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상업적 공익채널(CPC)의 공급 가능성에 관한 연구 : 내셔널 지오그래픽 채널(NGC) 사례분석을 중심으로

A Study on the Chance of Offering Commercial Public-Interest Channels: Focusing on Analysis on the Case of National Geographic Channel (NGC)

초록/요약 도움말

방송은 사회 전체구성원에 막대한 영향력을 미치는 매체로 수탁이론에 근거하여 헌법적 차원에서 공익성 논의가 이루어져 왔다. 그러나 다매체 다채널 유료방송시대/디지털 컨버전스 시대가 열리면서 방송환경에 심대한 변화가 일어나며 방송의 공익성에 대해서도 새로운 담론이 형성되고 있다. 현재, 우리나라는 방송의 공익성을 구현하는 방법으로 지상파방송사를 통한 공익적 프로그램 제공을 큰 축으로 하고, 방송법상 공익채널제도를 통해 유료방송시장에서의 시장실패를 만회하고자 하고 있다. 다만, 문제는 방송시장의 공익성을 확보하기 위한 이 두 가지 축에 균열이 있다는 점이다. 현 시점에서의 공익채널은 경제적 자생력에 있어 근원적인 한계가 있고, 지상파 공영방송은 위상재정립이 요구되고 있는 것이다. 이에 본 논문은 방송환경변화에 따라 국내 공익채널과 공영방송/공익적 프로그램과 차별되는 새로운 유형의 공익적 채널모델 공급에 대한 논의가 필요하다고 보고, 상업적 공익채널, 곧 CPC (Commercial Public-Interest Channel, 이하 CPC)에 대한 논의가 필요함을 제기하였다. 이에 본 논문은 CPC의 탐색적 고찰을 위해 국내외 방송채널 현황을 살펴본 후, 미국, 영국 등 주요 국가에서 공익적 채널/프로그램이 미디어 시장에서 어떤 위치에 있는 지를 살펴보았다. 이러한 고찰 속에 CPC의 개념, 유형, 그리고 채널/공익채널/CPC 간의 비교를 통해 CPC 공급에 대한 시사점을 제시하였다. 이어, CPC가 국내에 성공적으로 공급되기 위해 공급유형, 공급방식, 공급환경 등은 어떠할지 그 방법론에 대해 고찰해 보았다. 이를 탐구하기 위해 본 논문은 현존하는 CPC의 대표적 사례로 내셔널 지오그래픽 채널(National Geographic Channel, 이하 NGC)에 주목했다. NGC는 다양한 분야의 주제를 다큐멘터리 형식의 포맷으로 가공하여 전 세계적으로 상업성, 공익성, 전문성에서 소기의 성과를 달성하고 있는 대표적 글로벌채널로써 공익적 콘텐츠를 상업적 기획으로 포장해 팩츄얼 엔터테인먼트라는 새로운 장르를 개척한 바, 국내 CPC공급가능성의 단초를 확인할 수 있는 있는 최적의 벤치마킹 대상으로 보았기 때문이다. 그리고 본 논문은 NGC에 대한 사례연구 방법을 사용하고, 문헌연구와 심층인터뷰(NGC 및 9개 플랫폼사업자)를 통해 데이터를 확보하였다. 연구 결과, NGC를 1차적인 CPC유형으로 벤치마킹하되, 2차적으로 발전적 모델 탐구가 필요하다고 보았다. 이에 따라, CPC를 ①유료방송시장 내에서 공익채널로 분류될 수 있을 만큼 다양한 포맷의 공익적 프로그램으로 채널을 편성하고 있으며, ②이로써 일반 시청자는 공익채널과 CPC를 실질적으로 구분하기 곤란하지만, ③그럼에도 공익채널과는 달리 수익적 기반이 탄탄하여 자생적으로 시장에서 살아남을 수 있는 ④로컬시장에 국한되지 않고 글로벌시장에서도 유통될 수 있는 새로운 유형의 기획채널로 정의하고, CPC의 공급유형으로 크게 3가지를 제시하였다. ①미국 NGC에 대한 직접적 벤치마킹, ②영국 PSB체제 안의 BBC계열 채널처럼 국내 MBCNET, KBS prime과 같은 지상파계열PP의 리브랜딩, ③국내 최초의 새로운 기획 CPC 탄생이 그것이다. 본 논문은 CPC가 성공적으로 공급되기 위해서는 기업의 투자의지만으로는 해결되지 않는다고 보고, NGC/플랫폼사업자와의 심층인터뷰를 통해 확인한 바, 공급환경 조성에 대한 고민이 필요하다고 보았다. 그러면서 이 모든 것의 가장 핵심적 요소는 CPC가 실질적 수익을 창출해 다수의 시청자와 만나야 한다는 것으로 보았다. 따라서 정부가 현행 공익채널제도의 한 분야로 CPC인큐베이팅 분야를 임시적으로 만들거나, PP평가에 CPC항목을 추가하거나, 채널번호 정책시 이를 고려하거나, 지상파계열PP/MPP에게 1개 이상의 채널을 CPC로 구성하도록 주문하거나, 직사채널 활성화방법으로 CPC 도입을 검토하거나, 또는 CPC 투자에 대한 인센티브를 설계하는 등의 초기 공급활성화 지원책을 마련할 것을 제안했다. 한편, 본 논문은 CPC의 개념을 정의하고, 실증하여 이것이 시장과 정부에서 검토될 수 있는 이슈임을 밝히는 데 의의를 두고 초기 연구 수준에서 더 나아가진 못한 한계가 있다. 이 부분에 대해서는 CPC의 상업적 가능성, 공익성 정도에 대한 수용자조사를 수행하고, 벤치마킹할 수 있는 국내외 CPC 현황에 대해 추가조사를 실시하고, NGC 모델도입시 국내 비즈니스 모델구조를 어떻게 설계할 지에 대해 연구하고, 끝으로 공급환경 조성시 필요한 정책/제도적 보완사항에 대해 추가적인 연구를 진행하여 보완해야 할 것이다.

