캐릭터 댄스 경험에 따른 발레전공자의 신체표현능력 비교 및 무용능력성취에 미치는 영향
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정용철
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000053600
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 연구의 목적은 캐릭터 댄스 학습이 발레전공자의 신체표현능력 및 무용능력성취에 미치는 영향을 규명하는 것이다. 이를 위해 유목적 표집 방법을 이용하여 서울·경기 지역에 소재한 중·고·대학교 발레전공자 324명을 표집하였다. 조사도구는 설문지를 사용하였으며, 수집된 자료는 빈도분석, 기술통계분석, t-test, 일원변량분산분석(One-way ANOVA), 상관관계분석, 회귀분석을 통해 자료를 분석 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 캐릭터 댄스 학습경험에 따른 발레전공자 집단 간의 신체표현능력의 차이를 분석한 결과, 신체표현능력의 하위요인인 표현성(t=4.624, p<.001), 다양성(t=4.994, p<.001), 의미성(t=4.459, p<.001), 개성(t=4.657, p<.001)의 모든 영역에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 이러한 결과를 통해 캐릭터 댄스 학습경험이 발레전공자의 신체표현능력을 향상에 긍정적인 영향을 미친 것을 알 수 있다. 둘째, 캐릭터 댄스 학습기간에 따른 발레 전공자의 신체표현능력 및 무용능력성취의 차이를 분석한 결과, 신체표현능력의 표현성(F=7.032, p<.01), 다양성(F=4.304, p<.05), 의미성(F=5.796, p<.01), 개성(F=4.359, p<.05)과, 무용능력성취의 무용실기능력(F=7.641, p<.01), 무용창작능력(F=5.382, p <.01), 무용이해능력(F=7.913, p<.001)의 모든 영역에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 이러한 결과를 통해 캐릭터 댄스 학습 기간에 비례해 발레전공자의 신체표현능력과 무용능력성취가 증진됨을 알 수 있다. 무용에 대한 호감도 역시 캐릭터 댄스 학습기간에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였으나(F=3.34, p<.05), 무용능력 만족감은 유의한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 캐릭터 댄스 학습기간이 무용능력성취에 미치는 영향을 살펴본 결과, 캐릭터 댄스 학습기간은 무용실기능력(F=5.382, p<.01), 무용창작능력(F=5.413, p<.05)과 통계적으로 유의한 정적 상관이 있으며, 캐릭터 댄스 학습기간이 길수록 무용실기능력(=.207, p<.01), 무용창작능력(=.147, p<.05)이 높게 나타났다. 그러나 무용이해능력과의 상관은 통계적으로 유의하지 않았다. 이상을 종합한 결과, 캐릭터 댄스 학습경험은 발레전공자의 신체표현능력을 향상시키고, 무용능력성취 전반에 걸쳐 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
more초록/요약 도움말
This present study was conducted to investigate the influence of character dance experiences on ballet majors’ expressive movement ability and their dance ability achievement. A total of 324 of ballet majors from middle schools, high schools and colleges in Seoul and Kyungki-do were selected using purposeful sampling. The collected surveys were, then analyzed through frequency analysis, descriptive statistic analysis, t-test, One-way ANOVA, correlation analysis and regression analysis. Followings were the conclusion of this study. First, as a result of the analysis of differences in expressive between groups of ballet majors, all area of expressive movement ability’s sub factors including expressivity(t=4.624, p<.001), diversity(t=4.994, p<.001), semanticity(t=4.459, p<.001) and individuality(t=4.657, p<.001), showed significant differences. These results suggested that character dance study experience positively impacted on the expressive movement ability among ballet majors. Second, as a result of the analysis of difference in ballet majors’ expressive movement ability and dance ability achievement depending on the period studying character dance, in all areas of expressive movement ability’s expressivity(F=7.032, p<.01), diversity(F=4.304, p<.05), semanticity(F=5.796, p<.01), individuality(F=4.359, p<.05) and dance ability achievement’s dance practice ability(F=7.641, p<.01), dance creation ability(F=5.382, p<.01), dance understanding ability(F=7.913, p<.001), statistically noticeable differences were observed. These results showed that ballet majors’ expressive movement ability and dance ability achievement were advanced depending on the period character dance study. Although the dance liking of ballet majors also showed statistically significant differences dependent on the period of character dance study(F=3.34, p<.05), dance ability satisfaction did not reach statistical significant. Third, the examination of the influence of character dance study period on dance ability achievement showed that character dance study period had statistically significant positive relationship with dance practice ability (F=5.382, p<.01) and dance creation ability (F=5.413, p<.05), and the longer the period of character dance study was, the higher dance practice ability(=.207, p<.01) and dance creation ability(=.147, p<.05) were observed. However, there was no statistically significant difference in the relationship between character dance study period and dance comprehension ability. In conclusion, it is observed that character dance study experience improved the expressive movement ability among ballet majors and had positive influences on the overall dance ability achievement among ballet majors.
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