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이미지란 무엇인가 : 사르트르의 상상력 이론

What is Image? : Sartre's theory of imagination

초록/요약 도움말

본 연구는 ‘이미지란 무엇인가’라는 문제를 다루고자 하며, 이를 위해 사르트르의 초기 저작인 『상상력』과 『상상계』의 이미지 이론을 살펴보고자 한다. 이미지를 부수적인 주제로 다루어 온 기존 철학과 달리, 이 두 저서에서 사르트르는 이미지에 관한 본격적인 논의를 개진하고 있기 때문이다. ‘이미지란 무엇인가’라는 하나의 물음에 관해 답하기 위해 사르트르는 그 이전의 철학이 이미지에 관하여 논의해 온 역사를 정리하고, 그들이 가지고 있었던 오류를 분석한다. 사르트르는 고전 이론들의 오류를 답습하지 않기 위해 새로운 시각에서 이미지를 탐구할 필요가 있다는 사실을 강조하며 그의 독창적인 이미지 이론을 전개한다. 본 논문은 사르트르의 이미지 이론의 전모를 균형 있게 조망하기 위하여 크게 네 가지의 문제를 설정하고, 각각의 문제들이 사르트르의 이미지 이론에서 어떻게 해결될 수 있는가를 분석하려 한다. 첫째, 합리론과 경험론으로 양분되는 ‘근대 철학의 이미지 이론이 가진 오류’는 무엇이며, 사르트르는 이러한 문제를 어떻게 극복하는가? 사르트르는 데카르트, 스피노자, 라이프니츠로 대표되는 합리론의 전통과, 흄으로 대표되는 경험론의 전통에서 다루어진 이미지에 관한 논의가 모두 공통적인 오류를 가지고 있다고 평가한다. 이 오류란 ‘이미지에 관한 소박한 형이상학’으로서, 이는 ‘본질적 동일성과 실존적 동일성을 혼동’하고 ‘내재성의 환상’에 사로잡혀 사유하는 오류를 의미한다. 둘째, 합리론과 경험론의 문제를 비판적으로 종합한 ‘칸트의 상상력 이론’에 관하여 사르트르는 어떻게 평가하고 있는가? 칸트에게서 상상력이란 종합의 힘으로서, 지성과 감성을 매개하여 인식을 구성해내는 능력이다. 그러나 사르트르는 종합을 수립하는 매개의 힘으로서의 상상력에 관한 칸트의 논의를 여전히 고전 이론들의 경우와 마찬가지로 ‘이미지에 관한 소박한 형이상학’에서 빠져나오지 못한 것이라 평가한다. 왜냐하면 칸트에게서 이미지는 여전히 의식 내적 사물로 간주되는 것이기 때문이다. 셋째, 사르트르의 이미지 이론을 특징짓는 ‘아날로공’의 의미는 무엇인가? 고전이론을 비판하는 가운데 사르트르는 상상 의식의 고유성을 해명하기 위해서는 상상을 위한 고유한 질료가 요구된다는 사실에 도달한다. ‘아날로공’이란 바로 이와 같이 상상 의식에 소용되는 고유한 질료를 의미한다. 그렇다면 상상 의식이 대상을 정립하는 데에 있어서 아날로공은 어떤 역할을 수행하는가? 상상 의식이 사물과 이미지를 혼동하는 의식이 아닌 한, 즉 상상하는 활동이 의식이 자신이 지향하는 대상이 지금 여기에 부재한다는 사실을 이미 정립하고 있는 한, 대상은 분명 지금 여기에 없는 것으로 간주된다. 그러나 그럼에도 불구하고 상상 의식은 지금 여기에 부재하는 대상을 그저 무로서 정립하는 것에서 그치지 않고, 인식의 차원에서 대상을 지금·여기에 현존하도록 한다. 상상의식의 이러한 역설적 성격으로부터 요청되는 개념이 바로 아날로공이다. 상상함에 있어서 아날로공이 유사 표상물의 자격으로서 창조됨으로써 비실재하는 대상이 지금·여기에 현전하게 되는 것이다. 넷째, 사르트르의 이론적 체계에 있어서 ‘상상력’의 지위는 무엇인가? 즉 상상하는 의식은 우발적인 것인가 아니면 우리는 근본적으로 상상할 수밖에 없는가? 상상한다는 것이 ‘무화’하는 활동이며, 무화한다는 것이 곧 세계의 바깥에서 세계와 거리를 두고 물러서는 부정성의 개입을 의미하는 한, 상상력은 세계를 초월할 수 있는 의식의 자유의 표현과 동일한 것이다. 그러므로 상상력은 의식에 쓸데없이 덧붙여진 경험적인 힘이 아니다. 그것은 자신의 자유를 실현하는 전적인 의식인 것이다. 세계 안에서 살아가는 의식의 구체적이고 실제적인 상황 전체는 상상적인 것으로 가득하며, 상상력은 우연적인 활동이 아닌 의식의 본질적이고 초월론적인 조건인 것이다.

