新羅 上古期 葛文王의 冊封과 變化
The installation of the Galmunwang and its changes in the early Silla
초록/요약 도움말
신라 시대 갈문왕에 대한 기록은 오랜 기간에 걸쳐 등장하지만 대부분의 갈문왕 관련 기사는 상대에 편중되어 있다. 이는 갈문왕이 신라 초기부터 출현한 존재였지만, 진골 왕실의 등장 이후 차츰 그 존재가 희미해져갔음을 말해준다. 갈문왕에 대한 논의는 여러 차례 이루어졌지만, 제한된 사료로 여전히 ‘갈문왕’의 성격을 논하기 어려운 실정이다. 특히 시기별 갈문왕의 책봉 기준과 양상, 변화상 등에 대해서는 해결해야 할 문제들이 많다. 이러한 문제 해결을 위해 본고에서는 신라 상고기를 尼師今期와 麻立干期를 구분하여 각각의 책봉 기준을 파악하고 그 변화상을 검토하였다. 이러한 변화 속에서 냉수리비에 등장하는 지도로갈문왕이 어떻게 갈문왕에 책봉되었으며, 이후 어떻게 왕위 계승을 할 수 있었는지 그 배경에 대해 살펴보았다. 내용을 살펴보면 우선 이사금기 갈문왕들의 책봉 형태를 살펴본 결과 ‘왕비의 父’라는 큰 틀 내에서 이루어졌음을 알 수 있었다. 또한 허루갈문왕과 마제갈문왕의 사례에서 알 수 있듯이 책봉 시점은 사후에 이루어지면서, ‘추봉’의 명예적 작호였음을 파악하였다. 때문에 김부식 역시 『三國史記』를 편찬할 당시 갈문왕의 의미에 대해서는 미상이라고 하면서도, 죽은 후에 책봉하는 왕을 갈문왕이라 특기하기도 하였다. 그러나 이사금기를 박씨 왕 집권기와 석씨 왕 집권기로 구분해서 검토한 결과 책봉 목적에 있어 차이가 있었다. 박씨 왕 집권기에는 소국 정복 과정 속에서 외부 세력과의 연대를 통해 소국에 대한 지배권을 강화하고자 하는 데 목적이 있었다. 반면 석씨 왕 집권기에는 소국 정복이 어느 정도 마무리되고 왕위 계승의 직계 혈통이 확립되면서 중앙집권화를 위해 갈문왕 책봉을 하였다. 하지만 큰 틀에서 본다면, 박씨 왕 집권기와 석씨 왕 집권기 모두 ‘정치적 연대’라는 목적 아래 갈문왕 책봉이 이루어졌다고 할 수 있다. 그러나 奈勿尼師今이 즉위하면서 석씨 왕 집권기가 끝나고, 김씨 가계 내에서 내물계와 大西知계의 정치적 대립 구도가 형성되었다. 이에 내물이사금의 子인 訥祗痲立干이 즉위하면서 고구려와 왜국에 볼모로 잡혀있던 卜好와 未斯欣을 귀국시켜 자신의 지지 기반을 강화하고자 하였다. 이와 더불어 눌지-자비-소지로 이어지는 내물의 직계 혈통은 눌지마립간의 弟 가계와의 혼인을 지속하였다. 이로써 왕비 역시 눌지마립간의 弟 가계에서 배출되었고, 갈문왕 책봉 역시 마찬가지였다. 이사금기에 이어 마립간기에 들어서도 왕의 妃父를 갈문왕에 책봉하였지만, 책봉 목적이 ‘정치적 연대’라는 점을 고려한다면 실질적으로는 ‘눌지의 弟’라는 기준이 더 강하게 작용하였다는 것을 알 수 있다. 눌지마립간의 弟 중 한 명이었던 미사흔의 경우, 慈悲麻立干의 妃父가 되면서 巴胡갈문왕으로 봉해졌다. 미사흔 역시도 눌지마립간 시기에 죽어 서불한으로 책봉된 바 있었지만, 이후 자비마립간 시기에 와서 갈문왕으로 책봉되었다. 이후로 등장하는 期寶, 習寶갈문왕에 대해서 논란은 많았지만, 『삼국사기』와 『삼국유사』의 내용을 종합해 보면 둘은 동일인물인 동시에 갈문왕 책봉 이전에는 이벌찬 내숙으로 활동했다는 사실을 알 수 있었다. 내숙의 경우 炤知麻立干의 妃父였기 때문에 갈문왕 책봉 기준에 부합한 인물이었다. 미사흔과 내숙 모두 왕의 妃父였지만 이들 모두 눌지마립간의 弟 가계 출신의 인물들이었다. 그러나 지도로갈문왕은 내숙의 子로 눌지의 弟였던 복호의 가계 인물이었지만, 왕의 妃父는 아니었다는 점이다. 또한 냉수리비에는 지도로갈문왕의 정치적 활동 모습까지 기록되어 있어, 명예적 작호였던 과거 갈문왕의 성격과는 이해를 달리했다. 지도로가 갈문왕에 책봉된 원인을 살펴보면, 소지마립간 17년을 전후로 한 내숙의 죽음으로 인한 결과로 보인다. 신궁 설치와 사금갑 사건의 진압으로 왕실 내 핵심 세력으로 부상한 내숙의 죽음으로 소지마립간은 재위 17년 신궁에 제사를 지내며 凡 내물계의 연대를 다시 구축하고자 하였다. 이 과정에서 지도로의 갈문왕 책봉이 이루어졌다. 이 때 지도로는 소지마립간의 再從弟라는 기준 아래 책봉이 되었다. 마립간기에 들어 ‘왕비의 父’라는 갈문왕 책봉 기준이 형식적으로 변하고 ‘왕의 弟’라는 기준이 실질적인 영향을 끼쳤다는 점에서 지도로의 갈문왕 책봉은 크게 문제가 되지는 않았을 것으로 보인다. 하지만 소지마립간 말년 날이군 벽화와의 만남으로 새로운 왕위 계승권자가 출현하자, 지도로를 비롯한 내숙계는 소지마립간에 반발하여 정변을 일으켜 왕위 계승에 성공하였다. 이 과정에서 지도로는 박씨 가계의 인물을 妃로 맞아들이는 동시에 왕위와 갈문왕을 모두 자신의 가계로 국한시키고자 하였다. 그 결과 지도로는 왕권을 강화할 수 있었으며, 이후 전개되는 중고기 왕실에서는 모두 지도로의 가계 인물들이 대부분 왕과 갈문왕의 자리를 차지할 수 있었다. 즉 지도로의 왕위 계승은 내물이사금에서부터 이어져 내려오던 왕위 계승의 직계 계보가 눌지계에서 지증계로 넘어간 것을 의미하는 것이었으며, 갈문왕 책봉의 변화를 촉발시켰다고 볼 수 있다. 이러한 작업이 성공적으로 마무리될 수 있었던 요인에는 지도로의 妃였던 박씨 집단의 힘도 어느 정도 작용했던 것으로 보인다. 이후 眞平王대까지 보이는 갈문왕들은 모두 왕의 弟들이었는데, 이는 지도로갈문왕의 왕위 계승을 기점으로 갈문왕 책봉 기준과 성격의 변화상을 반영한 모습이라 할 수 있다. 이 문제에 대해서는 차후 기회가 있을 때 구체적으로 다루어 보도록 하겠다.
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The records of the Galmunwang in Silla Dynasty appeared over a long period of time, but most of the Galmunwang-related records are concentrated in the early Silla. This proves that the Galmunwang system had existed from the early Silla, its presence gradually faded with the emergence of the Jingol in the royal family. There have been many discussions on the Galmunwang, but due to the limited references it is still difficult to argue about the nature of the 'Galmunwang'. Especially, there are many problems to be