지상파방송사 SNS 이용자의 능동성에 관한 연구
The research on the activity of social media users - their use of networking service on main TV channels
- 주제(키워드) 도움말 지상파방송사 SNS , 트위터 , 페이스북 , 수용자 능동성
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 현대원
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 언론대학원 디지털미디어
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000052698
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 연구는 인터넷 보급이 확대되며 TV는 완전히 죽어버릴 것이라는 전문가들의 예측과 달리, 인터넷에 사람들이 모여 TV 프로그램에 대한 정보를 주고받으며 TV 시청률이 오히려 높아지고 있다는 현상에 주목했다. 이 현상은 특히 웹 2.0기반 참여, 공유, 개방의 특성을 가진 SNS와 이용자의 능동성에 의해 빠르게 확산되고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 방송프로그램 홍보를 위해 활발하게 운영되고 있는 지상파방송사 SNS 이용자 대상 설문조사를 통해 이용자 간 능동성 차이와 능동성에 영향을 미치는 변인이 무엇인지 탐색하여 지상파방송사 SNS의 효율적인 운영과 활성화에 기여하고자 한다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 지상파방송사 SNS는 스마트폰을 통해 이용하는 비율이 매우 높았다. 둘째, 지상파방송사 SNS 이용시간은 5분미만 이용자가 많았으나, 능동성은 이용빈도가 높을수록 이용시간이 많을수록 증가했다. 방송콘텐츠 형식은 이미지와 동영상이 텍스트나 링크 정보보다 능동성이 높았다. 셋째, 지상파방송사 트위터와 페이스북을 함께 이용하는 이용자의 능동성이 가장 높다. 넷째, 능동성 중 참여 능동성에서는 ‘방송정보를 좋아요, RT하는 편이다’, ‘SNS를 통해 알게 된 방송정보를 주변사람에게 권한 적이 있다’가 활용/선택 능동성은 ‘SNS 통해 알게 된 방송정보에 호기심이 생겨 방송 프로그램을 TV로 직접 챙겨본다’는 항목에서 높은 능동성이 나타났다. 다섯째, 지상파방송사 트위터 이용자 능동성은 연령과 학력이 낮은 학생에게서 높았으나, 페이스북 이용자의 능동성은 인구통계학적 속성이 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
more초록/요약 도움말
This research points out a phenomenon that audience share gets higher all the more, because people gather and share information about broadcast program in Internet. It is the opposite stance on experts's prediction that TV will die out completely by expansion of internet prevalence. Especially, this phenomenon is proliferating rapidly by SNS that has features like web 2.0 based participation, sharing and open, and user's audience activity. Upon this, this research attempts to search on 'what difference of audience activity between users is', 'what variable that influences in audience activity is', by survey targeting SNS users of Terrestrial Broadcasting Stations that is managed animatedly for public relation of a broadcast program. So it attempts to contribute for efficient management and vitalization of Terrestrial Broadcasting Stations SNS. The result of research is as in the following. First, in Terrestrial Broadcasting Stations SNS, the rate using by smart phone is very high. Second, in service hours of Terrestrial Broadcasting Stations SNS, there are many users under 5 minutes. But the more frequency of utilization and service hours are high, the more audience activity is high. In broadcasting information, an image and a video have high audience activity versus a text or a link. Third, users using Twitter and Facebook of Terrestrial Broadcasting Stations together have the highest audience activity. Fourth, in ‘participation audience activity’ of audience activity item, "I click 'like' or I do 'RT' at broadcasting information." and "I have suggested surrounding people broadcasting information got to know by SNS." have high audience activity. In ‘application/selection audience activity’ of audience activity item, "I watch broadcast program through TV directly because of appearing curiosity about information got know by SNS." has high audience activity. Fifth, in students having low age and academic ability, user's audience activity of Terrestrial Broadcasting Stations is high. But in Facebook user's audience activity, the fact that demographic characteristic doesn't influence, is appeared.
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