구제역에 관한 언론 매체 보도가 소비자의 육류소비에 미치는 영향 고찰
Analysis on how media report regarding FMD(Foot and Mouse Disease) affects households’ consumption of meat product.
- 주제(키워드) 도움말 구제역 , 농식품소비자패널조사 , 뉴스정보
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 주하연
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 일반대학원 경제학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000053471
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 연구는 언론 매체의 구제역 발생 보도가 소비자의 육류소비에 미치는 영향을 실증 분석 하였다. 돼지고기와 함께 대체상품인 쇠고기와 닭고기를 구입하는 가구의 경우, 돼지 구제역에 관한 언론 보도의 증가는 돼지고기 구입을 억제시키는 반면 소 구제역에 관한 보도는 돼지고기 구입을 증대시키는 효과가 있는 것으로 분석되었다. 특히 모든 육류를 구입하는 가구 중에서도 구입 빈도에 따라 구제역 정보에 반응하는 정도가 다른 것으로 나타났다. 본 논문은 소비자 패널 자료를 이용하여 식품안전에 관한 소비자의 우려가 구매 결정에 어떠한 영향을 미치는 지를 실증 분석했다는 점에서 의의를 갖는다.
more초록/요약 도움말
This paper conducts empirical analysis on how media report regarding outbreak of FMD (Foot and Mouse Disease) affects households’ consumption of meat product. Among the households which consume pork together with other substitute goods of beef and chicken for each month, the result of analysis shows that an increase in the number of media reports regarding outbreak of FMD in swine causes a decrease in pork consumption, and an increase in the number of media reports regarding outbreak of FMD in cattle causes an increase in pork consumption. Furthermore, reaction of households to the FMD information from the media reports varies with frequency of the household’s consumption of meat product. The results of empirical study suggest that households’ concern on food safety significantly affects consumers’ choice on meat product consumption.
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