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감염영화에 나타나는 생명정치적 주권권력과 그것의 이데올로기적 작용에 관한 연구

초록/요약 도움말

국문 초록 본 논문은 최근 국내에서 개봉된 세 편의 감염영화 감기 괴물 연가시의 주된 재현양식과 스펙터클의 활용과 더불어 이러한 감염영화가 현대사회에서 지니고 있는 정치적 무의식의 함의가 무엇인지를 살펴보고자 하였다. 이 연구를 위하여 우선 이론적 배경으로 생명정치적 주권권력과 감염과 질병의 사회적 은유에 대한 손탁(Sontag), 바우먼(Bauman), 푸코(Foucault), 아감벤(Agamben), 하트(Hardt)와 네그리(Negri) 등 관련된 많은 학자들의 논의들을 간략하게나마 정리해보았다. 본 연구자는 이러한 이론적 논의를 배경으로 하여 다음과 같은 두 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, <괴물>, <연가시> 그리고 <감기>에서 재현된 감염의 은유적인 의미는 무엇인가? 그리고 둘째, 최근 감염영화들이 보여주는 정치적 무의식과 그것이 갖는 사회적 함의는 무엇인가? 구체적으로 설정한 연구문제 분석을 위한 연구방법론으로는 징후적 독해와 변증법적 사고를 바탕으로 하였고 더 구체적으로는 로트만(Lotman)의 문화기호학에서 수행하는 영화연구의 방법과 제임슨(Jameson)과 지젝(Zizek)의 정신분석적 접근에서 수행하는 영화연구의 방법을 절충하여 활용하고자 시도하였다. 사례연구 대상으로는 국내에서 개봉 된 세 편의 감염영화 <괴물>, <연가시> 그리고 <감기>를 선정하였다. 그 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 감염영화에서 재현되는 이미지에 담긴 은유적 의미와 스펙터클의 이미지가 보여주는 것은 생명정치적 주권 권력에 의해 배제되는 헐벗은 생명들임을 알 수 있었다. 둘째, 감염영화 안에서 나타나는 감염이라는 것은 결국 하나의 이데올로기적이며 사회적 은유로 작용하는 것을 확인할 수 있었다. 그리고 감염에 대한 공포와 불안이 어떻게 구조적인 폭력을 조성하며 구조적 폭력에 대중들이 무의식적으로 동참하도록 만드는지를 감염영화가 은유적으로 보여주고 있음을 제시하였다.

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초록/요약 도움말

ABSTRACT A Study On the Bio-political Power in Infection Films and its Ideological Effects. Joon Young, Wi Department of Mass Communications The Graduate school of Sogang University Film is not only an entertainment content but also a text which represents society. This study attempted to discuss the possible political unconscious that could be found out in the recent infection films including <The host>(2006), <Yeon-ga-si>(2012) and <The Flu>(2013) through the qualitative analysis of their ways of visual representation in particular. For the thesis, I first reviewed some theoretical studies regarding the metaphorical meaning of 'infection' in society, which were introduced by Susan Sontag and Zygmmut Bauman. And then, I moved to the discussions regarding biopolitical power introduced by Michael Foucault, Gorgio Agamben and Hardt & Negri. In addition, I discussed about ‘fear’ that is, according to Zygmunt Bauman, to cause biopolitical power in society. I had two research questions. The first one was "what is the social meaning of metaphor in Korean Infection films including <The host>, <Yeon-ga-si> and <The flu>?" and the second one was "what is the political unconscious drawn in those films and what is its social implication in Korea?" For the methodological guideline this study made use of the combination of cultural semiotic and psychoanalytic approaches. As a result of the study, this thesis pointed out that the political unconscious in the infection films under study has ideological property. Regarding the discourse of infection and disease, the metaphorical social meaning has always been an issue. Moreover, it was discussed that the infected people in modern society tend to lose their own political and legal rights and become victims of society on one hand. On the other hand, the study also showed that the state power make use of the medical phenomenon of infection and disease rather as a social and ideological symbolic tool to control the society in the films.

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