검색 상세

고등학교 영어 읽기 수업에서의 텍스트 구조 지도 방안과 그 효과

Enhancing high school students' reading ability by teaching text structures in English reading class

초록/요약 도움말

우리나라 고등학교 영어 읽기 능력의 성취 기준이 매우 높아졌다. 내용도 좀 더 추상적이고 다뤄지는 글의 소재도 다양한 분야에 걸친 학술적 내용이 주를 이뤄 글 소재에 대한 친숙도가 낮은 글이 대부분이다. 더구나 학생들의 읽기 능력을 평가하는 경우에도 글 전체 맥락에서 논리적인 흐름을 파악하고 추론해 내는 고등 사고력을 요구하고 있다. 그러므로 어휘나 통사적 지식을 익히는 것만으로는 읽기 과제를 수행하는데 어려움이 생길 수밖에 없다. 이에 본 연구는 고등학교 영어 읽기 수업에서 고등 사고력을 활성화시키고 낯선 소재의 글을 접할 때 형식 스키마를 활성화 시키는 방안으로 텍스트 구조를 활용한 읽기 지도 방안을 제안하고자 한다. 이를 위해 서울시에 일반 인문계 고등학교 2학년 상위 성적반 학생 77명을 실험집단과 통제집단 두 집단으로 나누어 실험연구를 실시하였고, 총 4주 정도의 기간 동안 정규 수업의 일부 시간을 활용하여 15개의 지문을 지도하였다. 이때 실험집단에게는 텍스트 구조를 활용하여 수업을 진행하고, 통제집단은 해석연습 위주의 수업을 진행하였다. 텍스트 구조 지도의 효과를 알아보기 위한 방법으로 영어 읽기 평가를 실시하였는데, 평가 문항지는 현재 우리나라 고등학생들의 영어 능력 표준화 검사로 실시되는 2014학년도 대학수학능력고사의 문항모듈 해설을 참고하여 구성하였다. 즉 읽기 능력을 평가하는 여러 문항 모듈 중 본 연구의 초점인 설명체 글이 주로 사용되는 주제찾기 모듈, 전체 글 흐름 속에서 들어갈 내용이나 관계를 추론하는 추론 모듈, 논리적 전개 흐름을 이해하는지를 묻는 논리 모듈로 평가 문항을 구성하여 실험집단과 통제집단의 평균 점수를 t-test로 비교, 분석하였다. 더불어 이전에 텍스트 구조 수업을 받아본 경험이 있는지와 읽기에 대한 흥미, 태도, 습관 등에 묻는 사전·사후 설문 조사를 실시하여 독해 전략 등에 어떤 변화가 일어나는지도 살펴보았다. 그 결과, 첫째, 설명적 글에서 텍스트 구조 지식이 단시간에 글에 대한 이해력에 유의미한 영향을 끼쳤다. 특히, 문항모듈(문항유형)별로 실험집단과 통제집단의 사후 평가 점수를 비교해 본 결과, 비교적 쉬운 유형인 주제모듈에서는 두 집단 간 점수 차이가 유의미하지 않았으나, 추론모듈과 논리모듈에서는 유의미한 점수 차이를 보여주었다. 이를 통해 텍스트 구조 지식의 활성화가 비교적 고등 사고력을 요구하는 읽기 능력에서 유용한 독해 전략으로 작용할 수 있다고 할 수 있겠다. 둘째, 텍스트 구조 지식은 단기간의 노력이나 지도를 통해 습득될 수 있는 효과적인 독해 전략이지만, 더불어 학생들의 언어적 지식 수준의 향상이 병행되어야함이 나타났다. 이것은 사전 설문 조사에서 기존에 텍스트 구조 수업을 받은 경험을 지닌 학생들이 사전·사후 평가에서 약간의 점수 차이가 있었지만, 그것이 유의미한 차이를 보이지 않았다는 점과, 텍스트 구조 지식을 가진 집단에 속한 학생들이 가장 많이 틀린 문항을 분석했을 때 텍스트에 사용된 어휘나 구문의 복잡성이 원인이었다는 점, 수업 중 집중적으로 지도받고 싶은 부분에 대한 설문조사에서 사전·사후 모두 어휘력 및 구문 해석 능력 향상을 제일 많이 선택한 점 등이 그 근거라 하겠다. 이로써, 텍스트 구조 지식이 효과적으로 활성화되기 위해서는 학생들의 언어적 지식이 어느 정도는 갖춰진 조건이 되어야 한다는 결과를 얻을 수 있다. 셋째, 텍스트 구조 수업이후 학생들이 읽기 과정에서 더 다양한 독해 전략들을 활용하는 것으로 나타났다. 사후 설문 응답 결과를 토대로 텍스트 구조 수업 이후 독해에서 텍스트 구조가 독해 전략으로 사용될 수 있다는 것에 대한 인지가 더 늘어났고, 또한 주제 파악, 문장의 중요도 선별, 연결사 활용, 전개될 내용 예측하기 등의 읽기 습관 관련 설문조사에서도 사전보다 사후에 긍정적으로 응답한 비율이 더 높아졌다. 본 연구에서 얻어낸 결과를 토대로 읽기 지도 수업에서 다음과 같은 제언이 가능하다. 첫째, 읽기 지도에서 하향식 처리를 도와주기 위한 전략의 하나로 텍스트 구조 지도를 적극 활용하여야 한다. 이 과정에서 논리적 사고 및 추론 활동 등의 고등 읽기 능력을 활성화시킬 수 있을 뿐 아니라, 도해조직자, 요약하기 등의 방법 등이 활용되어 장차 쓰기의 기반을 익히게 하는 효과도 얻을 수 있으리라 기대한다. 둘째, 텍스트 구조는 한 가지 유형을 지닌 글보다는 여러 구조가 복합적으로 사용된 글이 더 많기에, 학생들에게 좀 더 다양한 구조를 소개하며 꾸준한 연습을 유도할 필요가 있다. 셋째, 텍스트 구조 지식도 독해 전략의 일부이기에, 읽기 능력의 향상을 위해서는 기본 언어적 지식을 향상시키는 상향식 읽기 지도법도 병행되어야 할 것이다.

