일제 식민지기 장묘제도의 변화와 '근대성'의 이면
A Study on the Change of Burial and Cremation System and the Hidden Side of ‘Modernity’ during the Japanese Colonial Period
- 주제(키워드) 도움말 식민지기 , 일제강점기 , 죽음 , 묘지 , 화장 , 근대
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 최기영
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 2
- 학위명 박사
- 학과 및 전공 도움말 일반대학원 사학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000053453
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 논문은 일제 식민지기 장묘제도의 변화를 검토하여 ‘근대성’의 이면을 들여다보는 것을 목적으로 한다. 변화의 시작점이 된 것은 1912년 조선총독부가 <墓地火葬埋葬及火葬取締規則>를 공포하면서부터였다. 이 <묘지규칙>은 이미 일본과 식민지 대만에서도 시행되고 있는 것이었고, 그 내용 또한 크게 다르지 않았다. <묘지규칙>의 주요 내용은 모든 묘지의 신고를 의무화하고 사설묘지를 금지하는 것이었다. 또 이전에 금지되었던 화장을 합법화했다. 이로써 이 시기에 새로운 장묘제도 및 문화가 한국에 정착하기 시작했다. 이 정착은 일제의 강제에 의한 것이기도 했지만, 한국인의 저항과 일탈, 타협과 협력 등이 포함된 긴 과정을 수반한 것이었다. <묘지규칙>을 시행하면서 일제가 내세운 명분은 문명화 및 근대화였다. 일제는 한국의 묘지를 하나의 사회문제로 인식하여, 정리하고 통제해야할 대상으로 여겼다. 특히 위생과 미신타파가 통제의 근거가 되었다. 한국인이 가지고 있는 풍수 및 조상숭배에 대한 믿음은 타파되어야할 미신이었다. 일제는 한국인과 한국사회를 계몽하는 역할을 자처하며 <묘지규칙>을 시행하려 했던 것이다. 그리고 그 이면에는 식민지의 토지를 효율적으로 이용하기 위한 경제적 목적도 있었다. 일제의 입장에서 한국인의 묘지는 토지의 낭비처럼 보였고, 전국에 산재한 개인묘지는 광산이나 도로의 개발에 걸림돌이 되었기 때문이다. 결국 <묘지규칙>은 거부하기 힘든 이데올로기였던 문명화 및 근대화를 명분으로 내세워 경제적인 목적을 달성하려 한 것으로 볼 수도 있다. 그러나 문명화와 근대화가 단순히 명분에 그친 것은 아니었다. 피식민자에게는 물론이고 식민자 자신에게도 최소한의 설득과정이 필요했기 때문이다. 이 과정을 통해 만들어진 식민통치의 정당성은 경제적 목적 못지않게 중요했다. 그러나 <묘지규칙>의 시행은 순탄하게 진행되지 않았다. 일제는 <묘지규칙> 시행을 위한 사전 준비를 철저히 하지 않았다. 그것은 현실적인 한계 때문이기도 했고, 한편으로는 한국인의 불만과 반발을 제대로 예상하지 못했기 때문이기도 했다. 한국인은 <묘지규칙>에 전면적인 반대를 하기보다는 각자의 방식으로 자신의 문제를 해결하려 했다. 이것은 같은 한국인이라도 계층이나 처한 상황에 따라 불만의 맥락이 달랐기 때문이다. 그로 인해 한국인의 반응 또한 다양하게 표출되었다. 때로는 식민지라는 특수한 상황 때문에 민족 차별이 문제의 핵심이 되기도 했다. 실제 일제의 의도와는 별개로 묘지를 둘러싼 문제에서 한국인들은 민족적으로 차별을 받고 있다고 느꼈고, 일부 한국인은 민족차별의 문제로 이슈를 만드는 것이 자신들의 목적을 관철하는 데에 유리하다고 판단하기도 했다. 화장장 반대 운동의 경우, 민족 간 장법의 차이가 문제를 인식하는 방식을 다르게 만들었다. 또 어떤 경우에는 계급이 문제가 되기도 했다. 마을의 관례나 금기를 깨고 사설묘지를 쓰려고 하는 경우에 마을 주민들은 단체 행동으로 맞서는 한편, <묘지규칙>에서 반대의 근거를 찾으려고 노력하기도 했다. 이렇게 다양한 반응 속에는 자신의 목적을 관찰하기 위한 나름의 전략들이 포함되어 있었다고 할 수 있다. 