초기 스마트TV 이용자들의 수용결정 요인과 충족(Gratification)에 관한 연구 : 기술수용모델과 기대가치이론 중심으로
A Study on the Acceptance Factors and Gratification of the early Smart TV Users
- 주제(키워드) 도움말 기술수용모델 , 기대가치이론 , 스마트TV , 스마트 미디어 , 스마트 미디어 생태계
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 현대원
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 언론대학원 디지털미디어
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000052715
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 연구는 초기 스마트TV 이용자의 수용결정 요인에 대한 관계를 유추하고 수용결정 이후 스마트TV 이용동기, 만족과 불만족을 분석하여 수용에서 이용과 만족까지 일련의 스마트TV 이용인식 프로세스를 고찰한다. 그동안 습관화된 TV 보는 방식인 탈목적(lean back)에서 목적지향(lean forward)으로 이동하기 위한 스마트TV 역할과 서비스에 대해서 논의하고자 한다. 본 연구에서 기능성과 서비스 다양성이 유용성, 용이성, 유희성에 영향을 미쳤으나 혁신성과 자기효능감은 영향을 미치지 않았다. 이용자들이 스마트폰을 비롯한 테블릿PC등 스마트 기기가 일상생활에 습관화 되고 일반화 되어 스마트 기기에 대한 적응력이 특별한 능력이 아닌 필수적으로 갖추어야 할 기본 역량으로 평준화 되었다고 할 수 있다. 스마트TV 수용결정요인 경로분석에서 ‘기능성 → 지각된 유용성→ 지각된 용이성 → 이용태도 → 이용의도' 경로와 ‘서비스 다양성 → 지각된 유용성 → 지각된 유희성 → 이용태도 → 이용의도' 경로가 제시되었으며 기능성과 서비스 다양성이 유용성 경로에 높은 수준의 영향을 미쳤다. 초기 스마트TV 이용자의 추구 충족(GS)과 이용후 충족(GO) 요인 분석에서 ‘정보와 연결성’, ‘엔터테인먼트’로 식별되었으며 전반적으로 불만족(GNO)이 높게 나와 이용자의 스마트TV 기대치는 아직 차이가 존재하는 것으로 보인다. 현재 대부분의 스마트TV 이용자들은 스마트 기능을 사용하는 대신에 스마트TV의 대형 화면과 고화질의 화면을 활용한 세컨 스크린(Second Screen), N-스크린과 같이 스마트TV와 동반기기 조합․이용이 초기 스마트TV의 일반적인 이용행태로 보여 진다. 스마트TV 사업자간 경쟁이 치열해짐에 따라 기존 유료 사업자의 코드 컷팅(Cord Cutting)이 많아질 것으로 예상된다. 애플, 구글, 해외 OTT 사업자가 국내에 본격적으로 가세하면 초 경쟁상황이 전개될 것으로 생각되며 이를 극복하기 위한 방안은 스마트TV다운 콘텐츠가 핵심이 될 것으로 보인다. 스마트TV 사업자는 탈목적(lean back)과 목적지향(lean forward)을 구분하여 이용자들에게 서비스를 제공할 필요가 있으며 UX 기능 개발에 매몰되기 보다 이용자의 흥미를 끌 수 있는 스마트TV다운 서비스 개발과 B2C 시장뿐만 아니라 B2B 시장에도 관심을 가질 필요가 있을 것으로 생각된다.
more초록/요약 도움말
This study is the Smart TV Use Perception Process covering the Acceptance Factors and Gratification Sought(GS), Gratification Obtained(GO) and Gratification Not Obtained(GNO) with analogizing the relationship of the Acceptance Factors and GS, GO, GNO in the early Smart TV Users. the study is to discuss the Smart TV's role and services to become a long-term habitual lean back TV watching into lean forward's. According to the study, a functionality and service diversity affected the perceived usefulness, the perceived ease of use and the perceived enjoyment. but the innovativeness and Self-efficiency did not affected. the study is to assume the users are used to high-tech smart devices after iPhone booming so that smart device's adjustability is not unique as well not special any more. According to the study, high smart TV Acceptance Factors path are ‘functionality → perceived usefulness → perceived ease of use → Attitude to Use → Intention to Use' and ‘service diversity → perceived usefulness → the perceived enjoyment → Attitude to Use → Intention to Use' so that the a functionality and service diversity affected the perceived usefulness a lot. The factor Analysis of the smart TV user's GS and GO showed the ‘information&connection' and ‘entertainment'. then GNO is meaningfully high cover all. Currently most of Smart TV users utilize a Second Screen and N-Screen with Smart TV's Wide&high resolution Screen instead of Smart TV's Smart functions. The pattern of Smart TV&another device's combination&utilization showed Smart TV main usage pattern. the study could assume this Smart TV usage pattern will continue for a while. As Smart TV Service providers competition is increasing, guessing Cord Cutting also will be increasing. When apple, google and abroad OTT Service Providers enter in to domestic smart TV market, guessing the market will be Super competitive situation. so the key competence is Smart TV oriented contents. Smart TV Service providers need to deliver smart TV services to the users with classifying the lean back services as well as lean forward's and need to develop smart TV oriented services instead of being buried to improve UX&UI and take care of the B2C market as well as B2B's.
more