resolved in the issues such as the specific criteria of installation, the aspects and changes of the Galmunwang system. In order to resolve these problems, this study examines the early Silla era divided into two periods of Yisagumgi and Maripgangi and the criteria of installation and changes in each period are investigated. In the changing times of those periods, the background of how Gidoro, who is mentioned on the Naengsuli-bi, was installed as the Galmunwang and how his succession to the throne was possible afterwards, is investigated. As a result of examining the installation format of the Galmunwang in Yisagumgi, it was found that the process of installation had been achieved in the big framework called 'father of the queen'. And as it can be seen in the cases of Heoru Galmunwang and Maje Galmunwang, the timing of installation came after the death of the person, which means the title was of 'honoring' nature. That was why the historian Kim Bu-shik wrote that the Galmunwang was installed as a king after the death of the person, with a remark about the meaning of the Galmunwang as unknown in his Samkooksagi. However, when Yisagumgi was examined in two periods where Silla was ruled by two different families of Park and Seok, it was found that there were differences in the purpose of installation of the Galmunwang between those two periods. During the rule of Park family, the purpose was to strengthen the control of small countries in the process of conquering them through the collaboration with external forces. On the other hand, during the rule of Seok family, the installation of the Galmunwang was carried out for the purpose of centralizing the power, because by that time the direct lineage of the throne was firmly established and conquering small countries was also more or less completed. But when viewed in the big picture, both periods of Park and Seok families in power had the same goal of ‘political solidarity’ in installing the Galmunwangs. However, when Naemulyisagum mounted the throne after the rule of Seok family e nded, there formed a political opposition structure within the ruling Kim family between Ne-Mol family and Daesuji family. Thereupon, when Napjimaripgan, the son of Nemulyisagum, was crowned, he made Bokho and Misagum who had been held hostage in Koguryeo and Japan to return home in order to strengthen his support base. Together with that, the direct lineage of Ne-Mol family that went down as Nulji - Jabi – Soji continued to wed the brother family members of Nulji Maripgan. Therefore, the queens also came from the brother families, and the installation of the Galmunwang was carried out in the same way. The father of the queen was installed as the Galmunwang in the period of Maripgangi following Yisagumgi, but considering the purpose of installation becoming a ‘political collaboration’, it can be pointed out that the standard of being a ‘brother of Nulji’ actually was applied more strongly. For the case of Misahun, who was one of the brothers of Nulji Maripgan, he was installed as the Galmunwang of Paho when he became the father of the queen who married Jabi Maripgan. Misahun was installed as Seobulhan after his death under the rule of Nulji Maripgan, but he was installed later as the Galmulwang during the period of