이원목적분류표의 행동 요소에 근거한 교과서 학습 활동 유형 연구 : 중·고등학교 국어 교과서 문법 단원을 중심으로
A research on learning activity types of textbook based on conduct elements of the dual-purpose rubric : Focused on grammar parts of middle & high school Korean language textbook
초록/요약 도움말
본 연구는 이원목적분류표의 행동 요소에 근거한 국어 교과서 문법 단원의 학습 활동을 유형화하고, 이와 같은 유형화 기준의 교육적 효용성을 살펴보는 것이 목적이다. 문법 영역의 행동 요소 연구를 통해 기존의 행동 요소를 수정·보완하여 재개념화하고, Bloom의 인지적 영역과 Bloom의 신교육목표분류학을 바탕으로 학습 활동의 유형 기준을 구안하였다. 기존의 국어 교과서의 학습 활동은 대체로 활동 유형의 분류 기준이 구체적으로 제시되지 않고 있으며, 학습 활동의 전체적인 구조가 체계적이지 못하다. 이에 따라 기존의 국어 교과서에서 구성되고 있는 학습 활동의 유형을 점검하고, 활동 유형의 성격을 명확하게 드러낼 수 있는 구체적인 교과서 학습 활동의 유형화가 필요하다. 교과서 문법 단원 학습 활동의 유형화를 통해 학습 활동의 하위 유형을 제시함으로써 활동의 성격이 뚜렷하게 드러나고, 이는 학습 활동을 통해 학습자가 습득할 수 있는 문법 능력을 나타내어 문법 능력을 측정하는 문법 평가와도 연계성을 가질 수 있게 된다. 본고에서는 이원목적분류표의 행동 요소를 토대로 교과서 문법 단원의 학습 활동 유형화 기준을 마련한다. 행동 요소는 학교 현장에서 평가 기준으로 활용되고 있음에도 불구하고 연구된 바가 없다. 이에 따라 본 연구에서는 문법 영역의 행동 요소에 대한 교사들의 공통된 인식과 Bloom의 인지적 영역, Bloom의 신교육목표분류학을 토대로 행동 요소의 연구를 먼저 실시하고, 이를 바탕으로 문법 단원의 학습 활동을 ‘지식 유형, 이해 유형, 적용 유형’으로 유형화하여 제시한다. ‘지식 유형’은 문법 지식의 개념과 용어의 정의를 확인하고, 제재에서 학습한 내용을 상기하여 정리하는 활동이다. 가장 단순한 학습 활동 유형이지만, 유의미 학습에 필수적인 것이며, 이러한 활동은 더 복잡한 활동을 수행하기 위한 발판이 된다. ‘이해 유형’은 문법 지식을 학습자 자신의 것으로 받아들여 이를 자신의 언어로 재진술·재구성하거나 문법 지식을 응용하여 단어·문장·텍스트·표·그림 등의 자료를 분석하는 유형이며, 전이(轉移)를 증진시키는데 목적을 둔다. ‘적용 유형’은 새로운 상황에 문법 지식을 활용하거나 반대로 그 상황 안에서 문법 지식을 파악하는 유형으로, 가장 고차원적인 인지 능력을 요구한다. 이와 같은 학습 활동 유형의 교육적 효용성을 확인하고자 유형화 기준에 근거를 두어 중·고등학교『국어』교과서의 학습 활동과 국가수준 학업성취도 평가의 문제점을 밝히고, 개선 방향에 대해서 논의한다. 본고에서는 행동 요소 연구를 통해 문법 영역만의 행동 요소를 도출하였으며, 문법 능력의 하위 구인을 밝혀 내였다. 이를 바탕으로 문법 영역의 행동 요소에 근거한 국어 교과서 문법 단원의 학습 활동을 유형화시킴으로써 문법 영역의 활동 유형을 체계화하였다는 점에서 의의가 있다. 이와 같은 학습 활동의 유형은 위계에 따라 단계별로 활동을 제시할 수 있어 학습 활동의 구조가 위계성을 지니게 되고, 활동 목표를 분명하게 파악할 수 있어 보다 효과적인 교수·학습이 이루어질 수 있다. 또한 교과서를 반영한 평가 문항 제작에 있어서도 긍정적인 영향을 주어 교수·학습 과정과 평가가 유기적으로 연계될 수 있을 것이다.
more초록/요약 도움말
This research classified the learning activity types of the grammar part of Korean language textbooks, based on conduct elements in dual-purpose rubric. And, usefulness of the classification standard was discussed for educational value in this paper. The existing conduct elements were re-conceptualized by updating through a study on conduct elements in grammar domain, and the classification standard for the learning activity types was established from Bloom's cognitive domains and a revision of Blooms's taxonomy of educational objectives. Generally, classification standards for the learning activity types were not comprised specifically in learning activities of Korean language textbooks, and the activities’ overall structure was not organized. For these reasons, it was required to check the learning activity types of existing Korean language textbooks and classify new learning activity types in detail with its subtypes in order to clearly reveal its characters by the subtypes. From this classification, the learning activities ware connected with the evaluation for grammar use ability because learners could develop the ability through the learning activities. This paper established a standard to classify the learning activity types of the grammar part of Korean language textbooks, based on conduct elements in dual-purpose rubric. The conduct elements have never been researched in spite of it used for an evaluation standard in school fields. For this reason, this paper tried to make research on the conduct elements at first based on teachers’ common views about existing conduct elements in grammar domain, Bloom's cognitive domains and a revision of Blooms's taxonomy of educational objectives. Besides, the learning activity of the grammar part classified into ‘knowledge type, understand type, and application type’ on the basis of the research. The ‘knowledge type’ is the activity to not only review the grammar knowledge conception and the term definitions, but also recall and arrange the contents learned from texts. This activity is good starting to develop for more sophisticated activities. Secondary, The purpose for the ‘understand type’ is to expand in the following way. Learners accept grammar knowledge in themselves, and then restate and reform in their understanding or analysis data in words, sentences, text, tables, and pictures using the grammar knowledge. Finally, ‘application type’ needs cognitive capability on the highest level because it is required to apply the grammar knowledge or, on the contrary, discover knowledge in a new situation. In order to assure the educational usefulness of such types, this research indicated flaws and improvements in National Achievement Assessment and learning activities of existing Korean language textbooks for middle school and high school students. This paper drew new conduct elements in grammar domain and identified subtypes of grammatical ability through the study on conduct elements. The learning activities ware suggested step by step from the classification of the learning activity types based on the conduct elements drawn in grammar field. That is why the structure for the learning activities had a hierarchy. Also, teaching-learning could be more effective by clear recognition of learning activity targets in the hierarchy, and the process for the teaching-learning could be organically connected to the evaluation because the classification had a good effect on evaluation question making from textbooks. In these respects, this research has great significant.
more