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초록/요약 도움말

The aim of this study is to answer the question of ‘What is image?’ For this, we will examine Jean-Paul Sartre's early works, the L'imagination and L'imaginaire. Unlike the previous philosophy focused on the theme of the image only locally and subordinately, so they just scratched the surface of that issue, Sartre directly delves into questions of imagination. To answer a single question of ‘What is image?’, Sartre tracks the history previously discussed on image and analyzes out the fallacy they had. At the end of this examination, Sartre asserts that ‘an image is a certain type of consciousness.’ To understand Sartre's assertion that ‘an image is a certain type of consciousness.’ in the whole of his image theory, this paper sets up four questions which are connected to each chapter of this paper. These questions can be summarized as follows. First, What is the fallacy in modern philosophy's image theory? Second, What is the problem of Kant's concept of imagination? Third, What is the meaning of analogon in Sartre's theory of imagination? Fourth, What is the status of the imagination in Sartre's theoretical framework? The first chapter, “Sartre's Critique of modern philosophy's image theory”, deals with the concept of image presented by the ‘classical theory’. What means sartre in the name of the classical theory is the philosophy of Descartes, Spinoza, Leibniz, and Hume. Sartre identifies how they understand what the image is, critically examines each of theories on the basis of two issues that must be explained by the theory of image. The first prerequisite is the distinction between the image and the perception, and the second is to set the relationship between the image and the thinking. At the end of this examination, Sartre exposes the fact that the classical theories from Descartes to Hume could not successfully explain this two issues, and reveals the cause of the failure of the classical theory is not rooted in each of their perspectives but in the certain kinds of common assumptions that is shared. The second chapter, “Sartre's Critique of Kant's concept of imagination”, explores Kant's theory of imagination. Furthermore, in this chapter we examine thoroughly how Sartre evaluated Kant's theory of imagination. For Kant, the imagination is a power of synthesis which mediates between intellect and sensibility. But Sartre evaluates that Kant's commentary of imagination is still in ‘the naive metaphysics of images’ just like as to the classical theory. Because Kant still regards an image as a thing in the consciousness. Then, to escape from this problem, a different methodological strategy is call for. This is the phenomenological method. The third chapter, “The problems of Analogon”, aims to brighten the meaning of ‘Analogon’ in Sartre's theory of imagination. In this purpose, this chapter focuses especially on two problems. First, what is the reason for suggesting the concept of Analogon in the process of establishing his own image theory. Second, what the concept of Analogon means in the whole system of image theory. Sartre started with critical examination of theory of imagination in classical thoughts and noticed the mistakes in earlier works. The problem is that classical thoughts could not distinguish between objects and matters. To correct this, in other words to draw a distinction between objects and matters, Sartre examined whole process from the aspect of objects, matters, intentional activity of consciousness, motivations, and to of passive-to-active. Through this examination, consequently Sartre claimed that distinction in terms of matter is necessary to elucidating the nature of image-consciousness. And raised through this process is the 'matter(hylé) peculiar to images', namely Analogon. Through the concept of Analogon Sartre established his original theory of image, and presented solution about non-reality paradox raised from concept of imagination. Chapter four, “The imagination as a force of ‘néantisation’”, gives answer to the question of ‘What is the status of the imagination in Sartre's theoretical framework?’ In other words, ‘Is the function of imagining a contingent and metaphysical specification of essence ‘consciousness’ or should it rather be described as a constitutive structure of this essence?’ For sartre, the core of the concept of imagination is the idea of ‘néantisation.’ And as long as the concept of néantisation means keeping a distance from the world and taking a step back from the world, imagination can be the same expression as the freedom of consciousness that transcends the world. From this one lesson we can draw is that imagination is not a contingent enrichment. On the contrary to this, the imagination appears on the ground of the world. Without imaging consciousness, there could be no realizing consciousness. The imagination is the essential and transcendental condition of consciousness.

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