풍속화를 통한 조선후기 문화사 학습방안 연구
Study of teaching-learning method through genre painting for the unit「social changes in Joseon Dynasty」
- 주제(키워드) 도움말 풍속화
- 발행기관 서강대 교육대학원
- 지도교수 김민정
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 역사교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000054130
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
현행 역사교과서는 ‘보는 역사책’이라고 할 만큼 많은 시각자료를 수록하고 있다. 특히 문화사 부분은 당대의 시대상을 알려주는 다량의 미술사 작품이 실려 있다. 더불어 역사교육과정에서는 역사학습의 목적을 ‘과거와 현재의 다양한 인간의 삶을 이해’하는 과목으로 설정하고 있다. 그래서 문화사와 생활사 자료를 활용하여 시대와 사회를 해석하고 이해하는 수업방안을 제시하고 있다. 그러나 교과서의 역사를 전달하는 방식은 여전히 문자 서술에만 의존하고 있다. 역사학습에 활용하도록 역사교과서에 수록된 미술사 작품은 역사를 표현하는 역사텍스트의 역할보다는 본문의 보조설명 기능을 하고 있다. 더구나 역사교과서에는 미술사 자료를 수업에 활용할 수 있는 예시자료나 탐구활동 사례가 제시되지 못하고 있다. 그렇기 때문에 문화사는 문화재의 명칭과 우수성만 나열하는 서술방식과 학습방법을 보여주고 있다. 그래서 본고에서는 풍속화를 활용하여 조선사회의 변동 단원의 문화사 학습자료를 구성하여 미술사 작품 활용 사례로 제시해 보았다. 조선사회의 변동단원에는 미술사 작품은 다량의 풍속화가 수록되어 있어 조선후기 사회변동과 서민들의 삶의 모습이 담겨 있는 풍속화가 다양하게 수록되어 있으나, 시대상을 읽어낼 수 있는 역사 텍스트로 주목받지 못하고 있다. 이러한 문제의식을 가지고 조선후기 사회변화를 반영하고 당대 다양한 인간의 삶을 표현한 풍속화를 활용하여 조선사회의 변동 단원의 문화사 학습 방안을 제안해 보았다. 풍속화를 ‘누가 향유하였는가?’, ‘무엇을 표현하였는가?’, ‘어떻게 나타냈는가?’하는 질문을 중심으로 조선사회의 변동 단원의 문화사 역사교재를 구성하였다. 풍속화는 조선후기의 변동되는 사회상을 표현하고 있으며 양반부터 하층민까지 모든 계층의 인물을 묘사하고 있다. 풍속화는 지배층의 통치와 교화를 목적으로 발전하기 시작하여 중인화원에 의해 18세기에 크게 유행하였다. 풍속화 속에는 조선사회의 정치 · 사회 · 경제적 변화와 조선후기의 다양한 인물들의 해학과 풍자가 담겨있다. 이를 종합하여 풍속화 제작의 정치적 의미, 풍속화에 반영된 경제 · 사회적 변화, 풍속화에서 나타나는 풍자와 해학을 자료로 구성하고 교수 · 학습방안을 제시하였다. 본고에서 제시한 조선사회의 변동단원의 문화사 학습방안은 실제 수업에 적용되어 검증되지 못한 한계가 있다. 그러나 문화사 학습방안에 대한 대안이 앞으로 교수 · 학습 방법 개선에 참고할 만한 좋은 자료가 될 수 있을 것이다.
more초록/요약 도움말
The current history textbooks provide many visual materials to the extend that they are named as books to see rather than books to read. Cultural history especially contains numerous works of art that show the phases of the times. Moreover, history education curriculum designed the purpose of history education as ‘understanding various human life of the present and the past’. Therefore, history education curriculum suggests lesson plans through using material of cultural history and life history to analyze and understand the ages and societies. However, history textbooks still solely depend on written descriptions. Art works in history textbooks only functions as assistive tool to explain the main text instead of taking a role of historical text itself. In addition, history textbook does not contain illustrative data or inquiry activities that utilize art history materials in class. Hence, cultural history only focuses on description and learning method of listing designated name and the value of cultural properties. That’s why this study suggests the case of using genre painting as learning material for the unit of social changes in Joseon Dynasty. The unit of social changes in Joseon Dynasty contains many genre paintings that shows social changes and life of common people in late Joseon, but they are not treated as historical text that reads the phases of the times. In order to tackle this problem, this study came up with teaching-learning method of using genre paintings to teach the unit of social changes in Joseon Dynasty. This study organized learning materials containing cultural history contents of the unit 「social changes in Joseon Dynasty」, answering questions of what and how genre paintings indicated and who enjoyed them. Genre paintings reflect changing social aspects of late Joseon and describe people of different classes from the lowest to the highest. Genre paintings originally developed in the pursuit of ruling of those in power and the edification of the masses. It became popular in the 18th century by official artists in the middle class of that period. Genre paintings contain political, social and economical changes of Joseon period. They are full of satire and humor of various people in late Joseon. Taken these aspects together, this study suggested the teaching-learning method focusing on political meaning, social and economical changes, and satire and humor in Genre paintings. This teaching-learning method has its limit that it was not applied to practice. However, this method would work as reference to improve teaching-learning methods of cultural history.
more