시스템, 전략, 커뮤니케이션 차원으로 분석한 국내 대기업의 사회공헌활동 효과성
Study on Effectiveness of Domestic major companies’ CSR Activities by Adapting the System, Strategy, Communication
- 주제(키워드) 도움말 기업의 사회적 책임 , 사회공헌활동 , CSR 시스템 , CSR 전략 , CSR 커뮤니케이션
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 신호창
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 일반대학원 신문방송학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000053466
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 연구는 증가하는 기업의 사회공헌활동에 대한 투자와 공중의 불만족이라는 상충되는 상황에서 기업이 문제점을 극복하고 전략적인 사회공헌활동을 수행할 수 있도록 돕기 위해 진행되었다. 연구 진행은 기업의 사회공헌활동을 <시스템 차원>, <전략 차원>, <커뮤니케이션 차원>으로 나누고 기업 실무자들의 평가를 통해 국내 대기업의 사회공헌활동 수행 정도를 분석하였다. 또한 각 차원의 세부 항목 간 관계를 고찰하여 전략적 사회공헌활동의 효과적 수행 방안을 모색하였다. 연구 결과, 국내 대기업 사회공헌활동의 <시스템 차원>은 ‘보통’ 수준으로 평가되었다. 구체적으로 기업이 사회공헌활동의 중요성을 인식하고 있으나 관련 부서의 영향력은 낮은 것으로 나타났다. <전략 차원>은 ‘보통 이하’로 평가되었으며 세 가지 차원 중 가장 낮은 수준이었다. 주된 전략으로는 ‘미래 고객 대상 활동’과 ‘사업과 연계된 활동’이 꼽혔고 ‘세계적 이슈 해결’이나 ‘직원들의 전문분야 활용’의 실천이 가장 부족했다. <커뮤니케이션 차원>은 ‘보통 이상’으로 세 가지 차원 중에서 가장 높이 평가되었다. 기업은 SNS 채널을 적극적으로 개설하고 있었으나 여러 공중과의 쌍방향 커뮤니케이션은 원활하게 이루어지지 않는 것으로 나타났다. 한편 <시스템 차원>, <전략 차원>, <커뮤니케이션 차원>의 모든 세부 항목 간에 비교적 강한 상관관계를 발견할 수 있었다. 또한 <시스템 차원>, <전략 차원>, <커뮤니케이션 차원>, <전반적 인식 차원> 간에도 정(+)적인 관계가 나타났다. 연구 결과를 바탕으로 각 차원의 상관관계를 밝힐 수 있었으며 이를 바탕으로 전문 부서의 영향력 강화, 다양하고 장기적인 전략의 선택, 스토리를 기반으로 한 쌍방향 커뮤니케이션 등 균형 잡힌 전략적 사회공헌활동을 위한 실무적인 시사점을 제공하였다.
more초록/요약 도움말
Despite the increase of companies’ investments in CSR activities, public remains unsatisfied. The purpose of this study is to assist companies in discovering their problems, and to suggest possible CSR strategies that they can perform to raise public’s satisfaction. The study divided CSR actions into three dimensions: <System>, <Strategy>, <Communication>. With this three dimensional view, this study analyzed companies’ performance level which was evaluated by practitioners. Also, the study suggests an effective CSR plan by examining the relationships among the three dimensions of CSR actions. The major findings of the study are summarized as follows. First, <System> dimension of CSR activities by major domestic companies was evaluated as an 'average' level. Specifically, companies were recognizing the importance of CSR but the leverage of relevant department turned out to be low. <Strategy> dimension was evaluated as 'below average' and it was the lowest grade of the three dimensions. Major strategies were 'future customer actions' and 'actions related to corporate business' while strategies such as 'solving global issues' and 'using professional field of employees' were in need of more actions. <Communication> dimension was evaluated as 'above average' and it scored the highest grade compared to other dimensions. Companies are aggressively establishing SNS channels but interactive communication with public was still not active enough. The study found a comparatively high correlation among the measurements of <System>, <Strategy>, <Communication>. Also, the three dimensions are positively correlated to each other. Based on the results, the study provided improved CSR strategies such as reinforcing the leverage of CSR department, taking various long-term strategies, and using story-based communications with public.
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