고학력 중.장년층 퇴직자를 위한 평생교육 프로그램 활성화 방안 연구 : H기관 사회공헌 프로그램 중심으로
Study on a Measure to Revitalize a Lifelong Education Program for well-educated middle-aged class retiree. : Bsaed on H institution`s social contribution program
초록/요약 도움말
이 연구는 사회공헌 프로그램에 참여한 고학력 중․장년층 퇴직자들의 퇴직관련 인식, 사회공헌 일자리에 대한 관심과 사회공헌 교육프로그램 참여 만족도를 설문조사를 통해 분석해 봄으로써 퇴직 후 사회참여적인 제2의 직업에 연계될 수 있는 개연성을 탐색해 보았다. 또한 퇴직 후 경력과 전문지식을 바탕으로 사회공헌활동을 추진하고 있는 고학력 중․장년층 퇴직자를 심층인터뷰하여, 사회공헌이 갖는 가치, 사회와 공공영역의 가치창출, 사회공헌 프로그램 개선 방안을 모색함으로써, 고학력 중․장년층 퇴직자를 위한 평생교육이 나아갈 방향과 활성화를 위한 토대를 고찰해 보았다. 연구를 위해 희망제작소의 ‘행복설계아카데미’를 참여한 고학력 중․장년층 퇴직자들의 퇴직관련 인식, 사회공헌 일자리에 대한 관심과 사회공헌 교육프로그램 참여 만족도를 통계기법을 사용하여 설문조사하였고, 퇴직 후 경력과 전문지식을 바탕으로 사회공헌활동을 추진하고 있는 ‘행복설계아카데미’ 수료자를 대상으로 심층인터뷰하여 그 자료를 개방코딩(open coding)과 축 코딩(axial coding)에 따른 절차로 범주화하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 고학력 중․장년층 퇴직자들의 긍정적인 퇴직관련 인식, 높은 사회공헌 일자리에 대한 관심과 사회공헌 교육프로그램 참여 만족도는 그들이 퇴직 후 사회참여적인 제 2의 직업에 연계될 수 있음을 보여주었다. 이들은 퇴직을 새로운 인생의 시작의 계기로 받아들이고, 그들의 지식, 기술, 경험 등 전문 인적 자원을 사회에 기여함으로써 삶의 보람과 가치 있는 일을 추구하였으며. 비영리공동체, 사회적경제 부분의 사회공헌 교육프로그램과 사회공헌 일자리에 대한 관심이 높았다. 둘째, 사회공헌활동을 하고 있는 고학력 중장년층 퇴직자들은 사회공헌이 갖는 공공선의 가치를 추구하며 사회와 공공영역의 가치창출과 다양한 활동을 적극적으로 진행하고 있었다. 이들은 사회적 책임이나 공동체 의식 등에 대해서 적극적인 의미를 갖고 있으며, 퇴직 후 봉사활동 등을 통해 적극적 사회활동과 사회적경제에 대한 기본적인 가치를 추구함으로써 확고한 신념과 의지를 바탕으로 새로운 공익적 모델을 만들어가고 있다. 셋째, 사회공헌 프로그램 참여를 통해 적극적인 사회공헌활동을 추진하고 있는 고학력 중․장년층 퇴직자들의 사회공헌 프로그램에 대한 요구와 개선점을 파악함으로써 고학력 중․장년층 퇴직자를 위한 사회공헌 평생교육프로그램 활성화 방안을 연구하였다. 이러한 연구 결과와 논의를 토대로 후속연구를 위해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 원칙적으로 사회공헌활동은 특별한 기술과 전문적 지식을 가진 고학력 중장년층 퇴직자들만이 할 수 있는 활동은 아니며, 사회에 대한 관심과 애정을 갖고 가치 있게 활동하고 싶은 모든 사람들이 참여할 수 있는 활동이라는 점을 고려할 때, 다양한 세대와 계층을 위한 평생교육 저변확대와 이를 위한 사회공헌 평생교육 프로그램개발 연구가 필요하다. 둘째, 고학력 중․장년층 퇴직자의 사회공헌 프로그램 참여가 반드시 공동체를 지향하는 단체 설립이나 사회적경제 부분 사회공헌 활동으로 귀결되어지는 것만이 성공적이라고 판단할 수는 없다. 그러나 전문직 중․장년층 퇴직자의 경력 및 전문성을 NGO/NPO, 사회적경제 부분 활동에 활용할 수 있는 그러한 전문적이며 차별적인 고용증진 평생교육프로그램을 연구하여 추진할 필요가 있다. 셋째, 중․장년층을 위한 일자리 창출은 현재 정부의 주요 이슈 가운데 하나이다. 특히 정부부처와 산하기관 및 지자체의 적극적인 사회공헌 프로그램 시행은 과잉경쟁 국면으로 들어가는 듯하다. 그러나 이들의 사회공헌 일자리의 형태는 평생교육기관의 평생학습을 통해서 창출된 일자리임에도 고용노동부, 안전행정부, 보건복지부 등의 사회공헌 일자리라는 의식이 깊다. 이에 고학력 중․장년층 퇴직자의 경력과 전문지식을 지속적인 평생학습이 되게 하여 그들이 전문지식 학습활동가로서 사회공헌활동을 진행하게 함으로써 새로운 평생교육적 개념의 평생교육형 일자리로 확장하는 것이 필요하다. 평균수명 100세를 바라보는 ‘호모 헌드레드(Homo Hundred)’ 또는 ‘수퍼 센테니얼(Super Centennial)’ 시대인 현재, 고학력 중장년층 퇴직자의 사회공헌 프로그램 참여는 제 2의 삶을 평생학습, 사회공헌 등 사회참여활동적인 제 2의 일로써 시작할 수 있게 하는 계기가 되며, 사회적 가치를 창출하거나 사회에 공헌하는 활동을 함으로써 삶의 의미와 보람을 느끼게 한다. 고학력 중․장년층 퇴직자들의 지속적인 평생학습을 통하여 그들의 퇴직 후의 삶이 미래사회, 지역의 미래를 책임지는, 우리 사회의 지속가능한 성장을 지원하는 의미 있고 충만한 제 2의 삶이 될 수 있도록, 삶의 질을 향상 시키는 평생교육의 이념과 철학이 담긴 사회공헌적 평생교육 정책과 프로그램을 개발하는 것이 절실히 필요하다. 이들 고학력 중․장년층 퇴직자에 대한 정부와 지역사회의 평생학습 지원을 공고히 하고, 지역사회 역할 강화와 사회통합을 중점 방향으로 설정하여 평생교육 측면에서의 적극적인 활성화를 모색하여야 한다. 주제어: 평생학습, 중장년층, 퇴직, 사회공헌, 사회공헌 프로그램, 사회공헌활동, 사회공헌 일자리, 평생교육 프로그램, 평생교육형 일자리
more초록/요약 도움말
This paper studied a probability to connect a lifelong education program to a socially contributing second vocational after retirement, by analyzing a survey on cognition related to the retirement of higher-educated retirees in their middle age, their interest in socially contributing jobs and their satisfaction after participating in a socially contributing program. In addition, the study inquired into the ground of the direction in which the lifelong education for the higher-educated retirees in their middle age should go and into ways to activate it by interviewing in depth the higher-educated retirees in their middle age who pursue social contributions based on their careers and expertise after retirement, and tried to find ways to create the value of the social contribution and of the society and the public sector and to improve the socially contributing program. For the study, the higher-educated retirees in their middle age who participated in the Happiness Plan Academy which was carried out by the Hope Institute were surveyed on their cognition related to retirement, their interest in socially contributing jobs and their satisfaction after participating in the socially contributing program by using a statistical technique. And also those who completed the Happiness Plan Academy and pursued the social contributions based on their careers and expertise after retirement were interviewed in depth to categorize the data by using open coding and axial coding. The results are as follows. First, the positive cognition on the retirement of the higher-educated retirees in their middle age, their great interest in socially contributing jobs and their satisfaction after participating in the socially contributing programs showed that there are possibilities to connect them to a second vocation related to the social contribution after retirement. Taking the retirement as a starting point of their new life, they desired to do anything worthwhile and valuable in their