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볼테르의 종교적 관용 사상: 무신론자 배제론과 세속적 국가 종교론을 중심으로

A Study on Voltaire's Religious Tolerance: Focusing on the Idea of Excluding Atheists and Secular State Religion

초록/요약 도움말

18세기 대표적인 계몽사상가인 볼테르(Voltaire)는 당대 종교의 미신적 요소와 광신(狂信)이 가져온 종교적 박해의 부조리함을 비판하며 종교적 관용을 주장하였다. 이러한 볼테르의 종교적 관용론에 대한 기존 연구들은 그것을 보편적 관용 사상(universal tolerance)으로 해석한다. 이는 볼테르가 인류의 모든 종교들에 대한 관용에서 더 나아가 무신론자들까지도 관용하는 보편적 관용을 주장하였다는 것이다. 이 글은 볼테르의 종교적 관용 사상을 ‘보편적 관용 사상’으로 바라본 기존 연구의 주장에 반론을 제기하고, 더 나아가 그의 사상을 ‘세속주의적 관용 사상(secularism tolerance)’이라는 새로운 틀로 해석하고자 한다. 여기에서 말하는 ‘세속주의적 관용 사상’은 국가와 사회라는 세속적 이익을 중시함과 동시에 궁극적으로는 신학적 종교의 세속화를 주장하는 관용 사상을 의미한다. 이러한 연구의 목적을 위해 이 논문은 종교적 관용 사상과 관련하여 중요한 볼테르의 저작인 『관용론 Traité sur la tolérance』, 『철학사전 Dictonnaire philosophique』 그리고 『철학 서한 Lettres philosophiques』과 『캉디드 Candide』와 같은 저작을 살펴보았다. 논문의 논지의 전개는 다음과 같다. 우선 볼테르의 종교적 관용 사상에 관한 예비적 고찰로서, 이 글의 2장에서는 당대의 관용의 개념과 관용 사상의 변천 그리고 종교적 관용이 나타난 정치·경제적 맥락을 살펴보고자 했다. 주요 내용으로 무제한적인 양심의 자유를 옹호함으로써 무신론자까지 옹호하는 피에르 베일(Pierre Bayle)의 ‘보편적 관용 사상’과 종교적 관용의 역사 속에 정치적 타협의 배경이 존재했음을 살펴보았다. 그리고 3장에서는 볼테르의 종교적 관용 사상의 구체적인 주장과 그 세 가지 근거를 살펴보고자 했다. 볼테르의 종교적 관용 사상은 광신과 미신의 거부라는 형태의 주장으로 나타났고, 그 세 가지 근거는 기독교적 가치, 세속 질서 준수 그리고 국가 이익이다. 4장에서는 볼테르의 무신론자 배제론을 제시함으로써 그의 종교적 관용 사상이 ‘보편적 관용 사상’이 아니라는 것을 밝히고자 했다. 볼테르는 그의 저작을 통해 무신론을 옹호한 베일의 논리를 비판하며 무신론이 국가의 통치를 위해 ‘해악’의 사상이라고 주장했다. 그에게 종교적 불관용을 불러오는 ‘광신’은 죽음이라는 직접적인 사회적 손실을 가져올 수 있는 위험한 사고였지만, 그보다도 무신론은 사회에 존재하는 미덕이라는 가치를 초월적 존재를 부정하는 그 논리로 부식시킬 수 있는 더욱 위험한 사상이었기 때문이었다. 볼테르의 종교적 관용에 대한 강조와 무신론자 배제론의 공존은 당대의 계몽사상가들이 공유한 이신론적 관점에 근거한 것으로 보인다. 그러나 뉴턴 등의 합리주의적 과학관에 기반하여 세계를 더 이상 신의 계시가 아닌 합리적 질서로 규명하려고 한 이신론은 보다 철저한 과학주의와 경험론을 바탕으로 한 유물론자들의 비판을 받았다. 특히 당대의 대표적인 계몽사상가이자 유물론자였던 디드로(Diderot)는 “어디엔가 존재하면서 공간상의 어느 지점에도 해당하지 않는 어떤 존재”인 ‘신’을 가정한다는 이신론의 모순을 비판했다. 다음으로 이 글의 5장에서는 볼테르의 세속적 국가 종교론을 살펴보았다. 이러한 그의 주장은 로크의 관용론에서 제시되는 종교와 대비된다고 볼 수 있다. 로크(Locke)는 볼테르와 마찬가지로 무신론자들을 배제함에 있어서는 국가와 사회의 안정이라는 가치를 이야기하지만 동시에 영혼의 구원이 통치자의 참된 종교로의 강제적 개종으로 이루어질 수 없다는 논의를 통해 신학적 종교의 본질을 보존했다. 반면 볼테르는 로크와 달리 종교의 속성인 ‘영혼의 구원’과 ‘종교적 관용’의 관계를 연결하지 않고, 신학적 종교가 아닌 세속적 국가 종교로의 지향을 주장했다. 그의 세속적 국가 종교론은 종교의 기원을 인류학적으로 설명함으로써 계시종교의 정당성을 무너뜨리고 성직자를 국가의 ‘가정교사’라고 묘사하는 것을 통해 드러난다. 이와 같이 그가 지향한 세속적 국가 종교는 기존의 정교분리사상이 주장하는 정치의 세속화를 뛰어넘어서 종교의 세속화를 보여주었다는 측면에서 앞서 종교적 관용을 주장했던 로크와 베일의 종교관과는 뚜렷한 차별성을 갖는 것으로 보인다. 즉 볼테르의 세속적 국가 종교관은 ‘영혼의 구원’이라는 종교의 본질적 문제의식을 배제한 채로, 종교를 단지 국가와 사회를 위해 ‘이용’했던 것이다. 이처럼 볼테르의 종교적 관용론은 무신론자를 배제하고 동시에 세속적 국가 종교관을 주장했다는 측면에서 ‘세속적’이고 ‘반(反)신학적 종교’의 성격을 갖는다. 결국 이러한 요소들은 그의 종교적 관용 사상이 보편적 관용 사상보다는 세속주의적 관용 사상에 부합하다는 사실을 보여준다.