Jabi Maripgan. There have been many controversies about those Galmunwangs named Gibo and Seupbo who appear afterwards, but when examining the content of two history books of ‘Samkooksagi’ and ‘Samkookyusa’, those two persons were actually the same person, and that person worked as I-Beol-Chan Naesuk before being installed as the Galmunwang. In the case of Naesuk, he was the father of the queen who married Soji Maripgan, thus matched the standards of becoming the Galmunwang. Both Misahun and Naesuk were all the father of the queen, but they were also from the brother families of Nulji Maripgan. However, it has to be pointed out that the Galmunwang Gidoro, who was the son of Naesuk and was from the family Bokho which was the brother family of Nulji, was not the father of the queen. In addition, on the tombstone of Naengsuri, the political activities of the Galmunwang Gidoro are recorded, which proves the different characteristics from the past Galmunwang position which had been just an honorary title. Looking at the background of Gidoro to be installed as the Galmunwang, it seems to be the result of death of Naesuk at around the 17thrulingyearofSojiMaripgan. Naesuk had surfaced as a major power within the royal family with the construction of the Shrine Shingung and the suppression of Sageumgap incident, but after his death, Soji Maripgan tried to establish the solidarity of Nemul family, by holding memorial services in the Shrine Shingung during his 17thyearofruling. In this process, Gidoro was installed as the Galmunwang with the standard of being a second cousin of Soji Maripgan. It seems that the installation of Gidoro as the Galmunwang did not cause much problem, as the criteria of installing the Galmunwang, such as being the ‘father of the queen’, had changed during the Maripgan era, and the standard of being the ‘brother of the King’ had more of substantial influence in the installation process. However, towards the end of Soji Maripgan’s reign when there emerged a new person to the throne from the meeting with Byukwha from Nal Yi County, the Nesuk family including Gidoro rebelled against Soji Maripgan and staged a coup and succeeded in mounting the throne himself. In this process, Gidoro married one of the Park family members and at the same time, made all the kings and Galmunwangs afterwards come from within his own family. As a result, Gidoro was able to strengthen the royal authority, and only persons from Gidoro family could become a king or the Galmunwang in the middle and later periods of the kingdom. In other words, Gidoro’s mounting the throne meant the direct lineage of throne, which had originated from Nemulyisagum, shifted from Nulji family to Jijeung family, which triggered the changes in installation of the Galmunwang. The factors that contributed to the successful completion of these tasks seem also to be, to some extent, the power of Park family from whom the queen was produced. From then on until King Chinpyung, all the Galmunwangs were brothers of the King, and this reflects the changes in criteria and characteristics of the Galmunwang from the point when the Galmunwang Gidoro mounted the throne. This specific issue will be addressed in future if the opportunity arises.
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