트위터에서 리트윗 되는 뉴스의 특성 연구 : 뉴스의 내용·형식·표현에 따른 리트윗 빈도의 차이를 중심으로
A Study on the characteristics of the news to be retweeted on Twitter : the difference of retweet frequency according to content, form and expression of news
- 주제(키워드) 도움말 트위터저널리즘 , 트위터 , 리트윗 , 뉴스의 특성
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 이수영
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 언론대학원 디지털미디어
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000052717
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 연구는 트위터에서 리트윗 되는 뉴스의 특성, 즉 뉴스의 내용, 형식, 표현에 따라 이용자에 의해 선택 및 전파되는 뉴스의 리트윗 정도가 달라질 것이라는 추측에서 출발한다. 이를 위해 트위터에서 리트윗 되는 뉴스의 특성에 따른 리트윗 빈도의 차이를 살펴봤다. 연구결과는 다음과 같다. 트위터에서 리트윗 되는 뉴스의 내용적 특성으로, 주제에 따라 과학/IT, 국제, 생활정보, 사회, 문화/스포츠 순서로 평균보다 리트윗 빈도보다 높게 나타났다. 반면 정치, 경제는 리트윗 빈도가 평균보다 낮았다. 속성에 있어서는 연성 뉴스의 평균 리트윗 빈도가 22.34개로, 경성뉴스 19.44개보다 리트윗 빈도가 더 높았다. 트위터에서 리트윗 빈도에 영향을 미치는 뉴스 가치로는 인간적 흥미성, 선정성, 사회적 유의미성, 관련성, 시의성 등의 순서로 나타났다. 형식적 요소는 리트윗 빈도에 유의미한 영향을 미치지 않았으며, 표현적 요소로 멀티미디어의 활용은 리트윗 빈도에 유의미한 영향을 미치지 않았지만, 제목의 표현에 따라 없음, 긴급/속보(1보, 2보, 3보), 종합, 단독, 코너명 순으로 유의미한 차이를 나타냈다.
more초록/요약 도움말
This study which is about the characteristics of the news to be retweeted on Twitter starts from the guess that retweet extent of news transmitted and selected by the user will be different depending on the contents, forms and expressions of the news. For this, examined the differences in retweet frequency according to the characteristics of the news in Twitter. Results of the study are as follows. In the content features of the news that have been retweeted on Twitter, retweet frequencies of Science/IT, International, Life Information, Social, and Cultural/Sports(order based on the theme) were higher than the average of retweet frequency. On the other hand, retweet frequencies of Politics and Economy were lower than the average. In the types of the news, the average retweet frequency of the soft news is 22.34 and it's a higher rate than the one of hard news(19.44). The news values which affect on the retweet frequency on Twitter were Human Interest, Sensationalism, Social Meaningfulness, Relevance, and Timeliness in the order. The elements of the form and the use of multimedia had no significant effect on the retweet frequency. But the expression of the title affects on the retweet frequency on Twitter. No title was the first but showed significant differences in Emergency/Warning(one step, two steps, three steps), Comprehensive, the exclusive, the name of corner in the order.
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