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초록/요약 도움말

Voltaire, a renowned philosophe of the 18th century, criticized the irrationality of religious persecution from the superstitious element and fanaticism of the religion in his time and agitated religious tolerance. Previous studies see his religious tolerance as universal tolerance. It is to say Voltaire asserted universal tolerance, the tolerance for all religions of mankind and also for atheists. This study aims to set forth a counterargument to the previous studies' view on 'universal tolerance' of Voltaire and interpret his thought to a new framework, 'secularistic tolerance'. The 'secularistic tolerance' in this study means tolerance stressing secular interest such as the state and society and, at the same time, claiming secularization of theological religion. To achieve the purpose of the study, I reviewed Voltaire's significant writings on religious tolerance such as Traité sur la tolérance, Dictonnaire philosophique, Lettres philosophiques, and Candide. The point of this study unfolds in this way. First, in Chapter 2, as a preliminary study of Voltaire's religious tolerance, I looked on the notion and changes of the tolerance and political and economic context on appearance of religious tolerance. It is mainly about the 'universal tolerance' of Pierre Bayle protecting atheists by supporting unlimited freedom of conscience and the finding that there was a political compromise in history of religious tolerance. And the Chapter 3 deals with the specific argument of Voltaire's religious tolerance and the three bases of it. His religious tolerance appeared as an argument of rejecting fanaticism and superstitions, and the three bases were catholic values, compliance of secular order, and state interest. In Chapter 4, I tried to reveal that Voltaire's religious tolerance was not 'universal tolerance' by suggesting his idea of exclusion of atheists. He had criticized Bayle's idea of supporting atheists through his writings that atheism is 'evil' for the governmental power. For him, 'fanaticism' was a dangerous way of thinking that could cause death, a direct social loss, but atheism was far more dangerous thought that could corrode virtues of the society by denying transcendental existence. Voltaire's emphasis on religious tolerance and exclusion of atheists, their coexistence seems to be based on deistic viewpoint shared among the philosophes of that time. However, deism which tried to determine the world based on the rationalistic science of Newton and others rather than a revelation of God was criticized by the materialists based on more thorough scientism and empiricism. Particularly, Diderot, a representative philosophe and materialist of the time, criticized the contradiction of deism, assuming "God" who is "existing somewhere but does not occupy any location on space". Then the Chapter 5, I examined the secular theory of state religion which can be contrasted with the religion in Locke's Toleration. Locke, like Voltaire, raised the point of state and social stability in exclusion of atheists, but he argued that the cure of souls cannot be achieved through compulsory conversion to the genuine religion and it conserved the theological essence of religion. Unlike Locke, Voltaire did not connect the 'cure of souls', a religious attribute, to 'religious tolerance', and asserted to aim secular state religion, not theological one. His theory of state religion was secular that it offered anthropological description of origin of religion which demolished the legitimacy of revealed religion and described priests as a 'tutor' of the state. In this way, the secular state religion he asserted has clear differences with Locke and Bayle's view on religion that it surpassed the secularization of politics suggested by the established idea of separation of church and state and showed the religious secularization. Thus, Voltaire's secular theory of state religion excluded the critical problem of religion, the 'cure of soul', and 'used' religion for the state and society. Voltaire's religious tolerance is 'secular' and 'counter-theological' in its character that it excluded atheists and argued secular state religion. It eventually shows that his religious tolerance thought coincides with secularistic tolerance than universal tolerance.

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