역사영화 내러티브를 활용한 다층적 관점의 이해 : <화려한 휴가>를 중심으로
The use of historical film narratives to practice multi-layered perspectives: Focused on <May 18>
- 주제(키워드) 도움말 역사영화 , 내러티브 , 다층적 관점
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김민정
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 역사교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000052649
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 논문에서는 역사 내러티브와 역사영화 내러티브의 특징을 활용한 4차시 수업 방안을 제시하였다. 역사 내러티브는 역사가뿐만 아니라 학생들 또한 새로운 역사 인식을 통해 서술할 수 있다. 수업에서 역사 내러티브는 글쓰기 활동으로 활용되고 역사영화는 새로운 역사 내러티브를 서술할 수 있는 기준으로 사용된다. 학생들은 절대적이며 유일한 역사를 학습하는 것이 아닌 ‘역사적 상대성’을 파악하고 다층적 관점에서 역사를 바라보는 활동을 통해 학습할 수 있다. 총 4차시로 구성되는 수업 방안에서 1차시는 교사의 5․18 민주화 운동의 개괄적인 설명이 이루어진다. 학생들은 2차시에서 <화려한 휴가>의 편집된 장면을 감상한 후, 3차시에서 학습지를 통해 5․18 민주화 운동을 영화에 등장하는 주체들의 입장을 선택하여 재서술한다. 마지막 4차시는 모둠별 토의를 통해 다른 학생의 이야기를 경청함으로써 학습 영역을 넓힐 수 있다. 토의를 통해 학생들은 역사를 바라보는 관점의 다양성을 인지하고 ‘역사의 상대성’을 파악할 수 있다. 지속적으로 영화를 통해 다층적 관점으로 역사를 학습으로써 학생들은 사료를 통해서도 역사를 다양한 관점에서 파악할 수 있을 것이다. 학생들은 영화를 활용해 역사를 다층적 관점에서 파악하여 ‘역사적 상대성’을 인지할 수 있다. 또 이해한 내용을 글쓰기로 표현함으로써 학습한 내용을 명확히 파악할 수 있다. 글쓰기 활동에서 학생들은 선택한 주체의 입장에서 역사를 바라보기 때문에 감정이입 글쓰기를 할 수 있다. 또한 영화의 활용과 학생의 다양한 학습 활동은 수업에 흥미와 관심을 불러일으킬 수 있다. 마지막으로 수업에 사용하는 <화려한 휴가>는 본 수업 방안에서 활용될 수 있는 유일한 영화가 아니기 때문에 조건에 맞는 역사영화를 선택하여 수업에 응용할 수 있다는 장점을 지니고 있다. 위와 같은 장점과 달리 단점으로 수업 시수와 시대에 따른 역사영화의 선정에 문제점을 들 수 있다. 학교에서 현대사를 가르칠 수 있는 수업 시수 부족으로 인하여 활용 가능성을 고려해 보아야 한다. 고대․중세의 역사영화를 활용할 경우 학생들의 감정이입 글쓰기와 명확한 이해의 가능성에 대한 보완이 필요하다. 이러한 단점을 보완하고 학생들이 역사를 흥미롭고 다채롭게 학습할 수 있는 방안에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
more초록/요약 도움말
In this paper, I present 4th class plan that utilizing the characteristics of history narrative and historical film narrative. History narrative is written by not only historians but also students through new history awareness. In class, history narrative is utilized as writing activity and historical film is used as the basis for describing the new history narrative. Students can learn history through looking at the history from multi-layered aspects and grasping the ‘historical relativity’ instead of studying absolute and sole history. In total 4th lesson plan, primary class is made up of generally description of The May 18 Democratic Uprising. After watching a <May 18> edited scene in secondary class, students rewrite The May 18 Democratic Uprising in situation of subject featured in film through workbook in 3rd class. In last 4th class, students can widen a learning area by listening to other students' narrative through group discussion. Students recognize various aspects of looking at the history and historical relativity through discussion. So students can grasp various aspects through historical records by studying history from multi-layered aspects constantly. This paper has the following features ; Students can understand the 'historical relativity', recognizing history from multi-layered aspects by utilizing historical film. Also, by expressing what students understand in writing activity, it is possible to grasp clearly what has been learned. In writing activity, students can do empathic writing activity because they see the history at selected subject's viewpoint. In addition, Using historical film and variety of learning activities can raise interests and attention in class. Lastly, teacher can apply other suitable historical films to this lesson plan because <May 18> utilized in classroom is not a only movie in presented lesson plan. Unlike advantages as described above, shortcoming is lesson hour and problem of selecting of historical film by era. It is necessary to consider the possibility of teaching modern history era at school due to insufficient number of teaching times. If teacher uses ancient or middle age historical film, it is necessary to supplement of student's empathy writing and possibility of clear understanding. Complement the drawbacks of the above and research that students can study history various and interesting ways should be continuously performed.
more