'신청사이론'을 통한 현행 고등학교 세계사 교과서 서술 분석
AnalysisonExisting HighSchoolTextbooks in‘New Qing History
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 계승범
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 역사교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000054198
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
기존 역사교과서의 청 제국 서술에 있어서 가장 큰 문제점은 중국 중심 시각에서의 서술이다. 이 문제점을 구체적으로 말하면 중국이라는 현 지정학적 위치에서 일어난 사건을 중점적으로 다루는 것과 중원을 오랫동안 지배한 한족 중심 시각에서 바라보는 서술이라 말할 수 있다. 실제로 현행 중·고등 역사교과서의 청 제국 부분을 살펴보면, 중원통치와 관련된 내용이 대부분을 이루고 있는 것에 반해 몽골과 티베트 등 변경 지역의 통치와 관련된 내용은 매우 협소하다는 것을 알 수 있다. 또한 청 제국을 세운 만주인의 정체성과 다민족제국으로서의 특징을 알 수 있는 서술이 거의 없으며 일부 교과서는 청 제국이 중원통치를 달성할 수 있었던 요인을 한족에 대한 포용정책으로 서술하고 있다. 현재 청 제국을 기존의 한족 중심 시각에서 바라보던 관점에서 벗어나 만주 중심 관점에서 바라보자는 신청사(新淸史 New Qing History)연구동향이 학계에서 주류로 떠오르고 있다. 신청사는 대청제국(Daicing gurun)을 중국역사의 일부가 아닌 만주인이 세우고 주도한 다민족제국의 역사로 새롭게 조명하면서 정복자로서의 만주정체성을 강조하는 일련의 연구동향을 일컫는 말이다. 이 신청사이론의 관점은 중국 중심 시각의 교과서 서술을 비판할 수 있는 이론적 근거가 될 수 있으며 현재 세계사 교육과정의 교육목표와도 일치하는 부분이 있어 신청사이론의 논점을 향후 교과서 서술의 대안으로 적용할 수 있다. 이에 필자는 신청사논점을 통해 2014년 3월에 새롭게 시행되는 2009개정 현행 세계사 4종 교과서의 청 제국 영역을 분석하고 서술에서 어떤 문제점이 있는지에 대해 알아보았다. 분석단원은 Ⅳ단원 ‘지역세계의 통합과 세계적 교역망’ 중 첫 번째 소단원이다. 아울러 현행 교과서에서 신청사이론이 어느 정도로 적용되었는지 살펴보기 위해 이전 2007개정 고등학교 세계사 교과서를 분석하여 현행 교과서 4종과 비교를 진행했다. 분석기준은 신청사이론의 논점으로써 1) 지정학적 특성, 2) 만주인의 정체성, 3) 청의 내륙아시아적 성격, 4) 청과 한족 간의 차별성, 5) 청의 한화 수용 정도 등 총 다섯 가지이다. 해당 단원의 분석 결과 ‘지정학적 특성’에 의하면 4종 교과서의 청 제국과 몽골·티베트 관련 서술 비중이 중원통치 관련 내용보다 작지만 청 제국이 몽골·티베트와 우호적 관계를 맺었다는 점을 분명 명시하고 있다. ‘만주인의 정체성’ 기준에 의하면 4종 교과서에서 신청사이론의 주요 논점인 만주정체성과 관련되는 서술을 찾아볼 수 없었으며 민족명이 여진에서 만주로 바뀌게 되는 배경에 대해서도 서술하지 않았다. ‘청의 내륙아시아적 성격’에 의하면 청 제국이 몽골·티베트와 우호관계를 유지했던 이유와 그 배경에 대해 설명하지 않았다. ‘청과 한족 간의 차별성’에 의하면 4종 교과서는 신청사이론의 주요 논점인 ‘한족 차별’이 아닌 ‘한족 억압 정책’을 상대적으로 자세히 서술했다. ‘청의 한화 수용 정도’에 의하면 4종 교과서의 서술은 대청이 한족문화의 수용을 통해 중국을 안정적으로 지배할 수 있었다는 논조가 강했다. 이전 교과서와의 비교를 통한 현행 교과서의 특징은 청 제국의 내륙아시아적 성격을 보다 많이 서술한 것이다. 하지만 만주정체성, 청의 한족 차별 특성, 한화 수용 정도 등 신청사논점을 적극적으로 반영하지 않은 점은 한계라 볼 수 있다. 이러한 결과를 통해 본 연구는 다섯 가지 분석 기준을 반영하여 신청사이론이 반영된 대안적 교과서 서술을 제안했다. 신청사이론의 교과서 적용은 학생들에게 청 제국을 중국이라는 경계를 벗어나 더 넓은 지역적 관점에서 바라볼 수 있는 기회를 제공하며 더 나아가 역사학과 역사교육을 이을 수 있는 연결적 통로가 될 수 있다는 점에서 의의가 있다. 본 연구는 신청사이론을 통한 현행 교과서 청 제국 영역 분석에 초점을 맞추었다. 향후 역사수업에 신청사이론을 적용하기 위해서는 교과서가 신청사이론이 적극적으로 수용할 수 있는 학문적인 기준이 마련되어야 한다. 그리고 역사교육자들은 역사학자들과 긴밀한 교류를 통해 신청사이론을 적용한 본격적인 수업연구나 탐구활동 등을 제작해야한다.
