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인터넷 구매 전 불확실성이 소비자 태도 및 만족에 미치는 영향

How Uncertainty before Purchase Effect Attitude of the Consumer and Satisfaction on Internet Purchasing

초록/요약 도움말

The goal of this research is to analyze the growth of international internet shopping web-site and the difference between the domestic internet shopping web-site along with consumers attitude and satisfaction before purchasing. Study is mainly focused on the estimation on uncertainty of consumer effecting their attitude before purchasing. Domestic internet shopping web-sites present their price and service information in integrated form. In the other hand international internet shopping web-site provide segregated price and service information. Above two type of presentation of price and service information are studied with psychological point of view and analyzed with Mental Accounting Theory. This study is mainly focused on integrated and segregated form of price and service information in international and domestic internet shopping web-site effecting consumer's uncertainty before purchasing along with consumer's risk awareness, information research, satisfaction on purchasing and decision on purchasing. The result of the research as follows. Firstly, domestic internet web-site consumers with high uncertainty before purchase have high price risk awareness and extra search on price is active. Secondly, international internet web-site consumers with high uncertainty before purchase have high service risk awareness and extra search on service is active. Thirdly, domestic internet web-site consumers with low uncertainty before purchase have high satisfaction on service and extra search on service is not active along with positive purchasing decision. Lastly, international internet web-site consumers with low uncertainty before purchase have high satisfaction on price and extra search on price is not active along with positive purchasing decision. Additionally most of domestic and international consumers responded with high satisfaction on the segregated price and service information than the integrated price and service information. As the result of the reflects that consumers prefer segregated price and service information, therefore domestic internet shopping web-sites must change the form of price and service information along with consumer's preference.

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초록/요약 도움말

본 연구는 해외 제품을 해외 인터넷 쇼핑몰을 통한 구매가 증가함에 따라 국내와 해외 인터넷 쇼핑몰의 특징에 따른 소비자 태도와 만족을 기반으로 연구가 이루어졌다. 특히, 구매 전 불확실성에 따른 위험지각이 소비자 태도에 영향을 미칠 것을 예상하여 이를 중심으로 살펴보았다. 국내 인터넷 쇼핑몰은 가격과 서비스를 통합하여 제시하지만 해외 인터넷 쇼핑몰은 가격과 서비스를 분리하여 제시하는 경향이 있다. 앞서 말한 가격과 서비스의 통합과 분리된 제시 유형을 심리적 가치에 중점을 둔 심적 회계 이론(Mental Accounting Theory)을 바탕으로 하여 적용시켜 보았다. 본 연구는 해외제품을 국내 인터넷 쇼핑몰 또는 해외 인터넷 쇼핑몰을 통해 구매함에 있어 각각 쇼핑몰이 제시하는 통합 가격제시와 분리 가격제시 그리고 통합 서비스제시와 분리 서비스제시가 소비자의 구매 전 불확실성 정도에 따라 소비자의 위험지각, 정보탐색, 구매만족, 그리고 구매의도에 미치는 영향을 살펴보았다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 구매 전 불확실성을 높게 지각하는 국내 인터넷 쇼핑몰 소비자는 가격 위험을 높게 지각하여 가격 정보 탐색을 활발히 하는 것으로 나타났다. 둘째, 구매 전 불확실성을 높게 지각하는 해외 인터넷 쇼핑몰 소비자는 서비스 위험을 높게 지각하여 서비스 정보탐색을 활발히 하는 것으로 나타났다. 셋째, 구매 전 불확실성을 낮게 지각하는 국내 인터넷 쇼핑몰 소비자는 서비스의 만족도가 높아 서비스 정보탐색을 적게 하며 구매의도가 긍정적인 것으로 나타났다. 넷째, 구매 전 불확실성을 낮게 지각하는 해외 인터넷 쇼핑몰 소비자는 가격 만족도가 높아 가격 정보 탐색을 적게 하며 구매의도가 긍정적인 것으로 나타났다. 뿐만 아니라, 대부분의 국내와 해외 인터넷 쇼핑몰 소비자는 통합된 가격과 서비스제시보다 분리된 가격과 서비스제시가 만족스럽고 혜택을 준다고 응답하였다. 연구 결과에 따라 소비자는 분리된 정보 제시를 원한다는 것을 알 수 있고 국내 인터넷 쇼핑몰은 이에 맞는 정보 제시 유형과 방법에 변화가 필요함을 시사한다.

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