<심청전>의 윤리적 가치 탐구를 통한 가치교육 연구
A Study on the Value Education through Inquiry on the ethical values of <Shim Chung Jeon>
초록/요약 도움말
이 연구는 <심청전>에 나타난 윤리적 가치를 탐구하고, <심청전>의 가치교육 방법을 제안하는 것을 목적으로 한다. 윤리적 가치란 추상적인 관념으로서 인격을 지닌 존재에 의해 실현된다. 소설은 인물의 말과 행동을 통해 인물이 어떤 가치를 실현하고 있는지를 보여주며 독자는 이를 추출하여, 평가하고 판단할 수 있다. 그동안의 소설교육은 교화의 위험성을 배제하기 위해 소설의 윤리적 특성보다 심미적 특성에 주목하는 경향이 있었다. 이 연구는 소설의 심미적 가치에 비해 상대적으로 관심을 덜 받아왔던 윤리적 특성에 주목하여 소설과 가치교육의 관계를 밝히고, <심청전>의 윤리적 가치를 교육 내용으로 하여, 학습자가 <심청전>의 윤리적 가치를 학습할 수 있는 교육 목표와 방법을 설계하였다. 우선 가치교육의 목표를 설정하기 위해 교육과정의 발달 속에서 가치교육의 위상을 밝히고, 문학교육에서의 가치교육이 지향해야 할 점을 도출하였다. 문학교육에서의 가치교육은 인물이 형상화하는 윤리적 가치를 중심으로 작품을 읽어야 하며, 문학, 가치, 삶, 세 요소의 순환적 관계를 드러내야 하고 가치 경험, 가치 판단, 가치 내면화, 가치 실천의 단계를 거쳐야 한다. 이를 토대로 <심청전>을 심청이 형상화하는 가치를 중심으로 분석하였다. <심청전>에 대한 기존 연구는 작품을 효와 관련하여 해석하는 연구가 많았고, 교과서에도 이러한 연구의 경향이 반영되었다. 다음으로 <심청전>의 신의, 사랑, 희생 가치에 주목하여 심청의 말과 행동을 분석하고 윤리적 가치가 형상화되는 양상을 살폈다. 심청의 말과 행동은 가치 갈등의 상황 속에서 직면한 도덕적 딜레마에 대한 심청의 대답으로서 도덕 판단에 기초한 선택의 결과이다. 따라서 심청의 말과 행동은 심청의 도덕 판단이라 할 수 있으며, 본고는 심청의 말과 행동으로부터 신의, 사랑, 희생 가치를 도출하였다. 문학교육에서의 가치교육은 작품 내적 맥락에서 가치 경험, 가치 판단 단계가 이루어지고, 작품 외적 맥락에서 가치 내면화, 가치 실천 단계가 이루어진다. 가치 경험이란 소설이 인물과 사건을 통해 형상화하는 윤리적 가치를 독자가 인식하는 단계이며, 작품의 윤리적 가치가 교육 내용으로 제시되는 단계이다. 가치 판단 단계에서는 인물의 가치 판단에 대해 학습자가 평가를 내리고 자신의 가치 판단을 수행한다. 가치 내면화 단계에서는 감정이입과 토론을 통해 자신의 판단을 재정립하고, 윤리적 가치를 내면화하여 가치 실천의 자율성을 마련한다. 가치 실천 단계는 작품을 읽고 내면화한 가치를 현실에 적용하는 단계로서 윤리적 가치를 학습자 자신의 삶과 우리 사회의 문제에 연결시키는 것이다. 학습자는 이러한 가치교육의 절차를 통해 작품에 형상화된 윤리적 가치를 학습할 수 있다. 이 연구는 문학 작품, 윤리적 가치, 삶이라는 세 요소를 모두 문학교육 영역에서 다루어야 한다는 믿음 아래 문학 작품에 내재된 윤리적 가치를 학습자가 학습하고, 적용하도록 하는 가치교육의 수행적 절차를 제시하였다. 도덕교육이 바람직한 것을 당위의 형태로 제시하는 것이라면, 가치교육은 학습자가 직접 윤리적 가치를 평가, 판단을 내리고 스스로 윤리적 가치를 실천하는 삶을 살아야 하는 당위성을 느낄 수 있도록 하는 것이다. 소설의 인물은 가치를 실현하는 삶의 한 예를 보여준다. 학습자는 소설을 읽음으로써 가치를 실현하는 삶을 간접적으로 경험하고 자신의 삶에 적용할 수 있다. 따라서 이 연구는 문학 작품, 윤리적 가치, 삶이 한 데 얽히는 가치교육의 전형을 제시함으로써 학습자의 바람직한 삶의 추구라는 교육의 근본적인 목적을 달성하는 데 공헌할 수 있을 것이라 생각된다.
more초록/요약 도움말
This study aims to investigate the ethical values indicated in <Shim Chung Jeon> and to suggest the value education method of <Shim Chung Jeon>. Ethical values as an abstract idea is realized by someone who has character. A novel shows which value is realized by characters through the words and behaviors of characters in the novel. A reader can extract it from the novel. then evaluate and judge it. From the previous novel education, it has been more focused on aesthetic characteristic than ethical characteristic for excluding the riskiness of reformation. This study clarified the relation between novel and value education focused on the ethical characteristic that received less attention than aesthetic characteristic. This study was designed that the learners can study educational contents and methods in the story of ethical values in <Shim Chung Jeon>. First of all, to set up objectives of value education, I clarified the status of value education in curriculum development and drew the aim of value education in literature education. Value education in literature education emphasizes that the learners should read the literature with priority given to ethical values embodied by characters. And also it should reveal the cyclical relation among 3 elements; literature, value, life and go through 4 stages; value experience, value judgement, value internalization and value practice. On the basis of former context, I analyzed <Shim Chung Jeon> focused on the embodied value by Shim Chung. Former studies of <Shim Chung Jeon> are mostly related with filial piety and the tendency has been also reflected in the textbook. Secondly, I analyzed Shim Chung's notions and behaviors focused on faith, love and sacrifice value and investigated the aspect of embodied ethical values. Shim Chung’s words and behaviors are her answer to moral dilemma faced with value conflicts situation. Therefore, Shim Chung’s words and behaviors are her moral judgement and this study drew faith, love, and sacrifice from her words and behaviors. Value education in literature education consists of value experience, value judgement stages in internal context and of value internalization, value practice stages in external context. Value experience is a stage when a reader recognizes the embodied ethical values through characters and events in the novel and also a stage that ethical values is suggested as a educational contents. In the value judgement stage, the learners evaluate about character’s value judgement, and conclude their own value judgement. In the value internalization stage, the learners reestablish their judgements through empathy and discussion. And also the learners prepare an autonomy of value practice with the internalization of ethical values. In the value practice stage, reading the novel, the learners apply internalized value to the reality. the learners relate ethical values to their life and our social issues. Through those processes, the learners can learn embodied ethical values in novel. Under the belief that 3 factors - literature, ethical values and life - should be in literature education, this study suggests the performative processes of value education that the learners can learn inherent ethical values in novel and apply them. Moral education is a thing that suggests good thing as ought form, however, value education is a thing that makes the learners evaluate and judge ethical value, and feel appropriateness themselves to live life practicing ethical values. A character in novel shows an example of life to realize values. By reading the novel, the learners can experience life indirectly realizing ethical values, and applying to their own lives. Therefore, by suggesting value education model that literature, ethical values and life are combined together, this study is considered to be a study that could contribute to accomplish fundamental purpose of education; pursuing desirable life of the learners.
more