공간 기록과 AR 을 활용한 Déjà vu 발생 작품 연구
A Study on Production of Occurred Déjà vu Using Space Record and AR
- 주제(키워드) 도움말 AR , 증강현실 , Dejavu , kinect , video see-through
- 발행기관 서강대 영상대학원
- 지도교수 서용덕
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 영상대학원 예술공학
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000054121
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
다양한 디바이스들의 개발과 스마트폰을 비롯한 모바일 기기의 폭발적인 보급으로 우리는 생활 주변에서 쉽게 증강현실(Augmented Reality)을 접할 수 있게 되었다. 이와 함께 다양한 분야에 증강현실이 활용되고 예술 분야에서도 많은 시도가 진행되고 있다. 그중 카메라와 각종 센서를 갖춘 모바일 디바이스의 장점을 이용한 작업들이 활발하게 진행 중인데 작품을 표현하는 방식에서 마커(marker) 인식과 미리 프로그램된 이미지의 재생이라는 다소 정형화된 모습을 보이기도 한다. 본 작업에서는 이러한 점을 극복한 새로운 형태의 증강현실 작품 제작을 목표로 하고 증강현실의 중요 요소인 공간에 주목한다. 증강현실은 사용자로 하여금 가상공간으로의 몰입과 실제 공간을 인식하는 각성을 반복적으로 일으켜 실제 공간과 가상공간이 합성된 감각을 느끼도록 하는데 실제 환경을 기반으로 가상의 환경이 증강된 구조를 증강현실로 정의한다. 우리가 생활하고 일반적으로 인지하는 실제 공간에서 공간과 때어 놓을 수 없는 것이 시간이다. 세상에서 일어나는 사건은 모두 공간좌표와 시간좌표로 표현된다. 4차원으로 표현되는 시공간 속에서 공간과 시간은 함께 존재한다. 본 작업에서는 하나의 공간에 과거와 현재 두 개의 시공간을 중첩해 표현한다. 이로써 관람자는 현재 시각의 현실공간을 기반으로 과거의 모습이 중첩된 증강된 시공간을 체험하게 되고 현재 공간에 중첩된 타인이나 자신의 과거 모습을 3자의 관점에서 바라보게 된다. 관람자는 공간에서 과거에 벌어졌던 사건과 현재의 모습을 동시에 목격함으로써 일종의 Déjà vu 현상을 체험하게 된다. 작품의 구현을 위해 video see-through와 키넥트 장비가 사용됐다. 키넥트를 통해 기록된 과거 시간의 공간은 일정 지연 시간 후 가상공간으로 재연된다. 실제 공간에서 키넥트와 video see-through를 통해 획득된 관람자의 위치와 머리 회전 각도를 이용해 가상공간을 바라보는 뷰를 구성하고 이 뷰를 통해 바라보는 가상공간의 이미지는 다시 video see-through를 통해 관람자가 바라보는 현재의 공간과 중첩돼 관람자에게 보이게 된다. 이로써 관람자가 공간을 이동하며 과거와 현재의 모습을 동시에 볼 수 있는 작품을 구현했다.
more초록/요약 도움말
For there are multitude different mobile devices such as smart phone, the number of which has been highly increasing since the last decade, now we can easily be with augmented reality in daily life. With the augmented reality having been developed so far, not only is it used in different fields of reality but also mainly experimentally in the field of art. Among the uses in art, a certain merit is actively perceived particularly when it is set with mobile sensor devices, while at times generalized somewhat to be a way of presenting artworks using marker cognition and playing preprogrammed images. Thus, the purpose of this paper is focused on a new form of augmented reality, and that would be the concept of space which is the most important aspect in the augmented reality itself. Augmented reality is based on the real environment, and it is followed by augmenting virtual reality. Repeatedly evoking realization of users to recognize illusion and reality, augmented reality lets users experience multiply mixed feelings coming out of virtual and real space. Time is the thing that we cannot perceive the environmental space without, so that they seem to be coinciding pretty much at the same time. Hence, almost every thing in reality can be referred to as time-spatial coordinate. The work in this paper shows two temporal spaces, past and present image layers, as in one space. This can make it possible for a user to experience the augmented reality on two layered images, and thus as a third person to see the past image of oneself or another in the spatially present coordinate system. By witnessing timely different images, the user may consider it as an event called déjà vu. The main tool for this work is kinect sensor. It continuously records images with corresponding coordinates, and after a certain amount of time they are represented as in the real space. While representing past images can be done by using video see-though, which is also receiving the image-coordinate data transmitted by kinect, two layered images on the final scene is reconstructed based on kinect data and video see-through position and angle. Consequently, the user can move and still see the coordinate-changed past images on present view in this work.
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