검색 상세

소비자의 스마트폰 애플리케이션 이용 패턴 분석을 통한 앱 시장의 촉진 전략에 관한 연구

A Study on Promotion Strategy of Application Market using Customers Smartphone Application Usage Pattern Analysis

초록/요약 도움말

최근 스마트폰의 이용이 확산됨에 따라 이에 따른 애플리케이션(application) 이용이 증가하고 있다. 소비자들은 오픈 마켓을 통하여 다양한 애플리케이션을 이용하고 있으며, 이러한 앱 시장은 누구나 애플리케이션 개발 및 유통에 참여할 수 있도록 플랫폼과 시장을 개방을 통해 성장을 이루었다. 그러나 애플리케이션 시장의 지속적인 성장에 따라 경쟁은 더욱 치열해지고 있다. 본 연구에서는 이러한 문제점을 바탕으로 소비자의 스마트폰 애플리케이션 이용 패턴을 분석하여 새로운 트렌드를 발굴해 앱 시장의 활성화를 위한 방안을 마련하고자 한다. 기존의 스마트폰 애플리케이션 관련 연구들은 대부분 기술 수용 및 이용의도에 대한 연구가 주를 이루었고, 최근 들어 일부 연구에서 사용자들의 이용행태나 이에 따른 선호 애플리케이션에 대한 연구가 진행되고 있음에도 불구하고, 사용자들의 이용패턴을 파악할 수 있는 세분화된 연구가 필요하다고 판단된다. 따라서 본 연구는 과거의 애플리케이션 이용패턴에 대한 변화를 기반으로 현재의 이용패턴을 파악하여 새로운 트렌드를 발굴해 이를 기반으로 앱 시장의 촉진전략에 초첨을 맞춰 연구가 진행되었다. 이를 위해 본 연구는 스마트폰 사용자들이 선호하는 애플리케이션에 대한 빈도분석을 실시하여 이를 토대로 연관성 규칙을 사용하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 소비자들의 스마트폰 애플리케이션 이용 패턴은 스마트폰이 초기 보급되었던 시절의 이용패턴과 달리 SNS를 중심으로 변화되었다는 것을 알 수 있었다. 소비자들은 타인과 실시간으로 언제 어디서나 사용 가능하며 요금의 부담이 없기 때문에 SNS 서비스를 선호하는 것으로 나타났으며, 따라서 향후 애플리케이션의 시장 진출을 위해서는 SNS에 집중화된 마케팅전략을 수립할 필요가 있다. 둘째, 본 연구의 연관성 분석 결과 오락성과 유희적인 성격이 강한 애플리케이션이 SNS와 함께 이용되는 것을 알 수 있다. 이는 애플리케이션 관련자들에게 실제 사용자들이 어떠한 유형의 애플리케이션을 선호하는 지를 파악하여 기존의 애플리케이션과 시너지 효과를 낼 수 있는 개발 계획에 도움을 줄 수 있을 것이다. 셋째, 소비자들이 스마트폰을 과거에는 생활에 필요한 필수품이자 커뮤니케이션의 도구로 인식하였지만, 현재는 PC의 기능과 같은 수준의 업무나 개인적인 일을 수행할 수 있는 작은 컴퓨터로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 또한 기존에 제공되는 애플리케이션의 성능을 향상시킨 교육용 애플리케이션과 같은 보조 하드웨어적 활용에 대한 요구사항이 높은 것으로 나타났기 때문에 이러한 사용자의 니즈에 적합한 대책을 세울 필요가 있다. 마지막으로 소비자들은 애플리케이션을 이용하는데 있어 기능 뿐만 아니라 사용이 용이하며 즐거움을 선호하는 것으로 나타났다. 이러한 소비자들의 성향을 고려하여 애플리케이션의 사용을 촉진시키기 위해서는 애플리케이션의 전체적인 완성도를 높여 기능을 극대화하고, 사용하기 편리하며 유용하게 디자인되어야 한다는 것을 의미한다. 본 연구는 스마트폰 사용자들의 과거와 현재의 이용패턴을 비교 분석하여 트렌드를 살펴보고, 이를 토대로 앱 시장의 촉진을 위한 전략을 제시하였다는 점에 의의가 있다.

more

초록/요약 도움말

Recently utilization rate of application has been increasing by diffusion of use of smartphone. Customers use various applications through app store which opens platform and market, and its app store is growing because anyone can develop and distribute application through open market. However, the competition has been also intense due to steady growth of application market. This research is to suggest the way to vitalize app store by analyzing utilization pattern of smartphone. Most of smartphone related researches are about technology acceptance, use intension, and preference of application according to use behavior. This research, however, focused on promotion strategy of app store based on new trend found by analyzing current utilization pattern from the previouse utilization pattern. To analyze utilization pattern, this research used association rule after analysis of frequency about application which smartphone users prefer. The result is as follow. First, utilization pattern of smartphone has been changed to SNS based pattern. User prefers SNS based service due to service unique characteristics which has no fee and is available in real time. Therefore, it would need to make marketing strategy based on SNS to go to application market in future. Second, the result of association analysis in this research is that entertainment application is used together with SNS. Its result would help application developers when they want to make synergy with current application by grasping about which type of application users prefer. Third, users recognized smartphone as communication tool in the past, but these days users recognize smartphone as small personal computer which is able to deal with personal job. Moreover, users want to utilize various features, like educational application, through smartphone. Therefore, it would need to make suitable plan about customer needs. Finally, users want ease of use and enjoyment from application. Therefore, it would need to usefully design application and would need to maximize feature by raising degree of completion. This research is significant with respect to research of smartphone trend by analyzing current utilization pattern comparing with previous utilization pattern, then this research suggest strategy to promote application market.

more