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영화 <왕의 남자>를 통한 영화 언어 교육 방안 연구

A Study on the Education of Movie’s linguistic feature through movie <King & The Clown>

초록/요약 도움말

국어과에서의 영화 교육이 당위성을 지니고 영화 교과 교육과의 변별력을 부여받기 위해서는, 영화의 본질을 고려한 언어적 특성에 관한 교육이어야만 한다. 그러나 현행 영화 교육은 영상 언어와 서사를 분리·배치시킴으로써, 국어과에서 다룰 수 있는 영화의 언어적 특성 교육이 적합하게 이루어지지 않고 있다. 이에 본고는 영화 <왕의 남자>를 영화의 특성을 고려하여 분석하고, 국어과에서의 영화 교육이 나아갈 방향성을 알아보려 하였다. 영화의 언어성에 관한 특성은 세 가지로 구분가능하다. 첫째, 영화는 영상으로 구성된 서사물로, 영상과 서사가 불가분의 관계에 있다. 둘째, 영화의 화면은 카메라의 시점으로 강제된다. 이때 화면의 논리적 일관성은 영화 속 현실의 이데올로기에 의거하며, 설정된 영화의 이데올로기는 영화의 서사 전반을 돕는다. 셋째, 관객은 영화에 감정 이입을 하며, 영화를 경험하게 된다. 즉, 영화의 의미 구조는 영화 텍스트, 이데올로기로 표상화 된 맥락, 관객의 경험에 의해 형성된다. Ⅱ장에서는 <왕의 남자>에서 이데올로기가 시청각적 구조와 서사 구조에 어떤 식으로 형상화되었으며, 관객에게 어떠한 의미를 제공하는지에 관해 분석하였다. Ⅱ장의 시청각적 구조를 나타내기 위해 자끄 오몽과 미셸 마리의 다섯가지 시청각적 요소를 사용하였는데, 이 분석법은 서술적 기능과 독립적이라는 점에서 영상과 서사의 결합 과정을 구체적으로 설명할 수 있도록 도와준다. <왕의 남자>는 사극이라는 장르를 배경으로, 현재에도 잔존하고 있는 유교 이데올로기와 권력 이데올로기를 신분사회로 가시화한 작품이다. Ⅱ장의 분석 내용은 이데올로기가 단지 영화의 배경적 요소를 만드는 것이 아니라, 영화 서사의 본질적 변인임을 확인시켜준다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장의 분석 내용을 바탕으로 읽기, 듣기·말하기, 쓰기 활동으로 실제 교육 방안을 구상해보았다. 영화는 동일화 현상을 통해 학습자들이 영화를 경험할 수 있게 되며, 이 경험은 학습자들의 의식과 결부되어 의미를 생성한다. 이는 문학 경험이 독자가 텍스트의 경험에 참여하고, 작중 인물과 동일시되어 이를 구조화시키는 반응의 개념과 연관된다고 할 수 있다. 그렇기에 영화 교육은 학습자들이 영화 텍스트를 경험한 이후 일어난 반응을 중심으로, 영화 텍스트와 학습자의 상호연관성을 종합하여 교육해야 한다. 따라서 Ⅲ장에서는 국어과에서의 영화 교육 방안의 기본 토대를 마련하기 위하여, 반응 중심 문학 교육의 방법을 응용하였다. 영화 교육 방안은 읽기, 토의, 쓰기의 세 활동단계로 구상되었다. 읽기활동은 영화를 보며 학습자들을 반응을 형성시키는 단계이다. 이 과정에서 ‘그레마스의 기호론적 사각형’을 사용하여, 학생들이 영화를 보고 생성한 의미 구성을 각자의 관점에서 분석하고 기록해보도록 하였다. 토의활동은 듣기·말하기 활동의 연장선상에서, 학습자들이 의사소통의 교환을 통하여 합리적인 판단을 하고 비판적으로 자신의 반응을 고찰할 수 있을 것으로 판단하였다. 토의는 특히 교사의 역할과 교사와 학습자 간의 관계 설정이 중요하며, 학습자들은 여기서 자신의 반응을 명료화시킬 수 있다. 마지막으로 쓰기활동은 영화를 개인 내부에서 재경험화시키고, 고양시키는 단계이다. 이에 상호 관련성이 있는 작품을 제시한 쓰기 과정을 구상해보았다. 결론적으로 국어과에서의 영화 교육이 영화 텍스트의 영상언어와 서사를 분리시켜 교육하는 교육 방법에서 벗어나, 영화 텍스트의 의미구조가 영상 언어와 서사, 이데올로기, 관객의 경험이 중층적으로 작용하는 복잡한 활동이라는 것을 염두에 둔 교육 방안을 실행해야 할 것이라고 보았다.