일제 또한 이에 대응하여 식민지 경영에 가장 효과적인 대상과 방법을 선택, 제도를 개정하거나 시행했다. 한편 한국 언론과 지식인은 이에 대해 이중적인 반응을 보였다. 그들은 일제의 정책을 전면적으로 지지할 수도 없었지만, 그렇다고 근대화· 문명화의 대의를 거부할 수도 없었기 때문이다. 이처럼 일제 식민지기 묘지를 둘러싸고 각자의 입장에서 다양한 반응이 표출되고 있었다. 이 과정에서 여러 가지 변화도 시작됐다. 새롭게 마련된 공도묘지는 이전에 있었던 북망산과는 다른 장소였다. 공동묘지를 꺼리는 한국인의 전통적 믿음, 일제에 대한 민족적 반감과 불신, 일제의 준비 및 관리 부실 등으로 공동묘지는 점차 불결한 기피의 장소가 되었다. 죽음의 장소는 이제 삶의 장소와 가능한 한 멀리 떨어져 있어야 했다. 그것은 ‘근대의 원근감’이라고 표현될 수 있는 것이었다. 이 원근감은 물리적인 거리는 물론 심상적 거리를 지칭하는 것이기도 하다. 이 때문에 공동묘지의 사회적 위상이 점차 변화했고, 행정 권력은 필요에 의해 인위적으로 그것을 변화시키려고도 했다. 도시가 확장됨에 따라 공동묘지와 거주지의 거리가 점차 좁아졌는데, 현실적인 제약 때문에 공동묘지를 더 외각으로 옮기는 것은 어려운 일이었다. 그래서 새롭게 강구한 해결책이 바로 공원묘지였다. 이제 도시 속의 공동묘지는 죽은 자의 공간이 아니었다. 죽음이 존재하지 않는 것처럼 만드는 것이 이제 공동묘지의 미덕이 되었다. 그러나 실제로 물리적 거리를 늘이지 못했던 것처럼, 심상적 거리를 늘이는 것이 그리 쉬운 일은 아니었다. 이와 같은 근대의 기만은 화장률을 해석하는 과정에서도 여실히 드러난다. 일제 식민지기 동안, 한국인의 화장률이 상당히 증가한 것은 사실이다. 하지만 일제와 한국 언론, 지식인은 다같이 화장률 증가를 왜곡하거나 과대포장했다. 화장률의 증가에 다른 외부적 요인이 큰 영향을 미쳤음에도, 그들은 화장률이 급격하게 높아졌다고만 강조했다. 그뿐 아니라 이들은 화장이 문명화의 결과 혹은 증거라고 말하기 시작했다. 즉, 한국인이 문명화되었기 때문에 화장이 증가한 것이라고 해석한 것이다. 하지만 이 논리는 제대로 된 근거도 없는 순환논증의 오류일 뿐이었다. 그런데도 오류는 일제 식민지기 내내 지속적으로 반복되었다. 이 시기의 근대는 논리를 넘어선 일종의 믿음이었다고 해도 과언이 아닐 것이다. 화장을 곧바로 문명화의 증거로 연결하는 이런 현상은, 근대가 논리체계보다 믿음체계에서 작동하고 있었다는 것을 알려준다. 믿음이 된 근대는 모든 것을 자신의 논리로 빨아들일 준비가 되어 있었다. 화장을 둘러싼 근대 담론은 근대의 비근대성을 적나라하게 보여준다고 할 수 있다. 한편 식민지 권력은 죽은 자들까지 공적 영역으로 호명하여 통제하려 했다. 이제 개인의 죽음이 사적 영역에서 벗어나 사회적 규제 하에 놓이게 된 것이다. 특히 식민지 상황에서 제국주의 권력은 때때로 통제된 죽음을 이용하려고 시도하기도 했다. 일제는 한국인에게 화장을 비롯한 일본식 장법을 권유하는 한편, 한국에 들어온 일본인에게는 정착심을 고양하기 위해 묘지 만들 것을 권했다. 또 전시체제로 들어가면서 제국주의 권력은 신민의 창출을 위해 죽음을 이용하기도 했다. 그러나 죽은 자에 대한 권력의 통제는 죽음을 개인이 감당해야할 것으로 만들었다. 특히 도시에서 죽음과 관계된 의례나 그들을 처리하는 과정은 대폭 축소되었다. 전통적인 지역 공동체에서 함께 감당하던 죽음은 개인의 몫으로 미뤄졌고, 그렇게 밀려난 죽음은 다시 공동체를 해체시키고 개인을 소외시켰다. 이 현상은 도시화로 대표되는 근대화의 영향을 받은 것이기도 하지만, 일정부분 식민지 권력의 의도가 반영된 것이기도 했다. 이젠 상여 행렬이나 장의사, 심지어 장례도구마저 불길함과 비위생의 상징이 되어버렸다. 장례는 의례가 아니라 죽음을 재빨리 처리하는 과정이 되어갔다. 이런 새로운 죽음의 모습은 식민지의 죽음이자 근대의 죽음이기도 하다. 새로운 장묘제도의 도입으로 시작된 이 시기의 변화는 일제 식민지기 근대성의 이면을 보여준다고 할 수 있다.