life by contributing to society their expert human resources like know-how, skills and experiences and had great interest in the socially contributing programs in the socio-economic sector and in socially contributing jobs. Second, pursuing public good the social contribution has, the higher-educated retirees in their middle age who participate in the social contribution actively take part in various activities and create value in the social and public sectors. They have great implications in social responsibility or “Weism”, which is based on the mind-set that we are the one. Through volunteering after retirement, they create new public roles based on a concrete belief and strong will by pursuing basic value of active social activities and of the socio-economy. Third, by figuring out the desires and needs for socially contributing programs for the higher-educated retirees in their middle age who wish to actively participate in the social contributions through the socially contributing programs, the paper studied measures to revitalize the lifelong education program regarding the social contribution for the sake of the higher-educated retirees in their middle age. On the basis of the outcomes from and discussions in the study, the paper suggests as follows for subsequent studies. First, in principle, given the fact that social contributions are not only for the higher educated retirees who have special skills and expertise, but for anyone who wish to participate in them with interest in and affection for the society, required are more studies to develop socially contributing programs and more efforts to expand the grounds for the lifelong education for diverse generations and classes. Second, it is safe to say that a success does not mean that the fact that the higher educated retirees in their middle age participated in the socially contributing programs should result in setting up an institution which pursues a community or should be restricted to the social contribution in the socio-economic sector. And yet, it is desired to study and push forward the lifelong education programs to increase employment in professional and discriminative jobs for professional middle aged retirees, who can make the best of their careers and specialties in NGO/NPO and/or the socio-economic sector. Third, job creation for the middle aged retirees is one of hot issues the current government has paid attention to. In particular, government ministries, their affiliated organizations and municipalities seem to excessively compete in carrying out the socially contributing programs. Although, however, they create the socially contributing jobs through lifelong learning in lifelong education centers, the jobs are considerably mistaken as the socially contributing jobs created by Ministry of Employment and Labor, Ministry of Security and Public Administration or Ministry of Health and Welfare. Thus, with the careers and expertise of the higher educated retirees in their middle age connected to constant lifelong education and with them participating in the social contribution as learning activists of expertise, more lifelong education-styled jobs under the new idea of the lifelong education should be created. We live in the time of Homo Hundred or Super Centennial whose life expectancy is 100 years. The participation of the higher educated retirees in their middle age in the socially contributing programs serves as a good chance to start a second life while participating in the social contribution and/or the lifelong education as their second job. The creation of social value or the participation in the social contribution would function as an opportunity for them to have significance and worth in their life. In order for the sustainable lifelong education for the higher educated retirees in their middle age to make their life after retirement responsible for the society in the future and the future of communities, and to become a second life which is full of worth and has significance of supporting the society’s sustainable development, desperately needed is to develop the policies and programs for the socially contributing lifelong education which embraces the idea and philosophy of the lifelong education to improve the quality of life. The support of the lifelong education by the government and communities for the higher educated retirees in their middle age should be enhanced. And also, with the role communities play enhanced and social integration made to the right direction, ways to actively revitalize the lifelong education should be sought after. Key words: Lifelong learning, Middle-aged people, Retirement, Social contribution, A socially contributing program, Social contributions, Socially contributing jobs, Lifelong education programs and Lifelong education-styled jobs
more