이종학문 영역 프로그램의 평생교육 프로그램 전이 가능성에 대한 시론적 검토 : 미술심리치료 프로그램을 중심으로
Introductory Review of the possible Transfer of the Multi-disciplinary Programs into the Lifelong Education Programs: With a Focus on Art Therapy Programs
- 주제(키워드) 도움말 평생교육 , 평생교육기관 , 치유적 성격 , 미술심리치료 , 자아존중감 척도 , 우울척도
- 발행기관 서강대학교 특수대학원
- 지도교수 정유성
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 평생교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000052716
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
이 연구는 미술심리치료 프로그램이 내담하고자 찾아오는 환자만을 대상으로 연구하는 것에서 벗어나 정상적인 활동을 하는 일반인을 대상으로 평생교육의 장으로 활용되어야 함을 주장하였다. 즉 본 연구는 삶을 포기하고자 하는 사람과 우울한 생각으로 소극적 생활을 하는 중년여성 뿐만 아니라 정상적인 중년여성에게도 미술활동과 미술심리치료가 생기를 불어주고 자신감을 심어주며 삶의 의욕을 되찾게 해 줄 수 있음을 밝히고자 했다. 이 연구를 위해 실험집단에게는 미술치료 시간을 이용하여 우울척도(BDI), 자아존중감척도(SES), 투사검사(HTP) 실시하였다. 하지만 통제집단에는 아무런 치료프로그램도 실시하지 않았다. 동시에 두 집단 모두 2개의 검사도구를 이용하여 사전, 사후검사와 추후 심층인터뷰를 실시하였다. 또 K-HTP 검사를 통하여 사전, 사후의 그림변화를 비교 분석하였고, 각 회기별로 그림과 행동을 분석하였다. 그 결과, 첫째, 미술치료에 참여한 실험집단의 중년여성이 사전-사후 검사에서 우울증은 낮아지고 자아존중감은 대체로 유의하게 향상된 것으로 밝혀졌다. 미술치료 실시 전.후의 실험집단에서 우울증과 자아존중감의 점수를 비교한 결과, 미술치료를 받은 실험집단은 프로그램 전보다 우울증과 자아존중감 평균값이 1.50 정도로 높게 나타났다. 둘째, 미술치료에 참여한 실험집단의 중년여성이 통제집단의 중년여성에 비해 우울증과 자아존중감이 대체로 유의하게 향상되었음이 밝혀졌다. 수많은 위험 요인에 노출되어 살아가는 현대인을 대상으로 스트레스 해소, 부적응행동 등 예방적 차원에서의 연구와 나아가 삶의 질 향상, 사회성 향상, 부적응 행동 감소 등 개인의 성장을 위한 연구가 필요하다. 이러한 현실에서 본 연구는 미술치료가 중년여성의 자기 정체성 및 자아존중감 증진에 있어 효과가 있음을 입증하였다. 따라서, 연구 결과와 논의를 토대로 후속연구를 위해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 체계적인 평생교육 프로그램 도입을 위한 연구가 필요하다. 둘째, 중년여성은 개인에 따라 우울척도(BDI)의 정도와 미술치료 과정에서 변화되는 속도가 다르기 때문에 지속적이며 개별적인 미술치료가 필요하다. 셋째, 본 연구에서 시도한 미술치료는 무기력하고 쓸모없는 존재로 여기던 자신을 소중한 존재로 인식 하도록 하며 본인의 삶을 되돌아보면서 문제를 해결할 수 있는 계기를 마련하는데 큰 역할을 할 것이다. 따라서 중년여성의 발달 수준에 맞는 미술치료를 활용한 우울증 치료 및 자아존중감 증진 프로그램 개발에 정부와 평생교육학계의 적극적인 관심과 지원이 필요하다.
more초록/요약 도움말
This study argues that the art therapy programs should not be confined to the patients who visit their therapists but also to the general public engaged in the normal course of life as the useful tool for the lifelong education. The study aims to show that the art therapy can improves liveliness, boost confidence and help find the will to live for those who wish to give up hope with their life, depressed middle-aged women leading a passive life or even ordinary middle-aged women. To do this, the experimental group was subjected to BDI (Beck Depression Inventory), SES (Self-Esteem Scale) and HTP (House-Tree-Person Test) in the art therapy session. However, the control group was not involved any therapy sessions. Both groups were subject to the pre-test, post-test and the in-depth interview afterward, using two tools (BDI and self-esteem inventory). In addition, K-HTP was used to compare and analyze the changes in the picture before and after the sessions, and the pictures and behaviors were analyzed each session. The results are as follows: First, it was found in the pre-test and post-test that depression was reduced and self-esteem improved significantly for the middle-aged women in the experimental group. The comparison of the depression and self-esteem scores of the experimental group before and after the art therapy showed that the average of the depression and self-esteem scores were high at about 1.50 after the therapy. Second, the middle-aged women in the experimental group saw significant improvements in the depression and self-esteem compared to the middle-aged women in the control group. It is imperative that the research and studies focus not only on the preventative measures so as to mitigate stress and reduce maladaptive behaviors, but also on the personal growth of the people exposed to various elements of risk in the modern society by helping enhance the quality of life and social behavior and reduce maladaptive behaviors. With this in mind, this study has proven that the art therapy is effective in enhancing the identity and self-esteem of the middle-aged women. Therefore, this paper suggests the following for further studies: First, it is necessary to conduct a study to introduce the lifelong education programs in a systematic manner. More than anything, the lifelong education centers need to provide diverse services to maximize the potentials of the middle-aged women. The art therapy, provided as part of the services, will help discover the difficulties faced by the women as identified by BDI as soon as possible and prevent from happening. It is thus necessary to conduct a study to introduce the systematic art therapy programs. Second, the level of BDI and the speed of change resulting from the art therapy vary by the individual and it is therefore necessary to ensure that the therapies are continuous and customized. For the continued effectiveness, the optional activities can be utilized to conduct the therapies in the fixed terms (e.g., semester, year). Third, the art therapy described in this study will play a crucial role in helping people realize that they are not helpless and useless as they think they are, find their self-value, look back on their past and resolve the issues at hand. It is imperative that the government and the lifelong education experts to develop the programs for the treatment of depression and self-esteem improvement by applying the art therapy tailored to the developmental level of the middle-aged women.
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