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초록/요약 도움말

Broadcasting has a great influence on society. That is why it’s public interest has been under debate on a constitutional level, based on the trusteeship theory. There has been a big change in the broadcasting sector as we have entered into an era of multimedia, multi channel pay broadcasting and digital convergence. This has caused a substantial change in our broadcasting environment, creating a new debate on the public interest of broadcasting. Korea’s efforts to support public interest in broadcasting has been focused on airing public-interest programs through network television, along with efforts to recover from the failure of the pay broadcasting market through the public-interest channel system under the Broadcasting Act. Unfortunately, both approaches have their limits. Public-interest channels are currently not profitable enough to be operated independently, and network television has a long-lost credibility to be regained. This study focuses on the need to respond to changes in the broadcasting environment through a new public-interest broadcasting model different from current domestic public-interest channels and public broadcasting/public-interest programs, hence the need for Commercial Public-Interest Channels (hereinafter referred to as “CPC”). To evaluate CPC, this study looks into the current situation of domestic and overseas broadcasting channels, and the position public-interest channels or programs have in the media of advanced countries such as the United States and Britain. Issues for debate are introduced while looking into the definition and types of CPC, and comparing channels, public-interest channels, and CPC. Appropriate types of supply, means of supply, and environment necessary to successfully supply CPC in the domestic market will also be analyzed. In this regard, a closer look will be taken into the National Geographic Channel (hereinafter referred to as “NGC”), which is one of the main examples CPC. NGC is a global channel that features documentaries on many different types of subjects. It has achieved commercialization and professionalism as well as successfully providing public interest. NGC supplies contents of public interest in commercial form, making it the pioneer of factual entertainment. NGC is an appropriate benchmarking subject for analyzing the possibilities for the domestic supply of CPC. This study uses the case analysis method and collects information through data research and in-dept interviews (with NGC and nine platforms operators). Research results show that although NGC can be a benchmarking subject for CPC in the primary stage of research, a new model should eventually be devised. Therefore, CPC is to be defined as a new type of channel that ①features enough public-interest programs to be called a public-interest channel, ②cannot be easily differentiated with general public-interest channels by viewers, ③but, unlike ordinary public interest channels, generates a steady profit that enables it to be operated independently, and ④ can be aired in the global market as well as the local market. Types of CPC supply are categorized into three groups: ①direct benchmarking NGC, ②re-branding network programs such as MBCNET and KBS prime, referring to BBC channels in the British PSB system, or ③creating a new type of CPC. CPC cannot be successful only through corporate investment. Interviews with NGC and platform operators show that the environment in which CPC should be provided is also an important matter to be considered. The most important point here is that CPC should create profits to be accessed by a large number of viewers. This study suggests that the government can initially support the supply of CPC by temporarily making a CPC incubating sector as one of the sectors of the current public-interest channel system, adding CPC to program provider evaluation, considering this in channel number policies, ordering network program providers/MPPs to air at least one CPC channel, considering the introduction of CPC as a way to support SO operating channels, or creating incentives for CPC investment. The limitation of this study is that it covers only the initial stage of research. It defines CPC and introduces evidence to point out that CPC is an issue to be reviewed by the market and government. Further audience research on the commercial prospects and public interest of CPC, benchmarking of domestic and overseas CPCs, research on how to devise a domestic business model if the NGC model is to be used in Korea, and additional research on how policies and systems can be improved to build an environment appropriate for CPC supply are required.

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