검색 상세

초등학교 사이버학습 시스템의 적절성 및 개선 방안 탐색 : 서울시교육청 주관 시스템을 중심으로

A Study on the Appropriateness of Elementary School Cyber Learning System and Improvements for the System : Based on the System Supervised by the Seoul Metropolitan Office of Education

초록/요약 도움말

본 논문은 공교육 주도 이러닝 체제인 ‘사이버학습 시스템’을 컨텐츠, 교수·학습설계, 시스템 기능의 기술적 안정성이라는 세 영역을 중심으로 교육공학적 분석을 함과 동시에, 초등학교 교사들을 대상으로 설문을 진행하여 시스템의 적절성을 판단하고 문제점을 찾아 개선방안을 알아보고자 하였다. 연구의 내용 및 결과는 다음과 같다. 첫째, 컨텐츠 면에서는 사이버학습 시스템 컨텐츠들의 목표와의 부합도, 개인차의 고려, 다양성과 참신성 부분의 적절성을 살펴보았다. 문제점으로는 개정교육과정 컨텐츠 업데이트가 신속하지 않다는 점, 교육과정 내용 변화 및 오류 발견, 컨텐츠 난이도 및 내용 차별성의 문제, 탑재 컨텐츠의 불확실한 분류기준과 낮은 질 등이 드러났다. 이와 같은 문제해결을 위해 사이버학습 운영자 및 정책 담당자들은 자료탑재의 신속성을 높이고, 컨텐츠의 질을 높여야 하며, 오류수정이 잘 일어날 수 있도록 개발업체와 협력해야 한다. 또한 수준별 컨텐츠는 컨텐츠 간 난이도 및 내용 차별성을 두고 구성해야 하고, 다양한 컨텐츠 탑재 시 분류기준을 명확히 하여 그 컨텐츠의 활용성까지 고려해야 할 것이다. 둘째, 교수·학습 설계 면에서는 사이버학습 시스템의 학습자에 대한 학습 관리·통제, 상호작용 및 의사소통, 온라인과 오프라인에서의 수업 활용성 부분의 적절성을 살펴보았다. 그 결과 피드백 기능 자체가 효과적이지 못하고 흩어져 있는 학습관리 메뉴가 불편하며, 즉각적인 피드백이 어렵다는 점, 상호작용 기능의 실효성이 높지 않은 점, 다른 사이버학습 시스템에 비해 경쟁력이 떨어진다는 점이 설문조사에서도 나타난 가장 큰 문제점이었다. 이에 따라 사이버학습 시스템의 학습자 관리·통제 메뉴의 단일화가 필요하고, 피드백 시스템의 기능과 효과를 생각하며 상호작용의 즉각성을 높일 수 있는 새로운 체제의 도입을 꾀해야 한다. 또한 질 높은 다양한 자료의 탑재와 그 자료에 대한 활용 안내가 명확하게 제공되어 경쟁력을 높여야 할 것이다. 셋째, 시스템 기능의 기술적 안정성 면에서는 메뉴, 구조의 편안함과 사이트 접속의 편안함 부분을 중심으로 분석하였다. 그 결과 사이버학습 시스템 기능의 기술적 안정성에 대한 교사들의 불신을 확인할 수 있었으며, 사이트를 직관적으로 알아보기 힘들고 구조가 복잡하다는 점, 사이트 전송 속도가 느리고 링크가 끊어지는 등의 오류가 큰 문제점으로 지적되었다. 이와 같은 문제점은 현재 시스템의 개편이 이루어지고 있는 만큼 시스템 운영자들이 시스템 이용자들의 불편한 점을 조사하고 그에 따른 지속적인 개선을 이루어야할 중요 과제라 볼 수 있다. 이와 같이 사이버학습 시스템 내부에서는 컨텐츠, 교수학습 설계, 시스템 기능의 기술적 안정성 면의 문제점에 대한 구체적인 개선방안이 마련되어야 한다. 또한 이 외에도 시스템 외부에서는 시스템 홍보와 활용 독려 계획, 교원의 과다 업무 환경이 개선될 때 높은 활용을 기대할 수 있다. 본 연구에서 다룬 사이버학습 시스템은 공교육에서 지원하고 있는 시스템인 만큼 그 의미가 크다. 그러므로 사이버학습 시스템을 담당하는 운영자 및 정책 담당자들은 교사들이 ‘좋은 수업’을 이룰 수 있도록, 사이버학습 시스템이 공교육의 현실에 맞는 진정한 학습 지원 체제로서 역할 할 수 있는 지속적인 개선방향을 탐색하고 실천해야 할 것이다.

more

초록/요약 도움말

This study aimed at analyzing a 'cyber learning system,' a public education-led e-learning system, in terms of three aspects: contents, designing teaching and learning, and technological safety of system functions. Furthermore, it tried to judge the appropriateness of the system and find the problems of the system through a survey among elementary school teachers and then suggested improvements for the system. The results of the study are as follows. First, with regard to contents, the degree of accordance between the contents of the system and the goal of the system, consideration for individual differences, and appropriateness in terms of diversity and novelty were examined. The result showed that the system has the following problems: belated update of the contents of the amended curriculum; changes and errors in the contents of the curriculum; problems with the level of difficulty with and differentiation of the contents; and unclear classification standards and low content quality. In order to resolve these problems, the system operators and policy makers should cooperate with the developer of the system to speed up the upload of learning materials, improve the quality of contents, and correct errors properly. In addition, contents by level of difficulty should be constituted in consideration of the differences in the level of difficulty and substance between contents. Furthermore, when various contents are uploaded, clear classification standards should be used, taking into account the utilization of the contents. Second, as for designing teaching and learning, learning management and control for learners of the system, interaction and communication, and the appropriateness of using the contents in online and offline classes were examined. As a result, the following problems were found with regard to the system from the survey: inefficiency of the feedback function; inconvenience with learning management menu; difficulty in making instant feedback; low effectiveness of interaction function; and low competitiveness compared with other cyber learning systems. Therefore, the menu for managing and controlling learners of the system should be unified, the feedback function of the system needs to be improved, and a new function that allows speedy interaction should be introduced. Furthermore, various high quality learning materials and clear guides for the utilization of the materials should be provided to increase the competitiveness of the system. Third, in terms of the technological safety of functions, the system was analyzed, focusing on the convenience with the menu, structure and access to the system. As a result, the followings were pointed out as big problems: teachers' distrust in the technological safety of the functions of the system; difficulty in intuitively grasping the site of the system; complexity of the structure; and slow transmission and link connection failure. As the system is currently undergoing amendment, system operators should look into the inconveniences users experienced with the system and draw up improvements for such problems. On top of this, detailed improvement plans for problems in contents, designing teaching and learning, and technological safety should be drawn up within the cyber learning system. Furthermore, system promotion and encouragement plans for the use of the system and improvement plans for teachers' working conditions should be devised outside the system. The cyber learning discussed here is significant in that it is supported by public education. Therefore, the system operators and policy makers ceaselessly seek ways to improve the system into an excellent learning support system that reflects the reality of public education, helping teachers deliver good lessons.

more