토마스 아퀴나스의 정의론에 대한 연구
- 주제(키워드) 도움말 토마스 아퀴나스 , 정의 , Thomas Aquinas , Justice
- 발행기관 서강대학교 정치외교학과 대학원
- 지도교수 박호성
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 일반대학원 정치외교학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000054117
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
토마스 아퀴나스는 13세기 당시 유럽에는 새로웠던 아리스토텔레스의 윤리학을 자신의 정의론을 구성하는 데에 끌어들였으며, 이 과정에서 기존의 정의에 대한 관점을 일정 부분 기각하거나 통합시킴으로서 자신만의 정의에 대한 관점을 구축해 나갔다. 기존의 토마스 아퀴나스의 정의론에 대한 연구는 토마스 아퀴나스의 정의개념의 역사성을 아예 고려하지 않거나, 고려하더라도 토마스 아퀴나스가 기존의 제 개념들을 어떻게 통합시켰는지에 주목하고 있을 뿐, 토마스의 독창성 및 그가 기각한 부분에 대해서는 그다지 주목하고 있지 않다. 이러한 인식 하에서, 본 논문에서는 토마스 아퀴나스의 정의론을 역사적 맥락에서 고찰하며, 또한 토마스 아퀴나스의 독창성과 그가 기각한 부분은 무엇인지를 집중적으로 조망하고자 한다. 이러한 작업을 수행함에 있어, 본 논문의 2장에서는 토마스 아퀴나스 사상의 지성사적 토대를 검토하기 위하여 크게 아우구스티누스와 아리스토텔레스의 정의론과, 그 근간이 되는 인간론을 우선적으로 검토하였다. 이렇게 토마스 아퀴나스 이전의 정의개념에 대한 검토를 마친 후, 3장에서는 토마스 아퀴나스 자신의 정의론을 구체적으로 살펴보았다. 이 과정에서 토마스 아퀴나스의 정의론을 구성하는 제 개념들 중 아리스토텔레스, 아우구스티누스로부터의 유산은 무엇이고, 차이점은 무엇인지 검토하였다. 그 결과, 토마스 아퀴나스는 단순히 정의에 대한 기존의 제 개념들을 통합하였다기보다는, 정의개념을 fas(divine law)가 아닌 jus(human law; just deed. 토마스 아퀴나스는 정의를 인간들의 문제에 속하는 것으로 보았다.)에 한정함으로써 아우구스티누스의 정의론을 기각하였다는 점을 알 수 있었다. 또한 아리스토텔레스의 정의에 대한 관점과 연관되어 있는 그리스어에서의 고유 어휘들, 예컨대 dikaion과 nomisma 등을 정의 개념을 설명하는 데에 있어서 삭제하고, 라틴 독자들에게 걸맞게 변형하였음을 또한 알 수 있었다. 이렇게 토마스 아퀴나스의 정의개념을 당대의 지성사적 맥락에서 파악한 후에, 4장에서는 이러한 분석을 토대로 Theology of Justice(1973)에서의 정의에 대한 관점과 토마스 아퀴나스의 정의론을 비교함으로서 시대적 차이를 뛰어넘는 가톨릭 정의론 일반에 대하여 개괄하고자 하였다. 이후 토마스 아퀴나스의 정의론이 지니고 있는 현대적 의미에 대하여 짧게 살펴보며 나름의 결론을 내렸다.
more초록/요약 도움말
Thomas Aquinas drew Aristotle's ethics, which was new to Europeans at that time, in constituting his own. In this process, he incorporated some concepts and ideas prevailed at that time which were related to the problem of justice with Aristotle's, while dismissed others. Most of the previous studies on justice of Thomas Aquinas doesn't take the intellectual context of that time into consider. Even if a study of MacIntyre(1989) does, it merely sees Thomas as the one who only incorporated prevailing concepts of that time with Aristotle's. In this study, I focused on not only the historical and intellectual context of that time and what were incorporated into his understanding on justice, but also uniquenesses of Thomas Aquinas' own and what were dismissed by him. To achieve this goal, in Chapter 2, I examined Augustine's and Aristotle's views on human being as well as their views on justice, which compose philosophical background of their justice, to comprehend some contexts of concepts related to understanding on justice of that time. After finishing this work, in chapter 3, I inquired into the concept of Thomas Aquinas' own justice. In this process, I also examined what concepts related to justice of that time had Thomas Aquinas incorporated into his own version of justice and dismissed from his predecessor's. Then I tried to show some uniquenesses of Thomas Aquinas' justice. As a result, firstly, I found Thomas Aquinas rejected Augustine's understanding on justice, defining it as belonged to 'fas'(divine law), not 'jus'(human law; just deed. Thomas Aquinas set justice as belonged to human affairs.). Secondly, Thomas Aquinas transformed or deleted some Greek concepts like 'dikaion(justice in Greek)' or 'nomisma(money in Greek)', which Aristotle used in explaining his justice, to make his account of justice sensible to Latin readers of that time. In chapter 4, with analyses from chapter 2 and 3, I compared Thomas Aquinas' understanding on justice with contemporary catholic view on justice from Theology of Justice(1973). By doing this, I tried to show some features of catholic church's justice in general, transcending hundreds of years. Finally, I argued some contemporary meanings of Thomas Aquinas' view on justice as a closing remark.
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