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하회 별신 굿 탈놀이를 활용한 인터랙티브 디지털 컨텐츠 제작 연구 : Face Tracker를 기반으로 한 디지털 가상 체험

Korea traditional mask play of Interactive Virtual Experience

초록/요약 도움말

빠른 세계화에 따라 각 나라간 고유 문화의 경계가 사라지고 있다. 이처럼 문화의 차이가 점점 줄어 들면서 문화가 서로 다 비슷해 지고 있는 추세다. 더욱이 앞으로의 세대들은 우리나라 고유의 문화에 대해서 쉽게 접할 수 없기 때문에 갈 수록 관심을 덜 가지게 될 것이다. 그래서 전통문화를 우리가 계승하지 않으면 언젠가는 그것들이 사라지고 말 것이다. 전통문화를 발전 시켜야 하는 것은 과거, 현재 그리고 미래를 이어주는 중요한 수단이 된다. 그래서 그것들을 현 시대에 맞게 재 창조되어 보다 대중화시키기 위해 디지털 문화 콘텐츠를 만드는데 노력을 해야 할 것이다. 본 논문에서는 위의 문제점을 고민하여 사람들이 관심을 가질 수 있는 디지털 문화 콘텐츠에 대하여 연구해 보고자한다. 그래서 새로운 전통문화 디지털 콘텐츠 가상체험을 주제로 잡고 재미있는 전통 체험을 할 수 있도록 구현을 해 보았다. Open frameworks Addon 중 Kyle mcdonald의 face tracker 오픈 소스를 기반으로 사람의 얼굴을 트래킹 하여, 얼굴 위에 탈을 씌워 마치 탈을 쓴 것 같이 자유롭게 움직이는 탈을 구현 하였다. 그리고 ‘하회 별신 굿 탈놀이’라는 소재를 가지고 직접 극 중 한 인물이 되어 탈 놀이에 참여할 수 있게 인터렉티브한 작품을 제작하였다. 이 것들은 관객들에 반응하고, 함께 마당극을 만들어 나가는 것이, 실제 탈 놀이에서의 구성과 흡사하게 구현을 하도록 하였다. 본 논문을 통하여 보다 우리나라 사람들이 전통문화에 대해 흥미를 가지고 재미있게 체험하고 자 하는 취지에서 본 연구를 진행하였다.

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초록/요약 도움말

According to the rapid globalization, between each country’s unique culture boundaries are disappearing. Such a cultural difference are getting less culture becomes too similar to each other. Moreover, the future generations are about the unique culture of our country because they can not readily accessible to the less interest will have to go higher. so if we don’t inherit the traditional culture that someday they will disappear. To develop the traditional culture is an important means for connecting the present and future, and past. so, you must make an effort to create a digital cultural contents to disseminate more, is re-created to match the current era of them. In this paper, we try and studied the digital cultural content that can be worried about the above-mentioned problems, people interested. so I try to implement in order to be able to experience the interesting tradition based on the theme of virtual experience of digital content of the new traditional culture. Based on the face tracker open source of Open frameworks Addon by Kyle mcdonald, it was tracking a human face, and implemented a mask that moves freely as if covered with a mask on the face, if you had a mask like. And I use the ‘Hahoe Byulshin Gut Tal nori (Korean traditional mask dance)’ material, I directly produced interactive work to be able to participate in the ‘Tal nori’ became a person with a play. These are in response to the audience and able to work to create the ‘madang play’ together, an attempt to implement a similar configuration of the actual ‘Tal nori’. Throughout this paper, we study this effect in the people of our country that want to experience fun with interest for more traditional culture.

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