more

초록/요약 도움말

This study illustrates the effects of instruction of text structures as a way of activating formal schema on high school students' reading comprehension. In the study, seventy-seven second-year high school students in Seoul were divided into two groups, which were near equivalent in their English proficiency level. One group was assigned to experimental conditions, the other one, controlled conditions. The experimental group was instructed to recognize different patterns of text structures through awareness of signal words and summarizing a text in graphic organizers during 4 weeks, while the control group was taught through a traditional approach, such as asking questions and explaining vocabulary and syntactical structures. The passage used in this study included five different types of text structures: listing, comparison-contrast, problem-solution, cause-effect, and claim-evidence. To evaluate the effects of the instruction of text structures, the English comprehension test was conducted with both groups, and was comprised of three kinds of question modules: identifying a main idea, inferring missing information, and identifying logical connections between sentences. Additionally, all subjects in both groups were asked if they had been exposed to the instruction of text structure before, and the experimental group was given pre and post-questionnaires to reveal some influences of teaching text structures on students' reading strategies and their attitude toward English reading. Teaching text structures had a significant influence on students' reading comprehension. In particular, the score disparity between the two groups was higher in inference and logical connections questions than in the questions concerning the main idea, which are considered to be relatively easy. This means that activation of text structure in reading facilitated high-level processes of reading. Another finding is that among the subjects in the experimental group, the ones that had prior experience with text structures didn't show any significant improvement in their reading comprehension. Still, they failed to understand some passages because of difficult vocabulary and complicated sentence structures. Also, on both pre and post questionnaires, all the subjects responded that what they wanted to be taught most in reading class were vocabulary and structure grammar. From these results, it could be construed that while the knowledge of text structures was able to be acquired in the short term, its effect was limited when the subjects had difficulty in reading because of the lack of linguistic knowledge. The results of the questionnaires also showed that after the instruction of text structures, the students seemed to more often use reading strategies such as grasping a main idea, selecting important sentences, predicting, and using signal words to identify the relationship between sentences. Based on the above results, the following suggestions can be submitted: First, in teaching reading, top-down process through text structures should be facilitated, which is not only expected to get readers involved in high-level processes of reading, but also helping them practice English writing structures. Second, in a good paragraph, more than one text structure patterns can be mixed, so students should be taught more various kinds of patterns and keep practicing them to get familiar with such complex text structures. Third, in order to let the effects of the knowledge of text structures amplify, the bottom-up process such as focusing on vocabulary and structure grammar also need to be accompanied in teaching reading.

more