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초록/요약 도움말

Education for movies in the Korean language should be one about linguistic features considering the nature of movies, so as to be endowed with discrimination in the movie curriculum education with its appropriateness. However, as narration and image language are separately assigned to the present education for movies, linguistic features of education for movies handling in the course of Korean language are not appropriately taught. Hence this article aimed to analyze a movie of <King & The Clown> in consideration to the features of movies, and to find out directivity the education for movies headed for in the Korean language. It's possible to classify the features of language in movies into 3 categories. First, as movies are narratives composed of images, there's an inseparable relation between images and narratives. Second, pictures in the movies are restricted at a visual point of camera. Here a logical consistency of the pictures is based on ideology of reality in the movies, and the ideology set in the movies supports overall narrations in them. Third, audiences experience the movies, showing empathy to them. That is, semantic structures of movies are formed by texts of movies, contexts symbolized by ideology, and audiences' experience. In the chapter II, it's analyzed how ideology in <King & The Clown> was embodied between the audio-visual structure and the narrative one, and what meanings the movie provided for audiences. The analysis method with 5 audio-visual elements by Jacques Aumond & Michele Marie, which was helpful in that the process combined with images & narrations could be concretely explained independently of an descriptive function, was used to show the audio-visual structure in the chapter II. In a background of historical drama genre, <King & The Clown> is a movie to visualize the Confucian ideology that remains in the present and the power one into the hierarchy society. In contents analyzed in the chapter II, the ideology doesn't create only background elements of the movie, but is identified as the essential factors of movie narration. In the chapter III, it's thought out that activities of reading, hearing, speaking and writing would be a practically educational plan on basis of the contents analyzed in the chapter II. The plan enables learners to experience this movie through identification phenomena, and this experience generates meanings associated with consciousness of the learners. That is to say, literary experience makes readers participate in experiencing texts, and can be related to concept of response to structuralize the experience by identifying them with characters in the movie. Therefore the education for movies should be taught considering all interconnection with the learners and texts of movie, focusing on the response happening after they experience the movie. Thus a way to teach literature with the response was applied in the chapter III, in order to prepare a basic foundation on the plan of education for movies in the Korean language. The plan was designed to 3 activity steps of reading, discussion and writing. The reading activity is a step to form response of learners while watching movies. Using 'Semiotic rectangle by Greimas' in this step, students were asked to record and analyze their semantic compositions formed after watching the movie in view of each of them. It's assessed that the learners could make a rational decision through exchange of communication and consider their responses in a critical way as an extension of hearing and speaking activity in the discussion activity. It's important to set up a relationship between learners & teachers, in particular a role of teacher in discussion, where the learners can clarify their responses. Finally, the writing activity is a step to making them re-experience movies within individuals and enhancing the re-experience. So the writing course was designed to suggest movies thought relevant. In conclusion, out of method to teach image language and narration of movies' texts separately in the Korean language, it's thought that an education plan should be determined to keep in mind that semantic structure of movies' texts is complex activities overlapped with image language & narration, ideology, and experience of audiences.

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