검색 상세

언어적 지시와 학습자의 정서 상태가 태도 변화와 객관적 정보탐색에 미치는 영향

The Effects of Direct Instruction and Mood on Attitude Change and Objective Information Search

초록/요약 도움말

본 연구는 언어적 지시와 음악을 통해 조절된 학습자의 정서 상태가 태도 변화와 객관적 정보탐색에 미치는 영향을 알아보았다. 학습자의 정서는 긍정적 정서와 부정적 정서를, 객관적 정보탐색은 상대의견을 수용하려는 성향과 타인의 의견을 객관적으로 평가하는 태도를 각각의 하위요소로 두었다. 연구대상은 경기도 소재의 T 중학교 1학년 재학생이며 1개의 통제집단과 3개의 실험집단으로 구성하였다. 실험집단에는 언어적 지시, 언어적 지시와 긍정적 분위기의 음악, 언어적 지시와 부정적 분위기의 음악을 각각 제공하였고, 설문을 통해 얻은 데이터를 집단 간 비교하여 종속변인에 변화가 있었는지를 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 언어적 지시와 정서 상태(긍정/부정)는 태도 변화에 유의한 영향을 미치지 못하였다. 둘째, 언어적 지시와 정서 상태(긍정/부정)는 반대하는 의견을 가진 학습자가 상대의견을 수용하는데 있어 유의한 영향을 미치지 못하였으나, 언어적 지시와 긍정적 정서 상태는 찬성하는 의견을 가진 학습자가 상대의견을 수용하는 데 있어 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, 언어적 지시와 정서 상태(긍정/부정)는 타인의 의견을 객관적으로 판단하는 태도에 유의한 영향을 미치지 못하였다. 본 연구를 통해, 실제 수업 현장에서 비판적 사고를 촉진시키기 위해 고려해볼 수 있는 단발적이며 비교적 간편하게 실현가능한 교수적 처치와 외적 환경을 제시하고자 하였다. 지식기반사회에서 비판적 사고의 중요성이 강조되고 있음에도 비판적 사고를 끌어내는 내적 기제에 대한 연구가 부족한 현실을 상기할 때 다양한 교육공학적 접근이 이루어져야함을 시사한다.

more

초록/요약 도움말

This study aims to identify the effects of direct instruction and mood on attitude change and objective information search. The sub elements of students’ mood were positive and negative, while objective information search was categorized into tendency to embrace other opinions and attitude to objectively judge other opinions. The subject of study was 1st grade students attending T middle school located in Gyeonggi-do, and was comprised of one control group and three experimental groups. The experimental groups were each provided direct instruction, direct instruction with positive-tone music, and direct instructions with negative-tone music. Statistics process of the data gathered through survey was used as the method of analysis to draw result. The study results are as follows. First, Using direct instruction and mood is ineffective at attitude change. Second, Using direct instruction and mood is ineffective at tendency to embrace other opinions of students disagreeing with a topic, but providing direct instruction and positive mood for students agreeing with the same topic is effective at their tendency to embrace other opinions. Third, Using direct instruction and mood is ineffective at attitude to objectively judge other opinions. Through this study, one-time and relatively simply feasible instructional methods and external environments to facilitate critical thinking in actual classroom settings have been proposed. This study suggests the need for various educational technology approaches considering the reality of lack of research on internal means of leading critical thinking in times of knowledge-based society where the importance of critical thinking is being emphasized more and more.

more