more초록/요약 도움말
The biggest problem of existing secondary school history textbooks describing Qing Empire is the China's self-centered description. These issues specifically come from prioritized description of events which happened in China, the geopolitical center, and from Han-centered viewpoint, which have ruled China for a long time. In fact, it can be found that current Qing Empire history textbooks deal with the subjects related to the central governance in China while describe relatively smaller portion of history about rules in the frontier area like Mongolia or Tibet while center takes the majority. Furthermore, there are few narratives representing identity of Manchus as establishers of Qing Empire or characteristics of multi-ethnicity of the Empire. A number of textbooks describe that absorbtion of Han Chinese as the main factor of Qing Empire's successful ruling. Recently, New Qing History(新淸史) has emerged as a mainstream in academia, which studies Manchu-centered view in Qing Empire rather than old Han-centered view. New Qing History refers to a new field of studies which separates the Great Qing Empire(Daicing gurun) from Chinese history and emphasizes role of Manchus as conquerors and focuses on Empire's multi-ethnic history led by Manchus. This new point of view in New Qing History can be applied as an alternative narrative of textbooks. Therefore, through New Qing History, I analyzed chapters of Qing Empire in the four versions of world history textbooks under the 2009 revised curriculum starting in March 2014 and investigated to look for any problems in the texts. Analysis chapter is placed under the first small unit of chapter Ⅳ ‘Regional Integration and Global Trade Network around the World’. In addition, I also analyzed old versions of textbooks based on 2007 revised curriculum to compare the current four kinds of textbooks and examine the application of New Qing History into the new version. Analyses have been done under the five standard of different representative points in New Qing History: 1) geopolitical characteristics, 2) Manchurian identity, 3) position of Qing Empire in inner Asia, 4) discrimination against Han Chinese, and 5) sinicization of the Hans in Qing Empire. As a result of a thorough study in ‘geopolitical characteristics’, although proportion of text related to Qing Empire and Mongolia·Tibet in four different textbooks is smaller than the content of Chinese rule, all textbooks clearly state that Qing Empire had maintained amicable relations with Mongolia and Tibet. In study of the second standard ‘Manchurian identity’, there cannot be found either any descriptions of Manchurian identity as conquerors, which is the main point of New Qing History in all four textbooks, or any historical description of origins of Manchu descended from the Jurchen. In ‘position of Qing Empire in inner Asia’, all four textbooks lack the background descriptions explaining why Qing Empire should maintain their amicable relationships with Mongolia and Tibet. As to ‘discrimination against Han Chinese’, four textbooks state in detail about ‘repression Han Chinese’ rather than about ‘discrimination against Han Chinese’, the main argument of New Qing History. In ‘sinicization of the Hans’, narrative of all textbooks carried a powerful voice which Qing Empire can stably rule China through wide absorption of Han culture. New versions of four textbooks under new curriculum show improvements in term of New Qing History but those improvements are still limited. The most noticeable difference between current textbooks and previous versions is more description of characteristics of Qing Empire in inner Asia. However, it is found that other important New Qing History points such as Manchurian identity, discrimination against Han Chinese, and sinicization of the Hans in Qing Empire were not fully reflected in the texts. Results of thorough studies suggest that the alternative textbooks reflect New Qing History in term of five different standards of analyses. Application of New Qing History into new textbooks not only provides students with ability to view in a broader geographical perspective beyond the Chinese boundary, but also opens a new passage connecting historical studies with education of history. The study focused on analyses on chapters of Qing Empire in current textbooks reflecting New Qing History. To further apply New Qing History into history classes, a strong academic standard must be established to allow textbooks to positively reflect the New Qing History. Furthermore, history educators should actively study in New Qing History and update their curricula accordingly through constant and close interactions with historical scholars and their studies.
more