중국 진출 한국 기업의 사내 커뮤니케이션에 대한 한국 상사와 중국 사원의 인식 비교 연구
A Comparative Study On Perceptions of Korean Superiors And Chinese Employees On The Internal Communication Of Korean Firms In China
- 주제(키워드) 도움말 사내 커뮤니케이션 , 중국진출 한국기업 , 사내 커뮤니케이션 진단모델
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 신호창
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 일반대학원 신문방송학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000053417
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
The purpose of this study is to estimate the internal communication of Korean Firms In China by comparing the internal communication of Korean firms in China through the perceptions of Korean superiors and Chinese employees. This helps to assess the level of internal communication in any dimension and to determine if there are any problems within those dimensions and to contribute in building a seamless internal communication that will direct the companies toward a better future. The diagnostic model for internal communication consists of three major dimensions. They are shared values, clarity in work communication and the communication campaign. From these dimensions, we can analyze cross-cultural differences and positions within an organization. The result of this study shows that significant differences were found between Korean superiors and Chinese employees on shared values and clarity in work communication. In the communication campaign, no significant differences existed but the importance of internal communication differences existed by interview about communication campaign.
more초록/요약 도움말
이 연구는 중국 진출 한국 기업의 사내 커뮤니케이션에 대한 한국인 사상과 중국 현지 사원 간 인식의 차이를 살펴봄으로써 중국 진출 한국 기업의 사내 커뮤니케이션 수준을 평가하고 어떠한 차원에서 잘하고 있고 어떠한 차원에서 문제점이 있는지를 파악하여 중국 진출 한국 기업의 원활한 사내 커뮤니케이션을 구축하기 위한 향후 나아질 방향을 제시하는 데 기여하고자 한다. 사내 커뮤니케이션의 진단에 있어서 가차관의 공유, 명확한 업무 커뮤니케이션, 커뮤니케이션 캠페인과 같은 세 가지 차원에서 조직 내부의 문화 간 직급별의 인식 차이를 분석하였다. 연구 결과, 가치관의 공유와 명확한 커뮤니케이션 차원에서 두 집단 간에 유의미한 차이를 발견하였다. 커뮤니케이션 캠페인의 차원에서 유의미한 차이가 나타나지 않았지만 세분 질문에서 사내 커뮤니케이션을 중요시하는 정도에 대한 인식차이가 존재하다.
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