sales in 2012 that targeted 400 domestic manufacturing and construction companies. The summarized results of the study are as follows. First, it was found that participation of a management accounting manager increased when environmental uncertainty was high. This indicates that a management accounting manager’s participation in activities such as proposing a strategic plan for an executive to make a decision, fostering adaption to change, and implementing a strategy increases in a situation of intense market competition. Second, it was found that a management accounting manager’s participation in a strategic decision-making process increased the use of SMA techniques. This implies that greater participation of a management accounting manager in the strategic decision-making process increases the understanding of information needed for strategic management, gives appropriate consideration to adoption of SMA techniques, and reinforces the use of information through management accounting techniques. Although the direct relationship between environmental uncertainty and the use of strategic management accounting techniques was not significant, use of the technique increased through participation of a management accounting manager. Thus, when environmental uncertainty is high, the effects of environment on companies should be recognized and the role of the management accounting manager should be increasingly emphasized in the process of forming a strategy. Third, although the relationship between participation of a management accounting manager and formation of strategy was not significant, the relationship between the use of SMA techniques and formation of strategy was significant. This implies that a company may form an integrated strategy addressing various issues and aspects if a management accounting manager who recognizes environmental uncertainty proposes a plan for strategic change by using competitive information as well as a variety of strategic management accounting information. Fourth, it was found that performance improved when there was greater integration in strategy making in response to both increases in scope and scale of a strategic agenda. The results of this study showed that strategic management accounting leads to performance through formation of strategy, and confirmed that the same result was found in previous studies regarding a direct relationship between the use of SMA techniques and performance.

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