more초록/요약 도움말
The purpose of this thesis is to look into the hidden side of ‘modernity’ by reviewing the change of burial and cremation system in the Japanese colonial period. A start point of the change was “the Regulation of Cemetery, Burial and Cremation”(the Regulation of Cemetery) that legislated by the Japanese Government-General of Korea in 1912. This regulation was similar with Japan and Taiwan’s regulations. The main contents of the regulation were to make register every grave in Korea compulsory, to prohibit private cemeteries. And also cremation which had been illegal in the earlier period was legalized. With this, new burial and cremation system and culture of death became established in Korea. This establishment was compelled by the Japanese Government-General of Korea, but it also accompanied Korean’s resistance, deviation, compromise and collaboration in the long term. The Japanese Government-General of Korea justified the Regulation of Cemetery by civilizing and modernizing. Graves in Korea were perceived as social problem, so The Japanese Government-General of Korea wanted to arrange and regulate them. Especially hygiene and breaking of superstition provided a basis for regulation. For them, Korean’s geomancy and ancestor worship were superstition that had to break down. The Japanese Government-General of Korea set up for the guide of the times, so the Regulation of Cemetery came into effect. And another purpose of the Regulation of Cemetery was land-use control in the colony. To the Japanese Government-General of Korea, Korean’s graves were waste of land and obstacle of development. The civilizing and the modernizing, however, were not a just excuse. Because those could make the justification for occupation. But enforcement of the Regulation of Cemetery didn’t go smoothly. The Japanese Government-General of Korea did not thoroughly prepare in advance for enforcement of the Regulation of Cemetery. Because there were not only realistic limits like lack of finance but also Korean’s dissatisfaction and resist that the Japanese Government-General of Korea couldn’t expect. Korean did not desperately oppose to the Regulation of Cemetery but they chose their own way to solve the problem. It was because each Korean had his or her own situation and social status. Some Korean emphasized on ethnic discrimination to accomplish and to justify their goal effectively. On the problem of crematorium, cultural difference made this problem as ethnic discrimination also. Another Korean resisted private cemetery which breaking traditional taboo or convention by collective action. And they tried hard to find a legal basis for resistance in the Regulation of Cemetery. Each Korean had his or her own strategy to solve problem. The Japanese Government-General of Korea also chose the most effective method for managing the colony, they revised and enforced the regulation. Meanwhile, Korean media and elite had ambivalent attitude on this problem. They neither could give support to the invaders’ policy enthusiastically or reject the civilizing and the modernizing which became the ideology in that time. Likewise, everyone had own situation, strategy, and response on the grave and cemetery matter. Also many changes got started in Korea. New modern cemeteries were different from traditional burial places. It became reluctant places to bury because of Korean’s traditional beliefs, hostility to Japanese, unreliable management, etc. The places of death should be as far away as possible from the places of life in modern cities. It is be expressed figuratively as “modern perspective”. This perspective includes the imaginal distance as well as the spatial distance. So social status of cemetery was changed, and the administrative power in colony tried to change social status of cemetery artificially. The cemeteries were closer to the residence with urban extension but the places of death could not eloign itself because of realistic constraint. Thus, new solution was the cemetery park. From that time, the cemetery should not be a cemetery as the place of death. The cemetery should be a park for the living. However, it was not easy to make the imaginal distance longer. Such “the deception of modernity” appeared in the process of interpreting Korean’s rate of cremation. It was true Korean’s rate of cremation had increased during the Japanese colonial period. The Japanese Government-General of Korea, Korean media and elite all together, however, distorted or exaggerated Korean’s rate of cremation. They stressed just the increased rate of cremation though there were so various causes in that rate. Not only that, they insisted that the rate of cremation was the evidence or the result of civilizing and modernizing. But this was a wholly circular logic. This phenomenon shows the modernity in a belief system, not in a logical system. The modernity that became a belief prepared to be a kind of dogma. The discourse of cremation reveals the modernity’s non-modernity. The colonial power, meanwhile, called the dead into public spheres to control them. An individual death was out of private spheres, and was under regulation. Especially the colonial power wanted to exploit the deaths under regulation in the colony. The Japanese Government-General of Korea encouraged Korean to cremate as Japanese did, and Japanese to secure a gravesite for attachment to the colony. Also the colonial power exploited war dead to give a birth to the living as subjects on a war footing. The regulation of the dead, however, made death personalized. Particularly death ritual’s meaning was reduced drastically in urban area. In the old days, traditional local community controlled community member’s death, but only individuals should accept death alone in this period. This process of death dissolved traditional community inversely. This phenomenon was related to modern urbanization, but depend on some parts from the colonial power’s intention. A funeral bier, an undertaker, even funeral instruments became something sinister. A funeral became just disposal process of the dead not a ritual. These new aspect of death was the death in colony and the death in modern times. The changes in this period show the hidden side of modernity during the Japanese colonial period.
more