중국 기업에서의 물류 정보기술, 정보공유, 관계특성과 파트너십에 대한 실증연구
- 발행기관 서강대학교 경영전문대학원
- 지도교수 하병천
- 발행년도 2014
- 학위수여년월 2014. 2
- 학위명 박사
- 학과 및 전공 도움말 경영전문대학원 LSOM
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000053262
- 본문언어 한국어
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초록/요약 도움말
본 연구는 중국 기업들의 SCM(공급사슬관리, Supply Chain Management) 환경에서 물류 정보기술, 유입과 유출 정보공유, 관계특성이 파트너십 개선에 미치는 영향에 대해 밝히고자 한 실증연구이다. 본 연구를 위해 중국의 경제 중심지인 상하이, 광저우 지역의 제조, 유통회사로 부터 얻은 255부의 유효 설문지를 분석하여 다음과 같은 연구 결과를 도출하였다. 첫째, 중국 기업들에게 물류 정보기술의 적용이 높아질수록 유입과 유출 양방향 정보공유가 모두 원활하게 증가하여 SCM의 성과 향상에 긍정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 유입 정보공유가 원활할수록 신뢰와 몰입이 모두 증가 하였으나 유출 정보공유는 신뢰에만 유의한 영향을 미치고 몰입에는 영향을 미치지 않음이 확인되었다. 이러한 결과는 중국 기업들에서 구매자에게로 유입되는 정보공유와 구매자로부터 유출되는 정보공유 간의 차이를 보이고 있음을 시사한다. 즉 중국 기업들은 공급자로부터 구매자에게 유입되는 정보는 적극적인 반면 구매자로부터 공급자에게 제공되는 정보는 소극적이며 그 가치도 상대적으로 낮음을 알 수 있다. 셋째, 중국 기업의 거래 파트너들 사이에서 신뢰가 증가할수록 몰입이 증가하였으며 몰입은 파트너십 개선에 유의한 영향을 미쳤으나 신뢰는 파트너십 개선에 영향을 미치지 못하였다. 즉 중국 기업의 파트너들 사이에 구매자와 공급자간의 반복되는 거래를 통해 쌓인 신뢰는 몰입으로 발전하며, 파트너십은 신뢰가 아닌 몰입을 통해서 개선됨을 확인하였다. 마지막으로 유입과 유출 정보공유는 물류 정보기술과 신뢰사이에서는 부분매개 효과를 보여주었으나 몰입사이에는 완전매개 효과를 보여주었다. 즉 중국 기업의 SCM에서 물류 정보기술의 구현을 통한 정보공유 증가는 신뢰의 향상에 부분적으로 기여를 하였으나 몰입의 향상에는 매우 중요한 역할을 하고 있음을 확인하였다. 이상과 같은 연구결과를 통해 중국 기업들의 물류 정보기술에 대한 지속적인 투자는 파트너 사이의 원활한 정보공유에 기여하여 궁극적으로 SCM 성과 개선을 통해 기업 경쟁력 강화에 큰 도움이 된다는 것을 확인하였다. 반면 공급자에 비해 우월한 위치에 있는 구매자의 제한적이고 소극적인 정보공유는 몰입과 같은 SCM 관계특성에 부정적 영향을 미쳐 SCM 성과를 저해하는 요인으로 작용하고 있어 이를 개선하려는 노력이 요구된다. 또한 거래 파트너와의 신뢰가 몰입에 영향을 주고 몰입이 파트너십 개선에 영향을 주지만 신뢰가 파트너십 개선에 유의하지 않은 결과는 미국, 한국 기업들과 다른 중국 기업 SCM의 특징이다. 결론적으로 중국 기업들에게는 효율적인 SCM 활용을 위해서 물류 정보기술과 몰입의 중요성을 인식하고 이들에 대한 활성화와 지속적인 투자가 중요하며, 중국 기업들과 협력 및 경쟁을 해야 하는 국내외 기업들에게는 본 연구를 통해 확인된 중국 기업의 SCM 특징과 현황을 기업 경영에 잘 참고하여야 한다.
more초록/요약 도움말
This study attempts to measure the effects of logistics information technologies, inbound and outbound information sharing and relationship characteristics on partnership improvement in Chinese firms’ SCM environment. This study analyzes 255 empirical data from Chinese manufacturing and retail firms in Shanghai and Guangzhou and finds the following results. First, the implementation of logistics information technologies positively influences information sharing in the Chinese firms for the better performance of SCM. Second, inbound information sharing affects trust and commitment while outbound information sharing only affects trust and has no relation to commitment. This result suggests the existence of an information sharing gap between buyers and suppliers in Chinese firms. That is, suppliers positively share their business information with buyers while buyers do not intend to share their business information with suppliers in Chinese firms. Third, significant relationships are detected among trust, commitment and partnership improvement, but no significant relationship is found between trust and partnership improvement. This result describes that the trust building among the supply chain partners develops long-term commitment, and trust significantly affects partnership improvement through commitment in Chinese firms. Finally, inbound/outbound information sharing shows a partial mediating effect between logistics information technologies and trust while it shows a full mediating effect between logistics information technologies and commitment. This result confirms that the enhancement of information sharing through implementation of information technologies fully affects enhancement of commitment, while partially affects enhancement of trust in Chinese firms. According to the above results, it is suggested that the investment of logistics information technologies affects SCM performance through enhanced information sharing. However, the unfairness of information sharing between buyers and suppliers has a negative impact on SCM relationship characteristics and SCM performance. Thus, firms in China need to develop appropriate policies for mutual benefits among partners. In addition, it is estimated that Chinese firms’ SCM has a different feature compared to that of other countries, such as firms in Korea and US, concerning the relationships of trust and commitment with partnership improvement. In conclusion, Chinese firms must understand that information technologies and commitment are critical components to improve SCM performance, and non Chinese firms which collaborate and compete with Chinese firms should understand the current features of Chinese firms’ SCM investigated by this study.
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