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중학교 역사 교과서의 고대 로마 단원 서술 비교·분석 : 한국과 미국 교과서를 중심으로

A Study on the Ancient Roman History in the Middle School History Textbook : Comparative analyze on the history textbook of South Korea and the United States

초록/요약 도움말

이 연구에서는 현재 사용 중인 2009년 개정교육과정의 중학교 교과서 『역사1』의 내용 중 소단원 「고대 로마」단원에 대한 비교·분석을 진행했다. 고대 로마는 서양 사회의 기초를 마련했으며, 오늘날 서양 사회를 이해하는데 중요하게 인식되는 단원으로서 본 연구에서는 한국의 교과서 9종과 미국 교과서 3종을 통해 「고대 로마」단원에 대한 연구 및 비교·분석을 진행했다. 연구사 정리를 통해 「고대 로마」단원에 대한 6가지 주제별 연구 내용을 정리하였으며, 각 주제와 관련된 연구 성과를 알아보고 그것이 교과서에 어떻게 반영되어야 하는지 알아보았다. 교과서의 형식 분석에서는 목차의 구성, 서술의 비중, 삽화 자료로 나누어 비교·분석을 진행했다. 그 결과, 한국의 교과서는 획일적인 모습으로 인하여 형식적인 면에서 교과서 간의 독창성을 찾을 수 없었다. 이러한 문제점을 극복하기 위해서는 학습자의 흥미를 유발할 수 있는 서술과 실제 수업에서 활용할 수 있는 다양한 서술방법이나 교과서만의 고유한 서술방식이 필요해 보인다. 교과서의 내용 분석에서는 교과서 간의 서술 특징을 파악하고 전문 연구자들의 연구 성과가 교과서 서술에 어떻게 반영되었는지를 알아보았다. 내용 분석의 결과, 한국 교과서의 내용 이해를 돕기 위해서는 마리우스의 병제개혁, 디오클레티아누스, 서로마제국의 멸망에 대한 서술이 추가되거나 보완될 필요가 있다. 마지막 장에서는 한국과 미국의 교과서를 비교·분석하면서 얻을 결과를 통해 새로운 교과서의 대안적 서술 방안을 마련했다. 현행 교과서의 한계를 고려한 이 대안적 서술이 완벽하지는 못하지만, 새로운 교과서의 대안으로서 사용될 수 있을 것이며, 이후 교육과정의 교과서 개선에 참고할 새로운 대안 자료 중의 하나가 되기를 바란다.

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초록/요약 도움말

The objectives of the study are to compare and analyze the contents of the world history in the middle school textbook that reflect current curriculum. Especially, it focuses on the unit ‘the ancient Rome’. The unit of the ancient Rome was chosen from the importance of the basic framework of western society and understanding modern European society. Therefore, the study has been analyzed the specific part of the ancient Rome based on nine current Korean history textbooks and three United States textbooks. First of all, according to the recent research performance, the study of the ancient Rome organized six subjects of research content. After that, it was examined research results for each subject and inquired into how it was reflected in textbooks. In the textbook form analysis, it comparatively analyzed by dividing it into the composition of the contents, the weight of description, and illustration materials. However, Korean textbooks do not have their own individualities because they are standardized. In order to get over the standardization, a textbook should be fulfilled the three condition; the amusing narration that can arouse learner’s interest, the different ways of narration which is actually usable in class, and the original direction in narration of the textbook. The content analysis in textbook was examined narration character and the research performance and then inquired into how it was reflected in textbook narration. To assist understanding the textbook as the result of the content analysis, it is needed supplement description about C. Marius's Military Reform, Diocletianus, and Fall of the Western Roman Empire. In the last chapter, with comparatively analyzing centering on textbooks in Korea and the United States, a case of re-describing textbook was suggested on basis of what made conclusion after worrying about direction, which a new textbook will need to have. The narration, which considers the limits of the textbook now in use, is not perfect. However, it could be an alternative solution for a new textbook. It is desired to be good data enough to be referred by improvement in textbook, as one of new alternative plans

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